In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Telemarketing is vakwerk

Erna Hagoort heeft het leukste werk van de wereld, vindt ze zelf. Organisaties kunnen Telegils Services inhuren om afspraken te maken, producten of diensten te verkopen of adresbestanden te updaten. Zij ziet haar werk als specialisme. Het vak kent voor haar geen geheimen. "Ik bijt mij vast in een opdracht. Scoren is geweldig!"

door Karin Fleur


Erna Hagoort: "goed voorbereid je klanten bellen."

Hagoort zorgt dat ze goed voorbereid potentiële klanten opbelt. Ze vindt het essentieel voor haar werk dat ze de organisatie waar ze voor belt, goed kent. "De bedrijfscultuur, de manier waarop klanten benaderd worden maar ook alle ins en outs van de producten of diensten, je moet het allemaal weten. " Ze gebruikt geen belscripts. "Daar heb ik een hekel aan. Ik ben geen robot. Ik wil graag de mensen met enige spontaniteit benaderen. Een beetje assertiviteit is ook handig." Ze werd een keer geconfronteerd met een geïnteresseerde klant die vroeg of hij ook een afspraak met haar kon maken. Hoe reageerde ze daarop? "Ik vertelde dat hij pech had en zei: 'Ik bel voor een bepaald product waarin hij vast ook wel geïnteresseerd was. Nou dat was hij, dus dat was opgelost!"

Nooit opdringen
Ze weet dat veel mensen het vervelend vinden om ongevraagd gebeld te worden. "Sommigen zien het als inbreuk op hun privacy. Ik heb een prettige telefoonstem, dat scheelt al veel. Bovendien zal ik mij nooit opdringerig opstellen en blijf altijd rustig. Ik stel mijzelf voor en probeer de klant in korte tijd te binden. Je moet de klant heel snel weten te interesseren. De klant wil zo snel mogelijk weten: wat heb ik eraan? Dat vertel ik dan ook in een van de eerste minuten. Komt het ongelegen? Geen probleem. Kan ik een andere keer terugbellen? Geen interesse? Even goede vrienden, bedankt voor uw aandacht." Hagoort vindt integriteit in haar werk essentieel. "Ik bel namens een organisatie en wil natuurlijk een goede indruk achterlaten." Om je werk goed te kunnen doen is ook een bepaalde werkhouding vereist.

"Ik heb wel eens een callcenter gezien waar de mensen onderuit gezakt in de stoel aan het bellen waren. Dat werkt niet. Je moet goed rechtop zitten, een actieve houding. Aan de andere kant van de lijn moeten de mensen kunnen horen dat ze te maken hebben met iemand met verstand van zaken die de mensen en het vak serieus neemt." Ze ervaart dat telemarketing voor veel bedrijven een ondergeschoven kindje is. "Soms moeten de secretaresse of receptioniste tussen hun drukke werkzaamheden door ook nog eens aan telemarketing doen. Dat werkt niet.

Bovendien vinden zij cold calls vaak lastig of moeilijk. Bedrijven kunnen dit telefonische specialistenwerk - want dat is het- beter uitbesteden. En dan niet aan de werkstudent die in de avonduren als bijbaantje telefoontjes voert. Telemarketing wordt vaak niet als volwaardig vak gezien. Ik heb ervaren dat álles te verkopen is, mits je je goed verdiept in het product, je goed luistert en inspeelt op de klant. Je moet die telefoongesprekken écht leuk vinden."

Naam: Erna Hagoort
Woonplaats: Breda
Bedrijf: Telemarketing
Begonnen: 1 januari 2007
Meevaller: 'De mensen komen zelf naar me toe, ik hoef geen reclame te maken'.
Tegenvaller: 'Het kostte me ontzettend veel moeite om aan een goede headset te komen'.

Meer informatie
E-mail: epg_vangils@planet.nl


...huurt
Telemarketing is vakwerk

...ontwikkelt
Breda piekt in de Delta

...zit
De stoel

...werkt
Avans en banken werken samen

...exporteert
Profiteren van elkaars kennis, ervaring én cultuur

...beveiligt
'KeyProtector' innovatieve oplossing tegen autodiefstal

...leert
Bijscholing voor een baan in de procesindustrie

....bouwt
Webwinkel biedt kansen voor ondernemer

...onderzoekt
Voorbeeldproject maakt bedrijventerrein veiliger

...remt
Rem op nieuwe bedrijventerreinen

...netwerkt
MKB Oosterhout staat voor netwerken

...verandert
P3 Transfer: meedenken met globalisering

...peilt
Ondernemer iets optimistischer: 7,3

...beslist
Via Vinci van start

...investeert
Krachtenbundeling bij onderhoud

...verzorgt
ROC: opleiding kraamverzorger

...traint
'Taalvakwerk is meer dan woorden'

...belegt
De beleggingsadviseurs

...praat
Bedrijven praten over maatschappelijk ondernemen

...berekent
MKB laat kleine vorderingen liggen

...organiseert
Queen of the Office

...feest
Bedrijven netwerken op stadskantoor

...reist
Pendelen tussen Breda en Barcelona

...bekijkt
De stand van zaken...

...rijdt
Jaguar XKR convertible: De roofkat slaat terug

...investeert
Dintelmond in de schoolbankjes

...kiest
Uitsterven of uitbreiden: dat is de grote vraag

...onderneemt
Maatschappelijk ondernemen op de Bredase Beursvloer

...sponsort
Makelaars: geef MKB de ruimte

...discuseert
Regionale samenwerking is heel belangrijk

...bekijkt
Makelaars positief over toekomst

...groeit
Ook kwaliteitsverbetering is groei van economie

...financeert
Capaciteiten belangrijk voor financiering

...ontsnapt
'Van bedrijventerrein moet je iets moois maken'