Syntens- directeur Piet van Staalduinen:
Vernieuwen in goede tijden
Ondernemers moeten eigenlijk altijd open staan voor innovatie. Maar helaas, ze vernieuwen alleen maar in goede tijden.
"Vooral bedrijven in het MKB- segment hebben, als het even wat minder gaat, vaak moeite het hoofd boven water te houden.
Daar moeten ze heel hard voor werken. Pas als het beter gaat, gaan ze ook denken aan uitbreiding, vernieuwen, nieuwe
producten en nieuwe markten", constateert Syntens- directeur Piet van Staalduinen.
door Ron Gregoor
Piet van Staalduinen: "regionale benadering is onze kracht."
Foto: Kees Bennema
BREDA - De landelijke organisatie Syntens, innovatie netwerk voor ondernemers, is in het
leven geroepen om ondernemers te helpen bij hun vernieuwingen. "Hoewel we helemaal niet
ontevreden zijn, ligt ons nog een grote hoeveelheid werk te wachten. Nederland kent zo'n
300.000 bedrijven in het MKB segment. Ongeveer 20.000 daarvan komen jaarlijks bij ons voor
advies. Werk aan de winkel dus", constateert van Staalduinen.
Syntens heeft haar twaalf vestigingen verdeeld over het hele land. "Dat is juist onze kracht",
legt Van Staalduinen het decentrale karakter van zijn organisatie uit. "Het is voor ons van
essentieel belang om dicht bij de ondernemer te zitten, letterlijk en figuurlijk. Wij moeten
niet alleen weten hoe het bedrijf van onze klant eruit ziet, maar het is even belangrijk om te
weten hoe zijn markt in elkaar steekt, wie zijn klanten zijn, wat zijn concurrenten doen, hoe
hij zich in zijn naaste omgeving kan verbeteren. Daarom hebben wij in die specifieke regio een
groot netwerk nodig, dat we kunnen gebruiken ten behoeve van de klant.""
Onderzoeker
Ir. Piet van Staalduinen (44) is bijna een jaar in dienst als algemeen directeur van Syntens.
Hij stapte in november vorig jaar over van TNO, waar hij directeur Markt en Operations van het
instituut TNO Bouw en Ondergrond was. Hij werkte daar sinds 1986, eerst als onderzoeker en adviseur,
later in diverse managementfuncties. Van Staalduinen studeerde aan de TU in Delft.
Twaalf jaar deed hij onderzoek en advies bij TNO. "We waren vooral bezig voor grote bedrijven, in
Nederland, en later ook in het buitenland. Philips en Shell waren enkele van onze grote klanten.
Voor Philips werkten we in het Verre Oosten, voor Shell deden we onder meer projecten in Rusland.
We deden onderzoek gericht op oplossingen van problemen, waar het bedrijfsleven mee te kampen had.
Bij TNO Bouw bekeken we de veiligheid en duurzaamheid van bouwmaterialen, maar ook hoe het beste
gebouwd kon worden om een bepaald doel te bereiken."
Na twaalf jaar maakte Van Staalduinen de stap naar het management, hij werd uiteindelijk directeur
van TNO Bouw & Ondergrond. Dat was net in de tijd dat kennisinstellingen veel actiever gingen kijken
of ze concreter hun onderzoek en hun diensten konden afstemmen op de vragen van overheden en van het
bedrijfsleven. Hij begeleidde een aantal spin-offs en verzelfstandigingen van TNO. Het was onder
andere zijn taak om de diensten van TNO te verkopen aan het bedrijfsleven. "Natuurlijk waren we altijd
al erg actief op het gebied van onderzoek. Maar we timmerden nog te weinig aan de weg. Een van de
gevolgen was de oprichting van het bedrijf BouwQ, een joint venture van TNO, de kennisinstelling
GeoDelft en twee adviesbureaus, Wagemaker en Intron. Door de combinatie van onderzoek en advies
konden we veel meer voor opdrachtgevers betekenen. We hebben met BouwQ een bedrijf opgericht dat
voor opdrachtgevers in de bouw meteen alle risico's regelt. Van tekentafel tot oplevering. De tijd
is voorbij dat overheden die hele organisatie voor eigen rekening nemen."
Was de overgang van TNO, een technisch instituut, naar Syntens, de instantie die ondernemers aan moet
zetten tot succesvol innoveren en dus een adviesorgaan is, niet groot? Valt ontzettend mee, zegt Van
Staalduinen. "Ik heb, voordat ik in het management zat, jarenlang zelf onderzoek gedaan, ook adviezen
gegeven. En vooral de laatste jaren waren we bij TNO ook nadrukkelijk bezig met innovatieprocessen."
