Mercedes-Benz B 200 CDI: Heerlijk alternatief
Mercedes-Benz lijkt op dit moment het hele alfabet af te willen werken en voor alle letters een model in de markt te willen zetten. Alle ogen zijn op dit moment gericht op de majestueuze S-klasse, binnenkort komt de grote R-klasse maar ook de B weet aller ogen op zich gericht.Terecht, naar blijkt uit een rij-impressie door de Ondernemer. Deze B-klasse is een voortreffelijke auto.
Tja, waar lijkt de B-klasse op? Een opgepompte A is het zeker niet, daarvoor verschillen de carrosserieën teveel. Een C-klasse ook niet, die is voor een vergelijking te klassiek van vorm. Een heel eigen lijn derhalve, die B, zij
het een MPV. Qua opzet is de B eigenlijk wel vergelijkbaar met de kleinere A vanwege de opbouw van de carrosserie. Door de toepassing van een sandwichbodem, waardoor bij een frontale aanrijding de motor onder het passagierscompartiment schuift, is de auto hoog. Vooral ouderen vinden deze hoge instap en dito zit prettig. Heel apart is de zit achter het stuur. In de voortreffelijke stoelen heb je een prettige zitpositie ook al omdat het stuur vrijwel verticaal geplaatst kan worden. De hoge opbouw van het dashboard geeft daarbij een veilig gevoel. De auto voelt ruim aan en heeft voldoende verstelmogelijkheden in het interieur om hem als een echte gezinswagen te laten dienen. Met alle comfort die tegenwoordig in dit
segment wordt verlangd.
Mercedes-Benz heeft ervoor gekozen in eerste instantie een vrij beperkt aantal motoren te leveren. De 1,5 liter motor die als basis voor de A-klasse fungeert, wordt als basis gebruikt. De 200 Turbo als topmotorisering. Er is een keuze uit twee hypermoderne dieselblokken, de B 180 CDI en de B 200 CDI.
Deze laatste biedt volop vermogen, in ieder geval ruim voldoende om er ook nog een automatische versnellingsbak aan te hangen. Accelererend merk je wel dat het blok aan de bak moet, maar eenmaal op snelheid is hij lekker rustig en blijven hinderlijke geluiden op de achtergrond. De wagen heeft een wegligging als een spreekwoordelijk huis en helt in bochten niet teveel over. Hierdoor blijft de maaginhoud van passagiers gelukkig binnen. De auto is ruim, comfortabel en veilig. Prijstechnisch scheelt het ongeveer vijf mille met de compactere A-klasse. De B is echter veel meer auto en doet absoluut volwassen en ruim aan. De combinatiemogelijkheden zijn ruimer, de B-klasse is dus een echte MPV. En een heerlijke nog wel. Een voortreffelijk alternatief voor wie ruim, veilig en comfortabel wil combineren.
De B-klasse is verkrijgbaar vanaf 26.490 euro (inclusief BTW). De 200 CDI kost vanaf 37.375 euro (inclusief BTW).
Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi: Niet met de Franse slag...
Renault doet het in Europa het laatste decennium erg goed. Met spraakmakende modellen steken ze menig Duits autofabrikant naar de kroon. Niet met alle modellen overigens. De spectaculair vormgegeven Avantime werd een flop, de luxueuze Vel Satis vermocht evenmin potten te breken. Maar de compactere auto's en middenklassers doen het, Europees gezien wel goed.
Ook in Nederland vermag Renault zich in een warme belangstelling verheugen. Onlangs werd de middenklasser Laguna aan een opfrisbeurt onderworpen zodat hij het familiegezicht heeft gekregen. De Laguna Grand Tour (stationversie) met 2.2 liter grote dCi motor krijgt wat ons betreft de handen best op elkaar. Een lekker comfortabele auto.
De tijd dat Franse auto's een roestprobleem kenden, ligt lang achter ons. Op dat vlak hebben ze zo goed opgelet dat ze de concurrentie wellicht zelfs zijn gepasseerd. De Laguna Grand Tour heeft (ook) op dat vlak zeker een lange levensverwachting.
