|
Jaguar XJ sovereign diesel Vloeken in de kerk?
Wie tien jaar geleden op een feestje zou hebben gezegd dat Jaguar's grootste model met een
dieselmotor zou worden uitgerust was waarschijnlijk naar de wc gehoond om voorlopig niet te
durven terugkeren.
Vloeken in de kerk of hedendaagse realiteit, ingegeven door belabberde jaarcijfers.
Tijden veranderen, Jaguar raakte economisch gezien diep in het slop en er moest iets
gebeuren om het nobele merk weer in de zwarte cijfers te krijgen. De hoop was
gevestigd op de XJ, de grote saloon van het merk van de roofkat. Toen dit
uiteindelijk niet helemaal lukte werd het tijd voor noodmaatregelen en het
toverwoord kwam van Peugeot die net een grote turbodieselmotor had ontwikkeld.
Deze 2.7 HDi werd, na aanpassingen door Jaguar, goed genoeg bevonden om in het
vooronder van de XJ te worden gelepeld. En eerlijk is eerlijk: de motor pas uitstekend
bij het karakter van het merk.
De vrees dat een dieselblok met een cilinderinhoud van 2.7 liter te klein zou
zijn om een enorme auto als de XJ aan te drijven verdwijnt als sneeuw voor de zon als
je jezelf in het (nog immer) nauwe interieur van de XJ wurmt. Nonsens natuurlijk, maar
echt ruim zijn de grootste katachtigen nog steeds niet. Achter het stuur van een A8 of
een 7-serie heb je meer het idee in een grote limousine te rijden. Al was het alleen al
omdat de ruimte rianter is.
Wie een XJ ziet staat ziet direct dat het een Jaguar is. Hoe zeer de vormen de
afgelopen decennia ook zijn veranderd, een XJ bleef in de kern altijd trouw aan zijn
illustere voorgangers. Chic en voornaam zijn woorden die direct opkomen als je een XJ
in het vizier krijgt. Niet voor niets is het merk (en dan speciaal het onlangs opnieuw
geïntroduceerde en zwaar verwante Daimler) hofleverancier van het Engelse hof.
Veel kostbaar wortelnotenhout (en voor de verandering eens niet van de plastic notenboom)
en edel leer, daarmee creëert Jaguar nog steeds de sfeer van een Engelse jachtclub.
Toegegeven: het moet je liggen maar feit is dat je in een Jag wordt nagestaard of je een
hermelijnen mantel draagt terwijl je boodschappen doet bij de HEMA. Het geeft je wel een
gevoel of je heel bijzonder bent; in die zin doet het absoluut iets met je.
De nieuwe HDi-motor van Peugeot is een juweeltje voorin. Eigenlijk heb je helemaal
geen moment het idee dat je met een dieselauto op pad bent en dat is best bijzonder. Jaguar
heeft buitengewoon veel werk gemaakt van de geluidsisolatie en al halen de prestaties
niet het niveau van de benzinebroertjes, ze staan op een aanvaardbaar niveau, ook in
deze klasse.
Het geluidsniveau is wel iets om bij stil te staan want het maakt deze forse
auto buitengewoon prettig om in te rijden. Op autoniveau ben ik wel wat gewend maar
ik heb nooit zo weinig in de gaten gehad met een dieselauto op pad te zijn. Dit blok
en de Jaguar passen uitstekend bij elkaar.
De uitrusting van de auto is boven alle twijfel verheven en van het kaliber:
alles elektrisch. Jaguar heeft zijn visitekaartje afgegeven met deze combinatie en de
auto verdient een groter publiek dan tot nu toe aan het merk was voorbehouden.
Reserveer voor aanschaf een ton in euro's, inclusief BTW.
Mercedes-Benz S-klasse Sterren stralen
Vijftig jaar geleden introduceerde Mercedes-Benz de S-klasse. Een lijn auto's aan de bovenkant van
hun programma. Een lijn auto's bovendien die het verleden de norm aangaven op het gebied van innovatie en veiligheid.
Onlangs werd de nieuwe generatie S-klasse ten doop gehouden. Nog steeds is deze auto
spraakmakend op de genoemde gebieden. Veiligheid, luxe, comfort en rijkarakter: de
S-klasse behoort absoluut tot de top. Maar de concurrentie is wel veel sterker geworden.
De Ondernemer stuurde een tijdje met de S 500, de middenmoter van het programma. Maar
ondertussen is die S-klasse wel heel erg duur geworden. Ontwikkeling vergt zijn prijs,
zoveel is duidelijk. De dealer wil voor een S 500 minimaal 130.200 euro overgemaakt
hebben en dat blijft toch een enorme hap geld.
Enorme hap geld of niet, de S-klasse stelt daar wel het een en ander tegenover.
Een voorbeeldig comfort natuurlijk, dat verwacht je ook van een dergelijke limousine.