Van Staalduinen werd gevraagd om algemeen directeur te worden van Syntens. "Ik heb daar eigenlijk niet
zo lang over na hoeven te denken. Ik was twintig jaar bij TNO en had vooral te maken met grote bedrijven.
Syntens moet het hebben van het MKB. Dat trok me wel aan."
Vernieuwen
Syntens is in het leven geroepen om ondernemers bij te staan in hun plannen om te innoveren. Dat kan
zijn productvernieuwing, het opzoeken van nieuwe markten, maar ook dat ze hun organisatie anders op
poten moeten zetten om echt te kunnen vernieuwen. Innovatie wordt steeds belangrijker. "Voor ons is het
niet belangrijk of het idee van de klant ook vernieuwend is voor de markt. Essentieel is dat dat voor
hem innoverend is."
Syntens helpt de ondernemer op weg. Van Staalduinen: "In tegenstelling tot de vele commerciële bureaus,
die op dit gebied actief zijn. Die begeleiden vaak een heel traject en nemen een deel van de organisatie
over. Wij doen dat niet, wij helpen de ondernemer op weg. Kijken wat het probleem is, geven hem tips en
koppelen hem, waar mogelijk, aan instanties of bedrijven die hem goed kunnen adviseren. We zijn laagdrempelig.
Wij hebben geen commercieel belang in onze klanten. We worden betaald door de overheid. Onze missie is
vernieuwing van bedrijven te ondersteunen. Elk innovatietraject is anders. In de regel zijn onze mensen
maar twee of drie dagen met zo'n klant bezig, terwijl het traject voor het bedrijf soms een aantal jaren
duurt. We houden in die periode contact." En verder: "Een bedrijf komt bij ons voor advies. Wij gaan dan
met de mensen praten in de omgeving waar zij werken. Wij bezien wat de mogelijkheden zijn, wij hebben een
ruime keuze aan middelen bij ons die wij aan de ondernemer kunnen aanbieden. Het kan zijn dat wij een
ondernemer koppelen aan een commercieel adviesbureau, of een kennisinstelling, bijvoorbeeld in de regio
Breda werken wij met hogeschool Avans of NHTV. Wij kunnen advies geven over landelijke initiatieven zoals
de innovatievouchers van EZ of regionaal initiatieven zoals het project Marktgericht Innoveren die dankzij
de steun van Provincie Noord Brabant mogelijk is gemaakt. En wij zien graag ondernemers in onze workshops
of bijeenkomsten. Dan is er tijd om van elkaar te leren, en wie wil dat niet?"
Het gaat om vinden en gevonden worden, zegt Van Staalduinen. "Steeds meer ondernemers weten ons via een
digitale kanaal te vinden. Wij hebben een druk bezochte internetsite waar het mogelijk is om te chatten
met een innovatieadviseur. Kijk zelf maar op www.syntens.nl of www.innovatienet.nl. Maar gewoon bellen met
het landelijk innovatienummer (088 4440444)of langs gaan bij een Syntens vestiging kan ook."
Bereik
Syntens geeft in een jaar zo'n 20.000 adviezen en meer dan 1.000 workshops aan klanten in het hele land.
Dat lijkt veel, maar als je dan bedenkt dat ons land meer dan 300.000 MKB'ers telt, is dat misschien ook
wel weinig. "Er ligt ons nog heel veel werk te wachten, dat klopt", zegt Van Staalduinen. "Maar je moet ook
bedenken dat er ondernemers zijn, die zelf al met vernieuwen bezig zijn, die ons daarvoor niet nodig hebben.
Dat juichen wij natuurlijk toe. En het is ook zo dat als de economie groeit, zoals nu het geval is, veel meer
bedrijven open staan voor vernieuwingen. In de slechte jaren 2003, 2004 hadden veel bedrijven heel veel moeite
om het hoofd boven water te houden. Of simpelweg hadden ze er het geld niet voor. Heel veel ondernemers hebben
überhaupt weinig tijd om na te denken over hun toekomstplannen. Wij zijn daar ook voor om hen daarin te helpen
ze over te halen om de zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Nu zie je dat veel meer bedrijven
willen vernieuwen. Er stroomt weer geld binnen, er kan er weer wat. Als je als bedrijven wil groeien, dan
moet je vernieuwen."
|