In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

BMW 335d coupé Beierse beul teistert het asfalt

Onlangs werd de nieuwe generatie coupés van BMW's 3-serie gepresenteerd. Zoals gebruikelijk weer een hoogstandje van techniek en design. Bovendien nam de Beierse autofabriek de gelegenheid te baat om wat meer afstand te genereren tot de sedan. Zo werd de achterpartij onder handen genomen en kreeg hij andere achterlichten dan de verguisde exemplaren van de sedan. De Ondernemer reed in een 335d coupé, een ontzagwekkende beul die dankzij biturbo techniek maar liefst 286 paarden naar de achterwielen stuurt en een koppel heeft van maar liefst 580 Nm bij 1750 tpm.



De 911-rijder spiedt met nauwelijks verholen blik de auto binnen; zit er een krachtmeting in? Neen, hij vliegt er van door. Een acceleratiewedstrijd met een Porsche 911 zal de BMW 335d waarschijnlijk verliezen maar verder hoeft deze Beierse beul voor niet veel auto's bang te zijn. De acceleratiecijfers spreken voor zich: van stilstand naar 100 km/h in krap zes seconden... En dan hebben we het hier over een dieselmotor. Enorme prestaties. Die, in het bijzonder met slecht weer, ook een offer vragen, namelijk een prudente rechtervoet. Wie bij regen teveel gas geeft, realiseert zich terstond hoeveel kracht er naar de achterwielen wordt gestuurd. De antislipregeling maakt overuren maar de kont zwiept vervaarlijk opzij. Bij droog weer kan de auto aanmerkelijk veel meer hebben maar BMW's intelligente fourwheeldrive systeem had juist op deze coupé geen kwaad gekund. Het zou het rijden nóg leuker maken.

Het interieur van dit topmodel herbergt nogal wat luxe. Leren bekleding, i-Drive met GPS en sportstoelen. Vooral slanke mensen zullen zich hierin thuis voelen. Dikkertjes zitten meer óp de zwaar geprofileerde wangen dan ertussen. Op den duur is dit onprettig. Denk ik...

Hoewel het valt af te raden achterin een reis van Amsterdam naar Malaga te maken, is de ruimte achterin toch alleszins behoorlijk. Alleen het in- en uitstappen vergt, ondanks de moeite die BMW zich heeft getroost om de opening zo groot mogelijk te maken, meer moeite. Vooral op kleine parkeerplekjes, en die komen er steeds meer, moet je als achterpassagier bijna een slangenmens zijn om er in of uit te komen. Wel handig maar niet helemaal nieuw zijn de elektrische gordelaangevers. Ze bieden je de gordel aan waarna ze zich discreet terugtrekken.

Het rijden in de 335d is een feest, of je nu voor de coupé kiest of voor de sedan. Wel is de zware dieseldreun op den duur vermoeiend, want echt stil is de auto niet. Maar BMW eigen is de wegligging boven elke twijfel verheven. Deze 335d coupé maakt rijden echt geweldig. De 335d coupé kost vanaf 63.150 euro, inclusief BTW.


Volvo S 80 V8 Zweedse adel

Met de recente introductie van het topmodel S80 doet Volvo - veel meer dan in het verleden - een gooi naar entree tot de topklasse. Na een paar dagen sturen met deze verfijnde Zweed weet je het zeker: dat is goed gelukt. De nieuwe S80 rijdt super en is tot de nok toe gevuld met geavanceerde veiligheidssystemen die nog niet eerder in serieproductie werden toegepast.



Fluisterstil is hij, die V8 motor met zijn cilinderinhoud van 4,4 liter en 311 pk. En door de toepassing van grote hoeveelheden isolatiemateriaal en dubbelglas voor de zijruiten blijft het in het interieur ook fluisterstil. Het eenvoudige en rustige lijnenspel van de carrosserie wordt in het interieur eigenlijk nog versterkt door de perfecte ergonomie van deze auto. Hier geen ingewikkelde elektronische knoppen waarachter tientallen functies verscholen gaan, maar gewoon knoppen. Heel veel knoppen die op een logische plaats zitten waardoor je ze gemakkelijk kunt vinden en bedienen. Een kind doet de was als het ware. Qua ruimtebeleving is er ook al niks mis. De auto oogt dankzij de eenvoudige maar voorname lijnen, eigenlijk compacter dan hij is. Want de S80 is gewoon een enorm forse auto.

Volvo's naam op het gebied van veiligheid wordt helemaal waargemaakt door de toepassing van - bijvoorbeeld - een systeem waardoor passerende auto's worden gespot en er een rood lampje gaat branden in de buurt van de zijspiegel. Op den duur leer je dat lampje vanuit je ooghoek in de gaten te houden en weet je dat je niet kunt passeren als dat brandt. Ook bijzonder; een systeem dat een rode knipperende balk op de voorruit projecteert zodra je een voorwerp te snel nadert en een botsing onafwendbaar lijkt. Het tonen van de balk gaat gepaard met een nadrukkelijke in indringende zoemer. Mocht je even wat minder oplettend zijn, dan ben je met deze systemen weer helemaal bij de les.