Verder is het veiligheidsniveau daadwerkelijk tot de top opgeschroefd. De auto 'ziet'
zelf aanrijdingen aankomen en neemt dan maatregelen om de impact zo gering mogelijk te
houden. Heel bijzonder, maar helaas niet standaard, is de doorontwikkeling van de
cruise-control, bij Das Haus tempomat geheten. Deze Tempomat Plus kleeft op een
vaste afstand als het ware achter een andere auto. Dat was al bekend maar bij een
lage snelheid moest de chauffeur het dan zelf doen. Dat is veranderd, de Tempomat
Plus stopt en accelereert net als zijn voorligger en houdt daarbij de ingestelde afstand
aan. Prachtig en heel comfortabel. Nog een (betrekkelijke) nieuwigheid is de toepassing
van 'nightvision' dat al eerder bij Cadillac leverbaar was. Via infrarood verlichting
wordt de weg aanzienlijk beter 'verlicht' al zie je dat niet op de weg zelf maar via
een display dat verschijnt op de plaats van de snelheidsmeter.
Het comfort van de nieuwe S-klasse is natuurlijk fenomenaal. Luchtvering zorgt
ervoor dat je als op een wolk over de weg zweeft. De ruimte in het interieur is
voortreffelijk en de stoelen zijn riant en bieden een weergaloos comfort. Wel te bedenken
dat je voor de prijs van dergelijk zitmeubilair waarschijnlijk een kleine gezinsauto kunt
aanschaffen. Verwar-ming en koeling in de stoelen horen er in de S-klasse helemaal bij.
De motor is eveneens van topniveau al lopen de prestaties met de 30 mille minder kostende
S 350 niet eens zo ver uiteen. Deze S-klasse laat zich gemakkelijk berijden en je merkt
eigenlijk niet dat je met zo'n slagschip op pad bent.
Toch roept deze nieuwe S de vraag op of hij nu wel zo wezenlijk verschilt van de
vorige serie. Op de weg merk je er eigenlijk niet eens zo heel veel van. Het zijn de
gadgets en de iets hogere prestaties die het hem moeten doen. Beide S-en zijn
supercomfortabel en ook met de veiligheid zit het wel snor. Je moet eigenlijk eens
iets anders willen om in een nieuwe S te stappen. Dan is het wel fijn dat de
inruilbedragen van een S astronomisch zijn. En dat is (ook) wel een reden om een Benz te kiezen.
Mitsubishi Grandis Di-D Smaken verschillen
Het Japanse Mitsubishi mag eigenlijk wel als een van de voorlopers worden beschouwd van Multi Purpose
Vehicles, of minstens van crossovers tussen ruimtewagens en stationcars. Met de Grandis heeft het merk
exact een dergelijke crossover neergezet. Was hij voorheen alleen verkrijgbaar met benzinemotor, nu is
er ook een heel prettige DI-D dieselmotor voorhanden met een cilinderinhoud van twee liter. De
Ondernemer reed er een blokje mee om.
Bekijk de Grandis eens goed en laat de scherpe vouwen en vormen op je inwerken. Minder
hoog (zo'n tien centimeter) dan een vergelijkbare MPV maar gestrekt van lijn is de auto
inderdaad een crossover, een tussenmodel tussen twee autotypen. Maar wel een fors type,
want de auto meet bijna 4.80 meter en dat is best veel. Met 1685 kilo is deze Grandis
dan ook best zwaarlijvig, al laat de carrosserie die corpulentie niet zo zien. Het
interieur van de Grandis is modern vormgegeven met een enorme halfronde middenconsole.
De auto heeft werkelijk een enorme hoeveelheid aan vakjes en bakjes. Je kunt er heel veel
in kwijt maar een goed geheugen helpt je wel om jezelf te herinneren waar je dan alles
gelaten hebt...
De auto is ruim en de stoelen zitten goed. Niks mis mee dus, net zomin als met
het rijden trouwens. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h verloopt in net iets
minder dan tien seconden en daarmee is de Grandis Di-D al naar gelang de gretigheid van
de bestuurder een van de vlottere verkeersdeelnemers. Ook voor de topsnelheid van net
geen 200 km/h hoeft geen mens zich te schamen. Heel netjes allemaal.
Deze Grandis is verkrijgbaar als zes- en zevenpersoons auto die in dat geval
alle een derde zitrij hebben. Een zitrij die, naar deze tijd, gemakkelijk is weg te
klappen om plaats te maken voor een enorme bagageruimte.
De derde zitrij is bovendien in de lengterichting verschuifbaar waardoor zelf
bij volle passagiersbelading nog wat bagageruimte overblijft. In dat geval dienen de
passagiers van de derde zitrij wel (zeer) inschikkelijk te zijn en eigenlijk het liefst
geen benen te hebben... De vanafprijs van deze Grandis bedraagt 34.490 euro, inclusief BTW.
|
|
Yvonne Swaans onderneemt met passie
Een ontmoetings-plaats voor Grieken-landliefhebbers
In 't kort
Regionale Bedrijvenbeurs 2006
PZW koppelt talent aan procesindustrie
Syntens, een prikkel voor het vernieuwingsproces.
"Zachte factoren zijn van invloed op verkoop bedrijf"
3 kappers de Pauw vieren eeuwfeest
Ontwikkelingsvisie Oosterhout tot 2020
Gebiedsvisie Oosterhout-Oost
Voor een vitale gemeente
Een kritische blik op de gemeente
Méér dan een sympathieke campagne
Grensverleggend ondernemen via internationale netwerken
Jaguar XJ sovereign diesel Vloeken in de kerk?
Rijksgebouwendienst een belangrijke marktpartij
De Beleggingsadviseurs
|
|
|