In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Bio- producten hebben de toekomst

Wat is er mis met natuurlijke (eco) producten? Helemaal niets. Integendeel zelfs, in de toekomst zal de wereld er aan moeten geloven. Het is alleen nog even een kwestie van wennen, van durven, van goed aanpakken.

door Ron Gregoor


Zo’n honderd ondernemers bevolkten de zaal van de Maagd.
Foto: Robert van den Berge Het Fotoburo

BERGEN OP ZOOM - De vraag is niet òf, maar wanneer de wereld massaal overgaat op biologische producten. We ontkomen er niet aan. Want we moeten met z'n allen een oplossing vinden voor de CO2 uitstoot. En we moeten een alternatief vinden voor onze fossiele brandstoffen, die weldra opraken. Barbara de Klerk, zelfstandig adviseur en sinds vijf jaar lid van het Platform Bio- Based Business, hield op 20 juni in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom een gloedvol betoog om zoveel mogelijk op natuurlijke stoffen gebaseerde producten te gebruiken, te maken en te verkopen.

Zij was uitgenodigd door Eco Point uit Halsteren, Rabobank Het Markiezaat en PricewaterhouseCoopers uit Goes. Die hielden een studiebijeenkomst over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ruim honderd ondernemers uit de regio Bergen op Zoom hadden de moeite genomen naar De Maagd op de Bergse Grote Markt te komen. En ze kregen daar geen spijt van. Een aantal experts zette daar uiteen hoe het in ons land ook anders kan. Als we maar willen. De praktische kant van het maatschappelijk ondernemen, daar ging het allemaal om. Maureen du Toit, presentatrice van het SBS- programma Hart van Nederland, presenteerde het programma. Dat zij veel meer kan dan alleen het nieuws presenteren, bewees ze in Bergen op Zoom.

Du Toit, moeder van twee dochters, heeft met haar man een bedrijf dat zich bezighoudt met alle vormen van weerbaarheid. "Wij leren bijvoorbeeld stewardessen van de KLM, artsen, verplegend personeel om zich te weren tegen agressieve en lastige mensen." Zij legde de aanwezigen uit dat het ook voor ondernemers van het grootste belang is om duurzaam met hun bedrijf en producten om te gaan. "In 2010 koopt het Rijk alleen maar producten die 100 procent duurzaam zijn."

Drie P's
Peter Heesakkers, directeur Corporate & Private Banking van Rabobank Het Markiezaat benadrukte dat maatschappelijk ondernemen vooral draait om de drie P's: People, Planet en Profit. "Ik wil er daar nog twee aan toevoegen: de P van Pleasure, want het moet leuk zijn om op een natuurlijke wijze producten te maken. En de P van Proud. Je moet er trots op zijn dat je dat doet." Marcel van Marrewijk, directeur van het Great Place tot Work Institute Nederland, Bouwe Taverne van de afdeling Duurzame Ontwikkelingen van Rabobank Nederland, Robert Swaak, lid van de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers en Ferry Samuels, directeur van het bedrijf Eco Point, hielden hun gehoor voor wat er allemaal mogelijk is met de Bio Based Business.

Barbara de Klerk vertelde wat er allemaal al zo is op het gebied van natuurlijke producten en wat de toekomst is. "Het ziet er heel rooskleurig uit", zo begon ze. "Natuurlijke producten bieden iedereen zoveel voordelen, dat nu eindelijk de wereld eraan wil geloven. Het is alleen even de vraag wanneer het zover is dat de chemische producten vervangen worden door natuurproducten." Het is duidelijk, natuurlijke producten stoten geen extra CO2 uit. "Die worden gecomposteerd, hergebruikt of desnoods verbrand. Maar omdat het gaat om natuurlijke producten, dat wil zeggen dat de CO2 eerder uit de natuur is onttrokken, spreken we dan niet van een toename."

Motivatie
Er is al gigantisch veel te koop, zo liet De Klerk zien. Bioplastics, geheel opgebouwd uit natuurlijke stoffen, er is biodiesel, glasvezel is te vervangen door natuurvezels, je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of er is al een natuurlijke oplossing voor ieder product. Zij deed er alles aan om de ondernemers over te halen zich te begeven op de markt van de Bio Based Business. "Dat motiveert de klanten. Die zijn blij dat ze iets kunnen doen voor het milieu. Het motiveert het personeel.

Dat krijgt weer met iets heel nieuws te maken en vindt het prachtig het aan de man te brengen. Het nieuwe product geeft toegang tot een compleet nieuwe wereld. Je zult ervan versteld staan wat er allemaal kan." Maar, zo waarschuwde De Klerk, ondernemers moeten zich niet blindelings storten op die nieuwe markt. Daar moet over nagedacht worden. "Je moet een functioneel product hebben, het moet verkopen. Je moet zorgen voor een goede prijs, want als het duurder is dan wat er al op de markt is, krijg je het moeilijk. Organiseer de zaak goed, zorg dat je voldoende toeleveranciers hebt. En check de nieuwe regelgeving.

Zorg dat je halverwege het proces niet voor verrassingen komt te staan omdat iets niet mag of kan." De ondernemers waren onder de indruk van niet alleen haar betoog, maar ook dat van de andere sprekers. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds populairder. "Dat moet ook wel", zo concludeerde Maureen du Toit. "Want we willen onze kinderen en kleinkinderen toch een goede, leefbare wereld achterlaten."


...investeert
Student brengt nieuws op internet

...went
Bio-producten hebben de toekomst

...schaft af
KvK: van instelling tot bedrijf

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beveiligt
Succesvolle aanpak inbraak, diefstal en vandalisme

...ontwikkelt
'Je kunt niet alles zelf doen'

....schreeuwt
Ruimteplanner geeft behoefte van ondernemers weer

...snuffelt
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...compenseert
Nadeelcompensatie: een lange weg te gaan

...vangt
Haring voor het goede doel

...vertegenwoordigt
Bedrijven vinden Beursvloer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...vliegt
Skydiving: vliegen zonder vleugels

...verwent
De gast wil verwend worden

...campeert
Van camping tot multinational

...sport
De Stok, daar gebeurt het

...reist
Brabants 'reisbureau van het Jaar'

...winkelt
Breda is een toeristisch product

...kiest
Uitzendbureau van het jaar

...studeert
Hbo- opleiding voor campingbaas

...werkt
Werk maken van vakantie

...bouwt
Een perfecte opknapbeurt

...revitaliseert
Majoppeveld: Een terrein met potentie

...peilt
Nog steeds een dikke zeven

...rijdt
Zakelijk onderweg

...herstructureert
NVB zoekt naar mogelijkheden om herstructurering te bekostigen