techniek
De verbindende schakel tussen bedrijfsleven en student
Sluiten de huidige (technische) opleidingen perfect aan bij de praktijk van alledag?
De meningen hierover lopen nogal uiteen, alhoewel het 'nee' kamp steeds meer terrein
aan het winnen is. Ook het Markiezaat College in Bergen op Zoom - onderdeel van ROC
West-Brabant - vond dat een en ander dringend op de schop moest. Benieuwd naar haar
filosofie schoof de Ondernemer om de tafel met directeur Emmy Bakker en een drietal
belangrijke samenwerkingspartners, te weten: Jan den Engelsman, directeur SPB (bouwsector),
Arnold Knottnerus, directeur OBM (metaalsector) en Peter van Heijst, manager Aircraft
Maintenance & Training School.
door Wiljan Broeders
Leerlingen van het Markiezaat College leren bij Fokker in Hoogerheide hoe een vliegtuig in elkaar zit. Leren op de werkvloer in de meest letterlijke zin.
Foto: Robert van den Berge - het fotoburo
"Wij vinden het als Markiezaat College van groot belang dat we opleiden daar waar de
branche graag zijn opleidingen zou willen organiseren," aldus Emmy Bakker. "Een voorbeeld?
Als we spreken over vliegtuigonderhoud dan moet je dat niet hier aan de Nobellaan willen
doen maar juist daar waar het gebeurt; in dit geval bij Fokker in Hoogerheide. Zo zijn
wij de nodige samenwerkingsverbanden aangegaan en hebben tal van opleidingsfaciliteiten
opgericht met als doel de grens tussen onderwijs en bedrijfsleven te slechten."
Interessante leeromgeving
"De student vaart daar wel bij," valt Den Engelsman haar bij. "Voor hem ontstaat namelijk
een heel interessante leeromgeving die in niets meer doet denken aan het aloude, saaie klaslokaal.
Hier wordt een echte bedrijfsomgeving gecreëerd die je de kans geeft de geleerde theorie
bij wijze van spreken 's middags al in de praktijk te brengen." "En dat werd eerlijk gezegd
hoog tijd," vindt ook Knottnerus. "Want wat zag je eerder?
De leerling die een praktijkopleiding wilde volgen werd met zoveel theorie om de oren
geslagen dat hij alsnog afhaakte." Emmy Bakker: "Het zijn inderdaad heel lang twee strikt
gescheiden werelden geweest waarbij het bedrijfsleven de mening was toegedaan dat de
theorie niet geheel aansloot bij de praktijk en het onderwijs zich beriep op het programma
dat nu eenmaal moest worden afgedraaid. Wat dat betreft hebben wij hier het roer flink omgegooid.
Ons uitgangspunt is namelijk: wat gebeurt er in de praktijk en hoe moet dan vervolgens de theorie eruit zien."
Verschillende bloedgroepen
"Uiteraard is niet alles van dat spreekwoordelijke, leien dakje gegaan. Je zet nu eenmaal
een aantal zeer verschillende bloedgroepen bij elkaar. Maar een gebouw 'dwingt' natuurlijk ook.
Het dwingt tot samenwerken. Maart 2005 zijn we hier fysiek bij elkaar gaan zitten
(alhoewel de daadwerkelijke samenwerking al heel wat meer jaren terug gaat). Het eerste
jaar was voornamelijk aftasten, maar inmiddels loopt het allemaal prima." "En belangrijker
nog, het werpt zijn vruchten af," aldus Den Engelsman.
"De student maakt al heel snel kennis met een bepaalde arbeidsethos. Hij wordt namelijk
niet opgevoed in een schoolcultuur maar in een bedrijfscultuur."
Best of both worlds
"Het is feitelijk niet minder dan 'the best of both worlds," vat Van Heijst het samen.
"Het bedrijfsleven kan heel wat aanbieden, maar is minder thuis in de pedagogiek en didactiek.
En juist dat is dan weer de kracht van het Markiezaat College. De opleidingen worden er
bovendien veel aantrekkelijker door en de uitval gaat zienderogen achteruit. Want komen
ze er dan alsnog achter dat ze zich niet bij 'mij' op hun plaats voelen dan is misschien
wel metaal of bouw meer hun ding. Hoe dan ook ze blijven behouden voor de techniek."
"Maar misschien nog wel de grootste meerwaarde voor studenten," vindt Knottnerus "is dat
het een opleiding met een baangarantie is die wij hier te bieden hebben. Als dat geen
win/win situatie is!"
Belevenis
"Met zijn allen zijn we ervan overtuigd dat we de juiste weg zijn ingeslagen," besluit
Emmy Bakker. "Maar we zijn er nog lang niet hoor. De uitdaging die wij ons voor de komende
jaren hebben gesteld? Instroom, promotie van techniek. Vandaar dat de locatie hier binnen
enkele jaren omgetoverd zal worden tot een hightech omgeving, inclusief experience hal.
Er is ons alles aan gelegen dat techniek als een belevenis wordt ervaren."
Identiteit en kernwaarden
Het Markiezaat College als verbindende schakel tussen het bedrijfsleven en de student.
Een betrouwbare partner, die gaat voor een duurzame relatie.
Daar horen de volgende vier kernwaarden bij:
Excellent
Wij streven naar perfectie. Techniek is van levensbelang. Van vliegtuigonderhoud tot bouw.
Dat vraagt om kwaliteit van het hoogste niveau.
Dat is een "way of life". Altijd het maximale uit de kast halen. Op elk vlak!
Vooruitstrevend
Wij vernieuwen het onderwijs. Wij denken buiten de bestaande kaders. Kijken om ons heen.
Zien het bedrijfsleven. Zien onze student. Zij zijn in ontwikkeling. Daarom zijn ook wij
altijd op zoek naar vernieuwing en verbetering. Trendsettend. Vooroplopend!
Partnership
Werken aan resultaat. Succesvolle professionals opleiden. Met de juiste kennis en capaciteiten.
Dit vraagt om nauwe samenwerking. Met het bedrijfsleven, met de studenten en met conculega's.
Wij verbinden ons!
Duurzaam
Het bouwen aan een gezonde technische arbeidsmarkt vraagt om duurzaamheid. Wij bouwen voor de
lange termijn. Voor de toekomst. Van het individu. Van de maatschappij. Dit vraagt om vooruitzien.
Verder kijken dan nu. Maar ook terugkijken. Leren van het verleden. Leren voor de toekomst.
En koesteren van deze toekomst!
|