In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Rijksgebouwendienst een belangrijke marktpartij

Marktpartijen zijn vooral bekend met institutioneel en particulier vastgoed. Een onderwerp dat veel meer aandacht verdient is Publiek Vastgoed. Immers, de Rijksgebouwendienst (RGD) heeft een portefeuille van bijna tweeduizend gebouwen verspreid over het gehele land. Het gaat hierbij vooral om rijks- en gemeentelijke gebouwen, ziekenhuizen en scholen. Met een dergelijke portefeuille is de RGD een grote en belangrijke marktpartij.

Onlangs gaf de heer L. Hendriks een presentatie over de visie van de RGD met betrekking tot hun vastgoed. Hij is stafmedewerker bij de RGD op het gebied van beleid en strategie. Tijdens de presentatie werd ingegaan op de trends en ontwikkelingen, hoe klantgericht de RGD werkt en voor welke klanten wordt gewerkt. De centrale vraag was 'Wat valt er te leren van Publiek Vastgoed?'. Na een filosofisch getinte inleiding over ervaringen, wijsheid en integrale kwaliteit schonk de heer Hendriks vooral aandacht aan de concrete manier waarop de RGD invulling geeft aan de wensen van haar klanten.

Tijdens de presentatie werd vooral ingegaan op de volgende punten: Relatie vastgoed en accommodatie, Prijs / kwaliteit, Leidraden huisvesting, Programmering en PVE's en Cultuurhistorische waarden.
Klanttevredenheid
Alles draait om de gebouwde omgeving en de klanttevredenheid. Deze factoren zijn door de RGD zowel vanuit gebruikersoptiek als eigenaresoptiek in een ontwikkelingsproces ondergebracht. Voor de gebruiker is het in ieder geval van belang dat haar wensen worden vertaald in de te 'bouwen' omgeving, waarbij rekening wordt gehouden met toekomstige ontwikkelingen van de organisatie en de omgeving. OCW bezuinigt bijvoorbeeld voor de zesde maal in tien jaar en dit heeft invloed op de huisvesting.

Normering
Net als elke marktpartij is het voor de RGD lastig om te bepalen welke locatie geschikt is voor de desbetreffende organisatie. De RGD heeft een normering bepaald voor kwaliteit en gebruikerskosten. Hiervoor is een database aangelegd, waarin van de bestaande locaties alle relevante factoren zijn opgenomen. Deze factoren zijn zowel de gebouwfactoren als omgevingsfactoren. Deze normering is de Real Estate Norm (REN) en geeft een indruk van een bestaand object en de mate waarin het object beantwoordt aan de vraag van de klant. De

REN quickscan levert een vertaling in een rekenmodel van de rijkshuisvesting op verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld op gebouwniveau, facilitair management en algemene management informatie.

Lef tonen
De strategie van de RGD is om lef te tonen als organisatie en op termijn te denken. Als je een hoge kwaliteit op een slechte locatie zet, is men hier minder bij gebaat. Het is wel mogelijk dat de kwaliteit van een gebouw de kwaliteit van de locatie kan beïnvloeden, maar het feit dat de locatie de kwaliteit van het gebouw beïnvloedt, is moeilijk te veranderen.

Het huisvesten van een overheidsonderdeel is een complex verhaal. Om de transparantie van de huisvestingsprocessen te verbeteren heeft de RGD een 'Leidraad Huisvesting'gemaakt. Deze Leidraad geeft richting aan het organiseren van het proces en geeft voor alle partijen een duidelijke definitie van het vertrekpunt. In eerste instantie leek de Leidraad vooral gemaakt voor de gebruiker, maar de praktijk heeft uitgewezen dat deze Leidraad ook van toepassing is op het portefeuille beleid en hierdoor voor meerdere partijen nuttig is. Op termijn zou op basis van deze brochures een goed advies kunnen worden uitgebracht over de huisvesting in de toekomst.

Historische waarden
Sinds 1988 is er vanuit de RGD structureel aandacht voor cultuurhistorische waarden binnen projecten op verschillende niveaus. Voor dit onderwerp is in 2000 een brochure gemaakt met de richtlijnen voor bouwhistorisch onderzoek. Het is de bedoeling dat er veel meer met dit onderwerp wordt gedaan binnen de RGD, waarbij rekening wordt gehouden met het feit dat beslissingen van nu de historie van de toekomst vormen.


...geeft tips
Yvonne Swaans onderneemt met passie

...gaat Grieks
Een ontmoetings-plaats voor Grieken-landliefhebbers

...spreekt
In 't kort

...op de beurs
Regionale Bedrijvenbeurs 2006

...bij de procesindustrie
PZW koppelt talent aan procesindustrie

...vernieuwd
Syntens, een prikkel voor het vernieuwingsproces.

...brengt aan de man
"Zachte factoren zijn van invloed op verkoop bedrijf"

....knipt
3 kappers de Pauw vieren eeuwfeest

...bouwt
Ontwikkelingsvisie Oosterhout tot 2020

...bouwt uit
Gebiedsvisie Oosterhout-Oost

...met z'n alle
Voor een vitale gemeente

...in gesprek
Een kritische blik op de gemeente

...bloeit
Méér dan een sympathieke campagne

...handelt
Grensverleggend ondernemen via internationale netwerken

...rijdt
Jaguar XJ sovereign diesel Vloeken in de kerk?

...en vastgoed
Rijksgebouwendienst een belangrijke marktpartij

...belegt
De Beleggingsadviseurs