In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Coen Kouwenhoven, verantwoordelijk voor de eventmarketing bij HomePlan:
'Geld geven, is uit de tijd'

HomePlan is charitatieve instelling die zich inzet voor de huisvestiging van de allerarmsten in Mexico en Zuid-Afrika. Deze charitatieve instelling bestaat in 2007 tien jaar en is gevestigd in Breda. HomePlan biedt thuislozen geen geld, maar een prefabhuis, wat voor de daklozen synoniem staat aan een thuis en een toekomst. Hier kunnen ze hun kinderen groot brengen, hun ouders verzorgen en een normaal gezinsleven opbouwen.



Op de wereld leven zes miljard mensen, hiervan wonen 900 miljoen mensen in krottenwijken. Dit is 15 procent van de totale bevolking. Eén van de doelstellingen van de Verenigde Naties (VN) is voor 2020 de levens van 100 miljoen krottenwijkbewoners te verbeteren. Initiatieven zoals die van HomePlan zijn daarom welkom. HomePlan heeft al sinds 1996 meer dan 1.500 Basic Homes gebouwd in Mexico en 100 Family Homes in Zuid-Afrika.

Een Basic Home is een één kamer woning van drie bij drie meter en een Family Home is een drie kamer woning van zes bij drie meter. De huizen staan midden in krottenwijken en afgelegen rurale gebieden, zodat de allerarmsten er ook daadwerkelijk van kunnen profiteren. Coen Kouwenhoven, verantwoordelijk voor de eventmarkteting bij HomePlan: "HomePlan wil daar helpen waar de nood het hoogst is. Daarom helpen we alleen de mensen die geen geld en inkomen hebben om zelfstandig in hun huisvesting te voorzien."

Leven op straat
Coen Kouwenhoven: "Omdat het gaat om mensen die geen geld en inkomen hebben, vragen we de toekomstige bewoners zelf een fundament te leggen, zodat HomePlan daar hun prefab huis op kan bouwen. Dit in plaats van huur of aflossing. Hierdoor voelen de mensen zich verantwoordelijk voor hun nieuwe onderkomen. Ze zijn heel blij met de stevige en weersbestendige huizen. Deze zijn heel geschikt voor in de afgelegen gebieden. Van tevoren leefden ze op straat en hadden geen dak boven hun hoofd. Ze waren alleen bezig te overleven. Als je dan van de ene op de andere dag een huis krijgt, ben je heel tevreden."

Lage kosten
Omdat de charitatieve instelling hulp biedt in de vorm van concrete huizen, hoeft er geen geld overgemaakt te worden naar ontwikkelingslanden. Coen Kouwenhoven: "Geld geven, is overigens uit de tijd. Want hiermee loop je risico's als inflatie, valutarisico en het risico van financiële malversaties worden daarmee uitgesloten. De huizen worden in de sociale werkplaats gebouwd, waardoor er geen winst op wordt gemaakt. Hierdoor zijn de kosten laag. Volgens het Centraal Bureau Fondsenwerving mag maximaal 25 procent van de donaties besteed worden aan kosten.
De kosten bij HomePlan beslaan maar 15 procent. We houden de kosten dus lager dan de andere goede doelen."

In 2000 heeft de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking (NCDO) HomePlan tot één van de tien beste goede doelen gekozen van het afgelopen decennium.

Goodwill kweken
Waarom is het steunen van HomePlan interessant voor de ondernemer? Coen Kouwenhoven: "HomePlan heeft voor haar zakelijke donateurs speciale partnerships. Hiermee kunnen bedrijven hun steun aan HomePlan op een goede manier naar hun in -en externe relaties communiceren.
We zijn heel tevreden met financiële steun en we kunnen onze doelstelling om huisvesting te realiseren goed bereiken. Toch stijgt het rendement enorm, als het 'goede doel' in de bedrijfsvoering wordt geïmplementeerd. Dit kan bijvoorbeeld door evenementen en voorlichtingsactiviteiten te ontwikkelen, waardoor het goede doel op een subtiele manier een onderdeel van het bedrijf wordt. Niet alleen de directie steunt het goede doel dan, maar alle gelederen binnen een bedrijf raken betrokken. Het kweken van commitment heeft alles te maken met hoe concreet de steun vertaald wordt in de communicatie en marketingstrategie van een onderneming. HomePlan ondersteunt de organisatie daarbij en kijkt wat de speerpunten zijn. Omdat een duurzaam partnership voor drie jaar wordt afgesloten werken we gezamenlijk naar een gemeenschappelijk doel om huisvesting voor de allerarmsten, commitment en bedrijfssolidariteit te realiseren. De standaardfee voor het duurzaam partnership is 3500 euro.

Met dat geld formuleren we goede campagnes waarin we netwerken samenvoegen. Omdat het duurzaam partnership een intensieve manier van samenwerking vraagt, genereert het door het jaar verschillende contactmomenten en financieel resultaat. Het steunen van het goede doel is geen papieren formaliteit meer, maar wordt op deze manier een bedrijfstool! Veel bedrijven onderschatten vaak de impact naar de buitenwereld van een gedegen betrokkenheid bij een non-profit organisatie. Voor HomePlan is het de taak samen te kijken waar de mogelijkheden liggen, zodat de steun niet een 'win', maar een 'win-winsituatie' wordt."

E-mail: c.kouwenhoven@homeplan.nl
Internet: www.homeplan.nl


...stimuleert
Prioriteiten in Bergen op Zoom

...promoot
Je kunt alle uitdagingen aan gaan

...is echt
Ondernemers zijn net echte mensen

...onderzoekt
Programma Stratos opent ogen van jonge ondernemers

...verft
Pionier Rubia krijgt steuntje in de rug van Syntens

...exporteert
Zaken doen met het buurland?

...introduceert
KvK introduceert pasje voor starters

....raadpleegt
Handelsregister nu ook internationaal

...biedt
Geld geven is uit de tijd

...adviseert
De Beleggingsadviseurs

...vormt
Breda zet er de schouders flink onder

...combineert
Breda, stad met karakter

...monitort
Breda introduceert derde vastgoedmonitor

...verzilvert
Economische Impulsnota 2006-2010

...kenmerkt
Samenwerking tussen twee bedrijventerreinen

...ontwikkelt
KVO traject boekt succes

...revitaliseert
Bedrijventerrein met potentie

...staat samen sterker
De kracht van een bedrijvenvereniging

...sluit zich aan
Alliantie BZW en BIC: ondernemers vormen een sterk platform

...plant
Unieke evenementenlocatie weer een stap dichterbij

...doet zijn voordeel
Bedrijvig Brabant wetenschappelijk op de kaart gezet

...spreekt
In 't kort

...vult in
'Er zijn nog voldoende kansen voor de ontwikkeling van binnenstedelijke locaties in Brabant'

...rijdt
Zakelijk onderweg