De stoel
Naam: Martina Hundt (42 jaar)
Functie: Centre Manager
Bedrijf: Rosada Factory Outlet in Roosendaal
Bijzonderheden: Rosada is een winkelcentrum waar fabrikanten overproducties, oude
collecties en monster- collecties met grote korting rechtstreeks verkopen aan de
consument met kortingen van 30 tot 70 procent. Rosada ligt even buiten Roosendaal
op de splitsing van de rijkswegen A17 en A58. Er werken 350 mensen, sinds november
is het outletcentre open.
Locatie foto: De stoel van Hundt staat aan de ingang van Rosada, de foto is gemaakt
op 1 mei, een dag waarop er zoveel bezoekers uit België waren.
Tekst: Ron Gregoor
Foto: Robert van den Berge
Waarom zit u in deze stoel?
Hij zit perfect. Het is een eenvoudige stoel. Een echte outletstoel. En die stoel
staat op de goede plaats, want ik voel me hier perfect thuis. Ik geloof wel in het
outletconcept. We hebben hier iets moois weggezet.
Op welke stoelen heeft u voorheen gezeten?
Oorspronkelijk ben ik tandtechnicus. Ik heb enkele semesters voor tandarts g
estudeerd. Ik ben toevallig in de outletbranche terechtgekomen. Bij Mc ArthurGlen
werkte ik eerst met de ontwikkelingsdirecteur voor Duitsland en de Benelux. Ik was
ook bij de ontwikkeling van het outletcentre in Roermond betrokken. Daarnaast heb
ik als PR en Tourism Manager in het centre management van het
outletcentre in Roermond gewerkt.
Hoe bent u bij Rosada terechtgekomen?
Ze hebben me anderhalf jaar geleden gevraagd Rosada op te zetten. Dat was een hele
uitdaging, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik had ook precies voor ogen
hoe het hier moest worden. Wat dat betreft had ik wel het een en ander geleerd bij
de ontwikkeling van andere outletcentra.
Wat betekent het bedrijf voor u?
Heel veel. Ik vind het geweldig om dit soort dingen te realiseren. Ze hebben me
gevraagd Rosada naar eigen inzichten op te zetten. MDG wist natuurlijk wat ze aan me
hadden, hoe ik over dingen denk. Ik zit met de drie MDG partners op één lijn. Ik
krijg heel veel vrijheid, dat is erg prettig. Je zou kunnen zeggen dat hier werken
een hobby is. Ik maak weken van meer dan zestig uur, maar dat vind ik niet erg.
Wat betekent u voor het bedrijf?
Dat zou je aan anderen moeten vragen. Ik heb een eigen verantwoordelijkheid. Service
staat wat mij betreft altijd bovenaan. Richting klant, maar ook richting huurders,
de fabrikanten dus. We doen er met z'n allen alles aan om het iedereen zoveel mogelijk
naar de zin te maken. Mijn deur staat dan ook altijd, voor iedereen open.
Ik probeer veel te communiceren. Ik vind het net zo belangrijk om met de schoonmaakster
te praten als met de bestuursvoorzitter van het bedrijf dat hier kleding komt verkopen.
Ik probeer ook altijd de positieve kant van het verhaal te zien. Een glas is bij mij
altijd half vol.
Waarover piekert u?
Ik pieker niet zo vaak. Het klinkt misschien gek, maar ik heb zelden twijfels. Ik
heb altijd voor ogen gehad hoe het er hier uit moest zien, wat er moest gebeuren.
Dan sta je zelden voor verrassingen. Op 1 november gingen we open. Twee dagen van
tevoren heb je dan een enorme stress. Ik vind dat heerlijk. Belangrijk is rustig
te blijven en het team aan te sturen. De nacht voor de officiële opening heb ik
drie uur geslapen. Dat geeft me uiteindelijk alleen maar een kick.
Waar stond uw eerste stoel?
Ik ben Duitse. Ik woon nog steeds in een dorpje bij Dusseldorf. Dat lijkt nu wat
meer op een vakantieappartement, ik ben er niet zo heel vaak. Ik woon nu vooral
in Roosendaal. Voor ik in Nederland kwam werken, heb ik een spoedcursus Nederlands
gevolgd in Vught. Omdat communicatie zo belangrijk is, vind ik dat je de taal van
het land moet spreken.
Er is wel een groot verschil tussen de benaderingswijze in Duitsland en hier. In
Duitsland zijn ze allemaal wat formeler, merk ik wel. Nederlanders en Amerikanen-
MDG is een Amerikaans bedrijf- zijn wat dat betreft wat losser. Dat vind ik wel
prettig. Ik heb graag met Amerikanen te doen, ook met de Nederlandse mentaliteit
gaat dit prima samen.
Wanneer bent u het meest in uw element?
Ik vind het heerlijk om zaken op te bouwen en de juiste mensen op de juiste plek
te zetten. Ik zie me hier eerlijk gezegd geen tien jaar zitten. Maximaal drie jaar
heb ik me destijds voorgenomen. Als je iets van de grond krijgt en je ziet dat de
zaak goed draait, dan vind ik het weer tijd om iets nieuws te beginnen.
Wat onderscheidt Rosada van de andere outletcentra in Nederland?
Wij merken dat de mensen die hier komen, niet in eerste instantie naar de prijs kijken.
Ze vinden kwaliteit belangrijker. We hadden afgelopen weekend iemand die voor 1200 euro
aan badhanddoeken kocht. In tegenstelling tot bij andere centra komen hier niet de koopjesjagers.
Waar komt u uw stoel voor uit?
Op het ogenblik niet voor zo heel veel. Het is heel erg druk nu. Ik lees veel en reis
graag. Daar heb ik nu weinig tijd voor. We zijn hier heel druk bezig de zaak op poten
te zetten. We zijn op de goede weg. Het drukke seizoen komt er aan, we zijn er klaar voor.
Hoeveel bezoekers we dit jaar trekken, daar valt nog weinig over te zeggen. Uiteindelijk,
over een paar jaar, moeten dat er zo'n 1,5 miljoen per jaar zijn. We zijn ook alweer aan
de tweede fase van dit project bezig. Ook dat kost veel tijd en energie. Zeker in het begin
wil je overal bij zijn. Je zou kunnen zeggen dat mijn werk mijn hobby is.
Wat is uw ambitie?
Als over vijf jaar iemand in Nederland het woord outletcentrum laat vallen, moet
iedereen aan Rosada denken. Dan hebben we het goed gedaan.
Zelf zie ik me dus niet zo heel lang meer in Roosendaal zitten. Een jaar of drie nog.
Dan wil ik kijken of we nog iets heel moois op poten kunnen zetten. MDG is ook in andere
Europese landen met projecten bezig, dus er liggen nog uitdagingen voor me.
|