In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Jaguar XKR convertible: De roofkat slaat terug

Het chique Britse merk Jaguar, eigendom van Ford, bevindt zich nog steeds in stormachtig weer. Keer op keer, model op model wordt verteld dat juist dít type de omslag voor het merk moet betekenen.



Dat geldt natuurlijk voornamelijk voor de volumemodellen X-Type en S-Type terwijl de sportwagen XK meer als imagebuilder mag worden gezien. Toch ligt het voor de hand dat Jaguar ook met dit type wil scoren en het andere fabrikanten van dit soort sportauto's moeilijk wil maken. Hierbij valt te denken aan merken als Mercedes-Benz, Porsche en BMW. Onlangs werd de XKR convertible gepresenteerd, voorzien van een 4.2 liter V8 voorzien van een mechanische compressor die hem waarlijk vleugels geeft. De XK en daarvan afgeleide XKR zijn op dezelfde leest geschoeid als de Aston Martin V8 Vantage, die (nog) niet als convertible leverbaar is. Er zijn slechtere keuzes denkbaar dan vergeleken worden met een dergelijke nobele vierwieler.

En eigenlijk kun je er kort over zijn: de XKR convertible is natuurlijk een supersportwagen met een dito prestatiepotentieel en rijeigenschappen. Uitermate rijk uitgerust, met de prachtige leersoorten en naar keuze met een dashboardafwerking van houtfineer of aluminium. Een persoonlijke keuze natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het (echte) aluminium wat kil overkomen en niet zo passen bij de warme aankleding van de rest van de auto. Ook jammer in dit kader is dat jaguar er voor heeft gekozen om sommige interieurdelen uit te voeren in aluminiumkleurig kunststof. Past niet bij dit topmodel en het kunnen de kosten toch ook niet zijn om daar nog wat stripjes aluminium tegenaan te gooien. De zit is, zoals verwacht mag worden in een dergelijke automobiel, voortreffelijk. De zittingen kunnen veelvoudig worden versteld zodat je een superieure zitpositie kunt vinden. Heerlijk. De kap is in luttele seconden op- of neer te klappen waarbij de windvanger bij open rijden goede diensten bewijst. Met de ramen omhoog heb je weinig last van turbulentie in het interieur en kun je gemakkelijk en al vroeg (of laat) in het jaar genieten van open rijden.

De motor is voor dit type de pièce de resistance. Zo'n vierhonderd (!) paarden staan klaar om de auto te sporen te geven en ze laten merken dat ze klaar staan ook. Een geringe druk op het gaspedaal is al voldoende om de auto met een enorme knal vooruit te stuwen. Fantastisch al is het niet de snelste in zijn klasse en moet hij de BMW, Porsche 911 en Aston Martin laten voorgaan, al gaat het niet om hele seconden natuurlijk. De Jaguar moet het hebben van zijn fraaie uiterlijk en de prachtige afwerking, de handelbaarheid is natuurlijk bij al dit soort auto's helemaal op orde. De XKR convertible begint bij een prijs van 148.000 euro (inclusief BTW).

Botoxbehandeling voor Toyota Verso

Een van Toyota's belangrijkste personenauto typen in Europa krijgt deze zomer een botoxbehandeling zodat hij er fris en fruitig nog een tijdje in de prijslijsten mee kan. Toyota vierde onlangs het feit dat het de grootste automobielbouwer ter wereld is en daarbij General Motors naar het tweede plan verwees.



Champagne bij de eerste fabrikant dus, tranen bij de tweede naar alle waarschijnlijkheid. Of ontslagen, zoals we allemaal in de kranten kunnen lezen. Maar goed, Toyota zag dus een lang gekoesterde wens in vervulling gaan en produceert nu zoveel auto's als niemand anders ter wereld. Een van de belangrijke modellen daarbij is de Verso. Het duurt nog wel even voor we een nieuwe Verso tegemoet kunnen zien en dus werd hij naar een schoonheidsinstituut gestuurd en werd de standaarduitrusting nog eens goed bekeken en aangepast. Geen wereldschokkende dingen allemaal maar de veranderde zaken kunnen net de doorslag geven bij een aankoop; en daar draait het natuurlijk allemaal om. In Nederland is de Verso, sinds in introductie in 2004, een regelrecht succes. Een van de zaken die daarbij onmiskenbaar een rol speelt is de naam van het merk Toyota dat staat voor duurzaamheid en probleemloosheid. Klaarblijkelijk zijn dit toch gegevens waar men - ook in het bedrijfsleven - wat mee kan want de Verso is ook in het zakelijke segment en op de leasemarkt een graag geziene gast.

