Bio- producten hebben de toekomst
Wat is er mis met natuurlijke (eco) producten? Helemaal niets. Integendeel zelfs, in de toekomst
zal de wereld er aan moeten geloven. Het is alleen nog even een kwestie van wennen, van durven,
van goed aanpakken.
door Ron Gregoor
Zo’n honderd ondernemers bevolkten de zaal van de Maagd.
Foto: Robert van den Berge Het Fotoburo
BERGEN OP ZOOM - De vraag is niet òf, maar wanneer de wereld massaal overgaat op biologische producten.
We ontkomen er niet aan. Want we moeten met z'n allen een oplossing vinden voor de CO2 uitstoot. En we
moeten een alternatief vinden voor onze fossiele brandstoffen, die weldra opraken.
Barbara de Klerk, zelfstandig adviseur en sinds vijf jaar lid van het Platform Bio- Based Business,
hield op 20 juni in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom een gloedvol betoog om zoveel mogelijk op
natuurlijke stoffen gebaseerde producten te gebruiken, te maken en te verkopen.
Zij was uitgenodigd door Eco Point uit Halsteren, Rabobank Het Markiezaat en PricewaterhouseCoopers uit Goes. Die hielden
een studiebijeenkomst over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ruim honderd ondernemers uit
de regio Bergen op Zoom hadden de moeite genomen naar De Maagd op de Bergse Grote Markt te komen. En
ze kregen daar geen spijt van. Een aantal experts zette daar uiteen hoe het in ons land ook anders kan.
Als we maar willen. De praktische kant van het maatschappelijk ondernemen, daar ging het allemaal om.
Maureen du Toit, presentatrice van het SBS- programma Hart van Nederland, presenteerde het programma.
Dat zij veel meer kan dan alleen het nieuws presenteren, bewees ze in Bergen op Zoom.
Du Toit, moeder van twee dochters, heeft met haar man een bedrijf dat zich bezighoudt met alle vormen van weerbaarheid.
"Wij leren bijvoorbeeld stewardessen van de KLM, artsen, verplegend personeel om zich te weren tegen
agressieve en lastige mensen." Zij legde de aanwezigen uit dat het ook voor ondernemers van het grootste
belang is om duurzaam met hun bedrijf en producten om te gaan. "In 2010 koopt het Rijk alleen maar producten
die 100 procent duurzaam zijn."
Drie P's
Peter Heesakkers, directeur Corporate & Private Banking van Rabobank Het Markiezaat benadrukte dat
maatschappelijk ondernemen vooral draait om de drie P's: People, Planet en Profit. "Ik wil er daar nog
twee aan toevoegen: de P van Pleasure, want het moet leuk zijn om op een natuurlijke wijze producten te
maken. En de P van Proud. Je moet er trots op zijn dat je dat doet." Marcel van Marrewijk, directeur van
het Great Place tot Work Institute Nederland, Bouwe Taverne van de afdeling Duurzame Ontwikkelingen van
Rabobank Nederland, Robert Swaak, lid van de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers en Ferry Samuels,
directeur van het bedrijf Eco Point, hielden hun gehoor voor wat er allemaal mogelijk is met de Bio Based
Business.
Barbara de Klerk vertelde wat er allemaal al zo is op het gebied van natuurlijke producten en wat de toekomst
is. "Het ziet er heel rooskleurig uit", zo begon ze. "Natuurlijke producten bieden iedereen zoveel voordelen,
dat nu eindelijk de wereld eraan wil geloven. Het is alleen even de vraag wanneer het zover is dat de chemische
producten vervangen worden door natuurproducten." Het is duidelijk, natuurlijke producten stoten geen extra
CO2 uit. "Die worden gecomposteerd, hergebruikt of desnoods verbrand. Maar omdat het gaat om natuurlijke
producten, dat wil zeggen dat de CO2 eerder uit de natuur is onttrokken, spreken we dan niet van een toename."
Motivatie
Er is al gigantisch veel te koop, zo liet De Klerk zien. Bioplastics, geheel opgebouwd uit natuurlijke stoffen,
er is biodiesel, glasvezel is te vervangen door natuurvezels, je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of er
is al een natuurlijke oplossing voor ieder product. Zij deed er alles aan om de ondernemers over te halen zich
te begeven op de markt van de Bio Based Business. "Dat motiveert de klanten. Die zijn blij dat ze iets kunnen
doen voor het milieu. Het motiveert het personeel.
Dat krijgt weer met iets heel nieuws te maken en vindt het prachtig het aan de man te brengen. Het nieuwe product geeft toegang tot een compleet nieuwe wereld. Je zult
ervan versteld staan wat er allemaal kan." Maar, zo waarschuwde De Klerk, ondernemers moeten zich niet
blindelings storten op die nieuwe markt. Daar moet over nagedacht worden. "Je moet een functioneel product
hebben, het moet verkopen. Je moet zorgen voor een goede prijs, want als het duurder is dan wat er al op de
markt is, krijg je het moeilijk. Organiseer de zaak goed, zorg dat je voldoende toeleveranciers hebt. En check
de nieuwe regelgeving.
Zorg dat je halverwege het proces niet voor verrassingen komt te staan omdat iets
niet mag of kan." De ondernemers waren onder de indruk van niet alleen haar betoog, maar ook dat van de andere
sprekers. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds populairder. "Dat moet ook wel", zo concludeerde
Maureen du Toit. "Want we willen onze kinderen en kleinkinderen toch een goede, leefbare wereld achterlaten."
|