In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Syntens, een prikkel voor het vernieuwingsproces.

Met de volledige overname door de zoons Erik en Martin, in 2002, is er een nieuwe fase ingegaan voor familiebedrijf Rommens Instrumenten en Apparatenbouw uit Bergen op Zoom. In samenwerking met Syntensadviseur Marcel van de Ven is de onderneming aan het uitgroeien tot een open organisatie die klantgericht werkt en sterk wordt in R&D en strategische samenwerking.

Het is een forse omslag die Rommens Instrumenten en Apparatenbouw doormaakt maar de eerste successen zijn al geboekt. De geplande jaarlijkse vijf nieuwe klanten werden het eerste kwartaal al gehaald en die trend heeft zich in het tweede kwartaal doorgezet. Klanten zijn onder de indruk van de kennis die de onderneming in huis heeft, maar nooit etaleerde. „Wij zijn goed in technische ontwikkelingen en productie maar hebben nooit iets bijzonders gedaan op het gebied van marketing of personeel en ontwikkeling”, vertelt Erik Rommens. „Dus toen Marcel van de Ven namens Syntens voor een oriënterend gesprek kwam en wat vragen stelde, konden wij op dat gebied geen antwoord geven.”
Wie de tien grootste klanten waren en welke klanten het meest opleverden, Rommens wist het niet. „Die vragen waren hard nodig”, bevestigt Van de Ven. „De broers wilden het bedrijf wel veranderen maar wisten eigenlijk niet hoe ze dat het beste aan konden pakken.”

Er werd een innovatiescan gemaakt en daar volgde een Innovatie Actie Plan op. Vervolgens kreeg Rommens via Syntens een coach om alle processen te inventariseren. „De elektronica markt is enorm in beweging”, weet Van de Ven. „Je moet je onderscheiden van concurrenten. Dat heeft Rommens onder meer gedaan door de grootste klanten te bezoeken. Niet om het eigen bedrijf te promoten maar om te vragen wat die klant nodig had, nu en in de toekomst. Dat was voor iedereen een openbaring.”
Het bleek dat de klanten vooral toegevoegde waarde zoeken in de vorm van innovatieve producten, maatwerk en specialisatie, en de R&D willen uitbesteden aan Rommens. „Wij spelen daar op in door onze afdeling Engineering uit te breiden”, vertelt Rommens. „Er werken nu vier man, we hebben twee vacatures en willen groeien naar tien mensen. Die afdeling heeft ook een omslag moeten maken. Er moet meer marktgericht gedacht worden. Dat begint te komen. We werken nu ook aan de invoering van een HRM-beleid.” Volgens Van de Ven is het bedrijf op de goede weg: „Het vernieuwingsproces moet nog verder doorgezet worden dus ik zal de broers blijven prikkelen.”

Informatie
www.syntens.nl
www.rommtech.com


...geeft tips
Yvonne Swaans onderneemt met passie

...gaat Grieks
Een ontmoetings-plaats voor Grieken-landliefhebbers

...spreekt
In 't kort

...op de beurs
Regionale Bedrijvenbeurs 2006

...bij de procesindustrie
PZW koppelt talent aan procesindustrie

...vernieuwd
Syntens, een prikkel voor het vernieuwingsproces.

...brengt aan de man
"Zachte factoren zijn van invloed op verkoop bedrijf"

....knipt
3 kappers de Pauw vieren eeuwfeest

...bouwt
Ontwikkelingsvisie Oosterhout tot 2020

...bouwt uit
Gebiedsvisie Oosterhout-Oost

...met z'n alle
Voor een vitale gemeente

...in gesprek
Een kritische blik op de gemeente

...bloeit
Méér dan een sympathieke campagne

...handelt
Grensverleggend ondernemen via internationale netwerken

...rijdt
Jaguar XJ sovereign diesel Vloeken in de kerk?

...en vastgoed
Rijksgebouwendienst een belangrijke marktpartij

...belegt
De Beleggingsadviseurs