De veranderingen van dit typen zijn niet zo heel groot maar de introductie van een nieuw front moet de sportiviteit onderstrepen die het merk voor dit type zo graag ziet. De 2.2 D-4D dieselmotor met 136 paardenkrachten heeft vanaf de zomer een roetfilter. Toyota onderstreept ook graag de veiligheid van de wagen, logisch voor veelrijders. In Euro-NCAP botsproeven verdiende de Verso de hoogste haalbare score: vijf sterren. Top of the bill bij deze Verso is de beresterke D-4D D-CAT motor met 177 pk die de auto vleugels geeft en hem meer het prestatieniveau geeft van een sportwagen dan van een gezinsblik. Maar ook minder sterk gemotoriseerde versies zijn het rijden meer dan waard. Toyota heeft als een van de aanpassingen een verbeterde geluidsisolatie toegepast en de airconditioning werd een volautomaat met twee aparte klimaatzones. De vijf stoelen achterin zijn via het Flat-7 systeem met een simpele handbeweging plat te leggen waardoor een vlakke laadvloer ontstaat met een riante laadruimte. Het zal duidelijk zijn dat de Verso in totaal zeven zitplaatsen heeft, al is het minder raadzaam lange volwassenen voor forse tochten op de derde zitrij te zetten. Dat leidt tot opstand vanaf de achterbank... De vernieuwde Verso staat vanaf de zomer in de showroom. De prijzen zijn nu nog niet vrijgegeven.

Mercedes-Benz onthooft SLR McLaren
Toupetjes afgeraden


Ook in de wereld van supersportwagens heb je baas boven baas. Op eenzame hoogte staat de Bugatti Veyron met zijn 1001 paardenkrachten, maar ook Mercedes-Benz' topmodel SLR McLaren blaast behoorlijk in de bus. Met ingang van september is deze superatleet als roadster te bestellen. Of het de verkoopaantallen erg zal opdrijven is onbekend, maar feit is wel dat een aantal superrijken heeft aangegeven de auto als cabriolet te willen rijden. Dus werd de zaag gezet in het peperdure dak en de auto voor open rijden geschikt gemaakt



De SLR McLaren is echt zo'n auto voor wie alles al heeft. Een machtige V8 motor met compressor perst er 622 paardenkrachten uit die het vlaggenschip naar een supersonische topsnelheid kan jagen van 322 km/h. In de open uitvoering zijn toupetjes uit den bozen als je niet wilt dat je haarstukje tegen de voorruit van de zojuist gepasseerde auto vliegt. Mercedes heeft er voor gezorgd dat de karakteristiek omhoog scharnierende portieren ook voor de roadster gehandhaafd blijven. Het prachtige interieur is natuurlijk identiek aan dat van de gesloten versie. Belangrijk wapenfeit is dat Mercedes-Benz verklaart dat de torsiestijfheid, doorgaans een zwak punt bij cabriolets, op nagenoeg hetzelfde hoge niveau staat als van de gesloten variant. Ook is de carrosserie vervaardigd van koolstofvezel-composiet materialen. Wie een SLR McLaren aanschaft krijgt, net als bij aanschaf van een Maybach, de beschikking over de Personal Liaison Manager van Das Haus. Een service die verder gaat dan je kunt bedenken omdat hij je alle zorgen rondom de auto uit handen neemt maar ook kan zorgen voor theaterkaarten of voor een goede plaats in een druk restaurant.
De SLR McLaren kost 679.890 euro, inclusief BTW.

...huurt
Telemarketing is vakwerk

...ontwikkelt
Breda piekt in de Delta

...zit
De stoel

...werkt
Avans en banken werken samen

...exporteert
Profiteren van elkaars kennis, ervaring én cultuur

...beveiligt
'KeyProtector' innovatieve oplossing tegen autodiefstal

...leert
Bijscholing voor een baan in de procesindustrie

....bouwt
Webwinkel biedt kansen voor ondernemer

...onderzoekt
Voorbeeldproject maakt bedrijventerrein veiliger

...remt
Rem op nieuwe bedrijventerreinen

...netwerkt
MKB Oosterhout staat voor netwerken

...verandert
P3 Transfer: meedenken met globalisering

...peilt
Ondernemer iets optimistischer: 7,3

...beslist
Via Vinci van start

...investeert
Krachtenbundeling bij onderhoud

...verzorgt
ROC: opleiding kraamverzorger

...traint
'Taalvakwerk is meer dan woorden'

...belegt
De beleggingsadviseurs

...praat
Bedrijven praten over maatschappelijk ondernemen

...berekent
MKB laat kleine vorderingen liggen

...organiseert
Queen of the Office

...feest
Bedrijven netwerken op stadskantoor

...reist
Pendelen tussen Breda en Barcelona

...bekijkt
De stand van zaken...

...rijdt
Jaguar XKR convertible: De roofkat slaat terug

...investeert
Dintelmond in de schoolbankjes

...kiest
Uitsterven of uitbreiden: dat is de grote vraag

...onderneemt
Maatschappelijk ondernemen op de Bredase Beursvloer

...sponsort
Makelaars: geef MKB de ruimte

...discuseert
Regionale samenwerking is heel belangrijk

...bekijkt
Makelaars positief over toekomst

...groeit
Ook kwaliteitsverbetering is groei van economie

...financeert
Capaciteiten belangrijk voor financiering

...ontsnapt
'Van bedrijventerrein moet je iets moois maken'