In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

techniek
De verbindende schakel tussen bedrijfsleven en student

Sluiten de huidige (technische) opleidingen perfect aan bij de praktijk van alledag? De meningen hierover lopen nogal uiteen, alhoewel het 'nee' kamp steeds meer terrein aan het winnen is. Ook het Markiezaat College in Bergen op Zoom - onderdeel van ROC West-Brabant - vond dat een en ander dringend op de schop moest. Benieuwd naar haar filosofie schoof de Ondernemer om de tafel met directeur Emmy Bakker en een drietal belangrijke samenwerkingspartners, te weten: Jan den Engelsman, directeur SPB (bouwsector), Arnold Knottnerus, directeur OBM (metaalsector) en Peter van Heijst, manager Aircraft Maintenance & Training School.

door Wiljan Broeders


Leerlingen van het Markiezaat College leren bij Fokker in Hoogerheide hoe een vliegtuig in elkaar zit. Leren op de werkvloer in de meest letterlijke zin.
Foto: Robert van den Berge - het fotoburo

"Wij vinden het als Markiezaat College van groot belang dat we opleiden daar waar de branche graag zijn opleidingen zou willen organiseren," aldus Emmy Bakker. "Een voorbeeld? Als we spreken over vliegtuigonderhoud dan moet je dat niet hier aan de Nobellaan willen doen maar juist daar waar het gebeurt; in dit geval bij Fokker in Hoogerheide. Zo zijn wij de nodige samenwerkingsverbanden aangegaan en hebben tal van opleidingsfaciliteiten opgericht met als doel de grens tussen onderwijs en bedrijfsleven te slechten."

Interessante leeromgeving
"De student vaart daar wel bij," valt Den Engelsman haar bij. "Voor hem ontstaat namelijk een heel interessante leeromgeving die in niets meer doet denken aan het aloude, saaie klaslokaal. Hier wordt een echte bedrijfsomgeving gecreëerd die je de kans geeft de geleerde theorie bij wijze van spreken 's middags al in de praktijk te brengen." "En dat werd eerlijk gezegd hoog tijd," vindt ook Knottnerus. "Want wat zag je eerder? De leerling die een praktijkopleiding wilde volgen werd met zoveel theorie om de oren geslagen dat hij alsnog afhaakte." Emmy Bakker: "Het zijn inderdaad heel lang twee strikt gescheiden werelden geweest waarbij het bedrijfsleven de mening was toegedaan dat de theorie niet geheel aansloot bij de praktijk en het onderwijs zich beriep op het programma dat nu eenmaal moest worden afgedraaid. Wat dat betreft hebben wij hier het roer flink omgegooid. Ons uitgangspunt is namelijk: wat gebeurt er in de praktijk en hoe moet dan vervolgens de theorie eruit zien."

Verschillende bloedgroepen
"Uiteraard is niet alles van dat spreekwoordelijke, leien dakje gegaan. Je zet nu eenmaal een aantal zeer verschillende bloedgroepen bij elkaar. Maar een gebouw 'dwingt' natuurlijk ook. Het dwingt tot samenwerken. Maart 2005 zijn we hier fysiek bij elkaar gaan zitten (alhoewel de daadwerkelijke samenwerking al heel wat meer jaren terug gaat). Het eerste jaar was voornamelijk aftasten, maar inmiddels loopt het allemaal prima." "En belangrijker nog, het werpt zijn vruchten af," aldus Den Engelsman. "De student maakt al heel snel kennis met een bepaalde arbeidsethos. Hij wordt namelijk niet opgevoed in een schoolcultuur maar in een bedrijfscultuur."

