De stoel
Naam: Aaik Rodenburg (56)
Functie: Directeur- eigenaar van Rodenburg Biopolymers sinds 2000.
Bedrijf: Rodenburg Biopolymers maakt voornamelijk afbreekbaar plastic van nevenproducten van de fritesindustrie.
Het gaat om bioplastic granulaat voor spuitgiettoepassingen. Zo zijn vooral in Brazilië de afbreekbare opbergmandjes
populair, in Frankrijk worden veel clipjes gemaakt die gebruikt worden in de wijnbouw, in ons eigen land zijn de
afbreekbare clipjes voor de paprikateelt populair en in Canada komen binnenkort de visvoederbakjes uit. En dat alles
gemaakt van aardappelresten, volledig afbreekbaar dus. Het enige 'vreemde' product van Rodenburg is de boorspoeling,
gemodificeerd aardappelzetmeel met wat chemicaliën. Dat wordt gebruikt bij het boren naar olie en gas.
Bijzonderheden: Bij Rodenburg werken 25 mensen. Het bedrijf bestaat sinds 1945, de vader van Aaik startte net na de
oorlog in Schiedam een handel in gras en stro. Hij maaide dat gras zelf, kocht stro bij de boeren en verkocht dat allemaal
in de stad, waar het verkeer nog grotendeels bestond uit paarden. Het bedrijf groeide, Rodenburg ging in aardappels.
In 2000 verhuisde het bedrijf naar Oosterhout, naar het bedrijventerrein Vijf Eiken.
Locatie foto: Zijn eigen kantoor op het momenteel haast niet bereikbare bedrijventerrein 'Vijf Eiken' Momenteel is de
gemeente Oosterhout bezig met een opknapbeurt van het terrein, waardoor Rodenburg alleen maar bereikbaar is via onverharde
bospaadjes.
Tekst: Ron Gregoor
Foto: Thom van Amsterdam
Hoe bevalt deze stoel?
Het is een gewone stoel, hij zit lekker. Ik werk erin. Het is niet altijd eenvoudig om
directeur en eigenaar te zijn van een bedrijf dat nieuwe producten maakt. Het is vaak eenzaam.
Het is een compleet nieuwe branche, de meeste mensen weten er niet veel van. En wat onszelf
betreft, ook wij weten niet altijd wat de werking is van een product. Dat heb je met nieuwe
en zeker composteerbare producten, die nog niemand kent. Ik moet zeggen dat we hier een geweldig
team hebben. We doen het allemaal samen, zonder goede mensen zou het mij ook niet lukken.
Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten?
Ik ben grootgebracht in het bedrijf. Mijn vader is daarmee begonnen. Ik ben daarin gekomen toen ik
twintig was. Letterlijk onderaan begonnen, als vrachtwagenchauffeur. En later opgeklommen. In 1990
heb ik zijn functie overgenomen. Rodenburg is trouwens nog steeds een familiebedrijf. Mijn vrouw
werkt hier, onze jongste zoon is onlangs begonnen en onze oudste, die nog studeert, is hier nu ook
al een paar dagen in de week te vinden. Het zit er dus in dat het bedrijf nog wel even in de familie blijft.
Dan wordt er thuis natuurlijk veel over het bedrijf gesproken?
Natuurlijk, er wordt heel veel over het werk gesproken. Iedereen in mijn gezin weet waar hij/zij over
praat. Ik sta letterlijk met mijn werk op en ga ermee naar bed.
Wat betekent u voor het bedrijf?
Ja, wat is de kapitein op een schip. Je hebt een goed team nodig en dat heb ik. Mensen waar je op kan
bouwen. Het valt niet eens tegen om aan goed personeel te komen.
Wat betekent het bedrijf voor u?
Het is mijn leven. Maar dat is logisch als je aan het hoofd staat van een familiebedrijf. Ik ben blij
dat mijn familie ook enthousiast is voor het bedrijf en het product. Er is bij iedereen een grote passie daarvoor.
Wat is uw belangrijkste beslissing geweest voor de toekomst
van het bedrijf?
Het besluit om af te stappen van de aardappelhandel en over te stappen op bio- plastics. Je laat toch
een handel van meer dan zestig jaar achter je en kiest voor iets, waar je vijf jaar mee bezig bent. Dat
was een moeilijke beslissing. Die deed, zeker uit weemoed, best pijn. Maar voor het bedrijf was het
beter dat we vooruit keken. We zagen daar meer toekomst in. Het is een tijdje wat minder gegaan, maar
nu zitten we weer volop in de lift. Ik heb geen spijt van die stap.
Wanneer bent u het meest in uw element?
Als er weer een nieuw product op de markt komt, gemaakt van onze Solanyl. En het blijkt dat het werkt.
Natuurlijk is het belangrijk dat het dan ook verkoopt, maar het geeft een kick om iets nieuws, een product
waar nog niemand aan gedacht heeft, te verkopen. Ons laatste succes, de visvoederbakjes die we in Canada
gaan verkopen, is zo'n voorbeeld. We zijn onlangs door de minister van landbouw van Canada ontvangen en
hebben daar gesproken over de mogelijkheden van onze producten voor dat land. Dan denk je: we zijn nog
niet zo slecht bezig.
Wat is uw ambitie?
Ik wil een bedrijf waar de zon niet ondergaat. Dat is op twee manieren uit te leggen. Een bedrijf, waar
men altijd met plezier werkt. Maar vooral een bedrijf met vestigingen over de hele wereld. We hebben een
verkoopkantoor in Brazilië. We zitten, samen met een partner, in Canada en doen vandaaruit zaken met de VS.
We doen ook veel zaken met Frankrijk en bekijken of we iets kunnen beginnen in Nieuw Zeeland. We hebben een
nieuw product met toekomst, daar moeten we uithalen wat mogelijk is.
Tegen welke problemen loopt u op als u uw producten wilt verkopen?
Het zijn nieuwe producten, die niemand kent. Maar ook wij weten niet wat er allemaal mee kan. We verkopen
bijvoorbeeld een hoeveelheid granulaat voor een toepassing die ons niet verteld wordt op voorhand. Maar we
weten wel dat het zichzelf afbreekt. Hoewel niet exact in hoeveel tijd. Toen wij begonnen, begin jaren negentig,
was de wereld milieugevoelig. Mensen zeiden dat ze wat over hadden voor een goed milieu. Dat is laat jaren
negentig helemaal verwaterd, het ging alleen nog maar om werk, uitbreiding van de economie. Je moet de mensen
duidelijk maken wat voor voordelen ze met het product hebben. Dat ze het niet alleen voor de natuur doen, die
betaalt niet. We moeten nu dus zoeken naar redenen waarom een klant bij ons een milieuvriendelijke product
koopt. Het moet dus meer zijn dan alleen biologisch afbreekbaar.
Waar komt u uw stoel voor uit?
Ik golf graag. Ik doe dat bij Prinsenbos, in Molenschot. Daarnaast ben ik een liefhebber van zeilen. Niet dat
ik zelf een boot heb, maar tijdens vakanties in bijvoorbeeld Griekenland is dat toch wel een van mijn hobby's
En skiën Ik ga toch wel iedere winter op wintersport. En eens in de twee weken met een vriend naar de indoor
skibaan in Rotterdam.
|