Met de komst van de nieuwe S80, en dan met name de topversie met V8 motor, nestelt Volvo zich dus in de top van de automobiele wereld. Het aardige van deze auto is dat ie een wat neutraler imago heeft dan BMW of Mercedes en tegenwoordig ook Audi. Vergelijk het maar met een Lexus, ook een auto waar voor sommigen nog te weinig imago aan kleeft. Voor anderen zal dit gegeven juist tot voordeel strekken. De nieuwe S80 heeft een keuze uit vier motoren waarvan een diesel. De nieuwe S80 met V8 blok is leverbaar vanaf 75.400 euro, inclusief BTW.


Volkswagen Golf GT TDi Geleid projectiel



Volkswagen heeft met de Golf wereldwijd nog steeds een topper in handen. In verschillende gedaanten gaat hij al sinds 1974 mee en behoort tot de meest succesvolle auto's aller tijden. Het merk uit Wolfsburg heeft intussen ook een náám opgebouwd als het gaat om dieselmotoren. Onlangs werd de GT met 170 pk TDi-motor geïntroduceerd. Deze Golf is er een bommetje op wielen mee, maar wel eentje die je goed kunt richten want sturen doet hij als de beste.

Veel algemener dan met een Volkswagen Golf kun je jezelf niet in het straatbeeld begeven. Honderdduizenden rijden er van, alleen al in Nederland en dat is niet voor niks. Degelijk en prettig rijden ze en dat gegeven is met de introductie van de vijfde generatie alleen maar versterkt. Lepel daar dan nog een loeisterke dieselmotor in en je bent in minder dan geen tijd waar je wezen wilt. De GT-versie is bedoeld als sportieve variant die net onder de GTI is geplaatst.

Met benzinemotor geleverd is deze GT ook een sportieve variant op het Golf-thema, ondanks de relatief kleine (twincharger) krachtbron van 1,4 liter. Met de tweeliter dieselmotor van 180 pk heb je qua kracht in de Golf in ieder geval niets te wensen over. Het enige minpuntje is de DSG-bak, een nieuw soort versnellingsbak die zowel als automaat en als schakelbak te rijden is. Zes versnellingen worden bediend door twee automatische koppelingsystemen. In een versnelling rijdend wordt de volgende versnelling alvast klaargezet om als het zo ver is razendsnel op te schakelen. Toegegeven: zo snel kun je met een handbak niet schakelen.

Maar wie de auto in de automatische modus rijdt, en mij lijkt dat je dit al snel gewend raakt, merkt dat er wel fijnere automatische bakken zijn dan deze DSG-bak. De Volkswagengroep heeft er, met de Audi Multitronic, zelf een in huis. Maar ja, DSG is hip en wordt dus door klanten besteld en daar gaat het toch om natuurlijk. Deze bak laat wat steekjes vallen op het gebied van souplesse. Wie de auto laat uitrijden, bijvoorbeeld bij nadering van een verkeerslicht, voelt de bak terugschakelen en wat schoksgewijs tot stilstand komen. Muggenzifterij misschien, maar VW heeft gewoon beter in huis...
De GT TDi is verkrijgbaar vanaf 35.265 euro, inclusief BTW.

...inspireert
Monique Velzeboer inspireert startende ondernemers

...beweegt
Personeelszaken uitbesteden?

...spreekt
Nassaulezing goed bezocht

...verzorgt
'Niet achterover leunen, maar in beweging blijven'

...onderscheidt
Economische impuls voor West-Brabant

...deponeert
Deponeer tijdig de jaarrekening

...netwerkt
Netwerken op eindejaarsbijeenkomst

....kijkt
Veel belangstelling voor een snuffelstage

...vereenvoudigt
Project KvK West-Brabant genomineerd voor European Enterprise Awards

...onderzoekt
Hoe West-Brabant de gemeentelijke regeldruk aanpakt

...reikt uit
Brabant en Zeeland hebben technische mensen hard nodig!

...fuseert
KvK ook na fusie goed bereikbaar voor ondernemer

...volgt
Alleen het bundelen van kennis geeft het beste resultaat

...vertrouwd
"Accountant is de vertrouwenspersoon van het MKB"

...loopt
Online boekhouden als financiële cockpit

...verstrekt
Basel II heeft grote gevolgen voor bedrijfsleven

...leest
Kiezen voor een kantoor met vergunning of niet?

...levert aan
Lastenverlichting en eenvoudige informatie-uitwisseling

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...gunt
'Ondernemen is elkaar iets gunnen'

...rijdt
Zakelijk onderweg

...handelt
Flinke omzettoename detailhandel

...groeit
Logistieke kansen in de Zeeuwse Delta

...stijgt
Sprekende cijfers kantorenmarkten derde kwartaal 2006

...ontwikkelt
Breda complete winkelstad

...ondertekent
Onderzoek naar mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling Steenakker-Zuid