Best of both worlds
"Het is feitelijk niet minder dan 'the best of both worlds," vat Van Heijst het samen. "Het bedrijfsleven kan heel wat aanbieden, maar is minder thuis in de pedagogiek en didactiek. En juist dat is dan weer de kracht van het Markiezaat College. De opleidingen worden er bovendien veel aantrekkelijker door en de uitval gaat zienderogen achteruit. Want komen ze er dan alsnog achter dat ze zich niet bij 'mij' op hun plaats voelen dan is misschien wel metaal of bouw meer hun ding. Hoe dan ook ze blijven behouden voor de techniek." "Maar misschien nog wel de grootste meerwaarde voor studenten," vindt Knottnerus "is dat het een opleiding met een baangarantie is die wij hier te bieden hebben. Als dat geen win/win situatie is!"

Belevenis
"Met zijn allen zijn we ervan overtuigd dat we de juiste weg zijn ingeslagen," besluit Emmy Bakker. "Maar we zijn er nog lang niet hoor. De uitdaging die wij ons voor de komende jaren hebben gesteld? Instroom, promotie van techniek. Vandaar dat de locatie hier binnen enkele jaren omgetoverd zal worden tot een hightech omgeving, inclusief experience hal. Er is ons alles aan gelegen dat techniek als een belevenis wordt ervaren."

Identiteit en kernwaarden
Het Markiezaat College als verbindende schakel tussen het bedrijfsleven en de student. Een betrouwbare partner, die gaat voor een duurzame relatie. Daar horen de volgende vier kernwaarden bij:

Excellent
Wij streven naar perfectie. Techniek is van levensbelang. Van vliegtuigonderhoud tot bouw. Dat vraagt om kwaliteit van het hoogste niveau. Dat is een "way of life". Altijd het maximale uit de kast halen. Op elk vlak!

Vooruitstrevend
Wij vernieuwen het onderwijs. Wij denken buiten de bestaande kaders. Kijken om ons heen. Zien het bedrijfsleven. Zien onze student. Zij zijn in ontwikkeling. Daarom zijn ook wij altijd op zoek naar vernieuwing en verbetering. Trendsettend. Vooroplopend!

Partnership
Werken aan resultaat. Succesvolle professionals opleiden. Met de juiste kennis en capaciteiten. Dit vraagt om nauwe samenwerking. Met het bedrijfsleven, met de studenten en met conculega's. Wij verbinden ons!

Duurzaam
Het bouwen aan een gezonde technische arbeidsmarkt vraagt om duurzaamheid. Wij bouwen voor de lange termijn. Voor de toekomst. Van het individu. Van de maatschappij. Dit vraagt om vooruitzien. Verder kijken dan nu. Maar ook terugkijken. Leren van het verleden. Leren voor de toekomst. En koesteren van deze toekomst!


...begint
Tackler tackelt arbeidsconflicten

...feest
Een nieuw begin

...zit
De stoel

...toekomst
Studenten techniek hebben de toekomst

...groeit
Bedrijf uit Halsteren krijgt ondersteuning van REWIN bij uitbreiding

...ontwikkelt
Innovatieve ondernemers uit West-Brabant in MKB Top 100

...werkt samen
Unieke samenwerking onderwijs en bedrijfsleven in West-Brabant

...innoveert
30 mei innovatiecongres

...vraagt
Gratis themadag: Levert uw bedrijf straks wat op?

...ontwerpt
Marlies Dekkers wil imperium

...netwerkt
Netwerken is soms net werken

...samen sterk
BZW wil vooral samen sterk zijn

...peilt
Het eerste cijfer van de barometer: 7,2

...lift
Internationale handel in de lift

...coacht
Het draait toch vooral om economische onafhankelijkheid

...verlangt
Techniek wil ambachtschool terug

...leert
Shell: Leerlingen enthousiast

...schakelt
De verbindende schakel tussen bedrijfsleven en student

...begeleidt
Goede vakmensen aan de slag in de techniek

...vult
Technisch personeel headhunten

...belegt
De beleggingsadviseurs

...rijdt
zakelijk onderweg

...betekent
'Ondernemers moeten iets betekenen voor de samenleving'

...kijkt
De stand van zaken...

...onroerend goed
Wateroverlast en de gevolgen voor het Nederlands vastgoed

...woont
Wonen en werken in een landelijke omgeving

...slaagt
Wonen en werken in een landelijke omgeving