De Fransen pakten de Laguna versies bij de lurven en modelleerden hier en daar wat om het model nog een aantal jaren mee te kunnen laten gaan. Heel spectaculair zijn die veranderingen trouwens niet. Geen slecht teken, de Laguna was gewoon al een lekkere auto. En never change a winning team.Zowel de voor- als de achterkant van de vernieuwde Laguna kregen wat retouches waardoor hij beter in het Renault-gamma past. Natuurlijk is hierbij een ruime motorkeuze voorhanden. Top of the bill op dieselgebied is de 2.2 dCi motor met een stille stoeterij van 150 paarden onder de klep. Die weten wel raad met de Laguna en zijn passagiers. Snel zat om het meeste verkeer voor te blijven terwijl de vering en de goede stoelen borg staan voor voortreffelijk zitcomfort. Renault heeft zich bovendien de laatste jaren toegelegd op veiligheid en weet op dit vlak ook keer op keer in de hoogste regionen te scoren. Deze Laguna Grand Tour is verkrijgbaar met een aantal comfortverhogende pakketten waarvan de Inititiale de meest veelomvattende is. Direct daaronder komt de Privilege met de Dynamique als hekkensluiter. Oftewel basismodel voor deze motorisering. Valt niks over te klagen overigens; het zijn goed uitgeruste modellen.De auto lijkt ook prima in elkaar gezet en heeft ook op dat vlak heel wat in zijn mars. Geen kraakje valt aan de auto te ontlokken, ook niet op de schaarse Belgische kasseien. Kwaliteitje! De Grand Tour heeft een laadvolume van 1515 liter.
De Laguna Grand Tour met lichtere dieselmotor (110 pk) kost vanaf 27.695 euro (inclusief BTW).
Volkswagen Jetta 2.0 TDI Phaeton in zakformaat
Volkswagen zit midden in een enorm modellenoffensief. Na de Golf Plus, de Passat en de Passat Variant is er nu ook de Golf-met-kont. Werd de vorige versie in Europa verkocht als Bora, de nieuwste sedan van VW wordt geleverd onder de - in onze contreien - oude bekende naam Jetta. In de Verenigde Staten heeft deze variant op de Golf overigens altijd zo geheten. Volkswagen gaat dus mondialer te werk en haalde ook hier de naam Jetta van stal. Met zijn fraaie vormgeving zal de Jetta op een bepaalde manier kannibaliserend zijn ten opzichte van verkoophit Passat. Natuurlijk, laatstgenoemde is nog wat langer en ruimer, maar het is onzin om te stellen dat je met een Jetta ook niet voortreffelijk bediend bent. Met een beetje fantasie is deze Jetta een Phaeton in zakformaat te noemen. Je kunt je stelten achterin wat minder ver uitstrekken,maar ook de Jetta is een ruime, aantrekkelijke reiswagen. Met, maar dat is persoonlijk, een iets fraaier vormgegeven carrosserie. De Jetta wordt als een sportieve auto in de markt gezet en zowel qua in- als exterieur straalt de auto dat ook uit. Een fraai interieur, opgebouwd uit hoogwaardige materialen en zo solide in elkaar geschroefd dat het lijkt of het over dertig jaar nog feilloos moet functioneren. Pluim dus voor VW, maar het merk staat nu eenmaal bekend om zijn hoogwaardige afwerking. De stoelen zitten voortreffelijk en er is door een goede verstelbaarheid van fauteuils en stuur een perfecte zitpositie te verkrijgen. De auto is comfortabel genoeg en vindt een goede mix tussen sportiviteit en comfort. Deze Jetta wordt geleverd met een keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels. De basismotor is een indirect ingespoten blok met een inhoud van 1.6 liter. Het sportieve karakter van de Jetta zal door deze motor wel wat te lijden hebben, overmatig gemotoriseerd is hij er niet mee. De 2.0 TDI versie die wij reden was dit weliswaar ook niet, maar de 140 paardenkrachten weten absoluut weg met deze sedan. Nooit heb je het idee dat er onvoldoende kracht is; bovendien houdt het blok zich qua geluidsproductie behoorlijk op de achtergrond. Wat met name op lange ritten erg prettig is. Al met al is deze Jetta een wat compacter en sportiever alternatief voor wie de Passat te groot en te kostbaar is. Er is een Volkswagen Jetta vanaf 25.815 euro, inclusief BTW.
|