Personeelsadvertentie, werving én selectie in één moeite door
Frank de Roon van BN/DeStem | PZC en Jan Verschuren van Korput & Treffers zijn enthousiast over
de samenwerking van het advertentiebedrijf en het bureau voor werving en selectie. "We kunnen vanaf
nu onze adverteerders een zeer compleet en kwalitatief hoogstaand pakket aanbieden," vertelt Frank
de Roon. "Van personeelsadvertentie, werving en selectie en het uiteindelijk voorstellen van
geselecteerde kandidaten. We kunnen de ondernemers veel werk en zorg uit handen nemen."
Frank de Roon en Jan Verschuren.
Jan Verschuren: "Onze twee-eenheid is goed omdat BN/DeStem | PZC betrouwbaar en deskundig zijn op
het gebied van personeelsadvertenties en wij van Korput & Treffers als relatief jonge speler op de
markt inmiddels al veel expertise hebben opgedaan in de werving en selectie van personeel bij de
middelgrote ondernemingen in de regio." Frank de Roon voegt toe: "Wij hebben het communicatiemedium
en zij de expertise in de werving en selectie. Een uniek concept, toch?!"
Pakket werving en selectie
"Wie in de regio West-Brabant en Zeeland personeel zoekt, plaatst een advertentie in BN/De Stem of
de PZC. Simpel: de twee regionale dagbladen hebben een enorm hoog bereik," aldus Frank de Roon. Hij
vervolgt: "In contacten met onze adverteerders weten we dat het juiste personeel vinden vaak geen
eenvoudige klus is. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt wordt dat ook steeds moeilijker. We weten
ook dat onze adverteerders vaak nogal wat kosten moeten maken om geschikt personeel te vinden. We
willen onze klanten en potentiële klanten graag helpen om snel, binnen vier tot zes weken, en op
een minder kostbare manier geschikt personeel te vinden. Daarom zijn wij een partnership aangegaan
met Korput & Treffers. Dit werving- en selectiebureau kan een rol spelen in het vinden van personeel
of zelfs het hele werving- en selectieproces overnemen. Het bureau beschikt over een uitgebreid
netwerk en een database met potentiële kandidaten." Verschillende opties zijn mogelijk. Jan
Verschuren: "Wij gaan in gesprek met de opdrachtgever. Wat zijn de wensen? Wat is de cultuur en
visie van de organisatie? Wat zijn de verwachtingen? Als je dat in beeld hebt weet je waaraan de
kandidaat moet voldoen en welke bagage hij met zich mee moet brengen. We brengen dit in een
gecertificeerd model en zoeken hier een geschikte kandidaat bij. Tijdens het traject houden we
de opdrachtgever constant op de hoogte van de vorderingen. Dus bijvoorbeeld hoeveel brieven er
binnen komen en hoeveel kandidaten naar de voorselectie gaan. We verzorgen alle correspondentie.
Zo krijgen alle sollicitanten een bericht van ontvangst. Desgewenst kunnen wij de slechtnieuwsgesprekken
voor onze rekening nemen."
Vijf verschillende pakketten er te krijgen. Pakket A bevat de plaatsing van de vacature in
BN/DeStem, PZC en op JobTrack.nl. De dienstverlening breidt zich verder uit met onder andere
een eerste brievenselectie, vacatureanalyse en terugkoppeling daarvan met de klant. Het meest
uitgebreide pakket voorziet in de totale selectie waarbij ook een pre-assessment hoort. Hierna
worden maximaal drie geschikte kandidaten aan de opdrachtgever voorgesteld. Maar er is nog meer
mogelijk. Jan Verschuren: "Onze diensten kunnen zich uitbreiden met functiegerelateerde assessments."
"Het sterke van dit concept is dat klant kwaliteit én gemak inkoopt", vindt Frank de Roon, "Maar
het betekent ook een besparing. Een gemiddelde werkgever is toch gauw al zo'n zestig uur kwijt om
een vacature te vervullen. Besteedt hij dit proces uit, dan is hij aanzienlijk goedkoper uit."
Personeel via Internet of via de krant?
Op de vraag of goed personeel naast een personeelsadvertentie ook via het Internet te vinden is
hebben de heren een duidelijk antwoord. "We weten dat de scoringskans om goed personeel via
Internet te krijgen lager is dan via de krant. Daarom bieden wij de combinatie aan van dagblad
en online. "BN/De Stem en PZC plaatsen hun personeelsadvertenties op JobTrack.nl. Als je echt
actief naar een baan aan het zoeken bent, doe je dat ook op Internet. Maar er speelt ook een
ander fenomeen. Veel krantenlezers laten ook nogal eens hun oog vallen op de personeelsadvertenties
en besluiten, hoewel ze niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, tóch te solliciteren,"aldus
Frank de Roon. "Dat blijft een bijkomend voordeel van adverteren in print, en dat zal alleen maar
sterker worden naarmate de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt."
Voor allerlei functies kunnen werving- en selectiepakketten worden ingekocht. Frank de Roon: "Onze
kranten worden door een doorsnee van de samenleving gelezen terwijl in ons gebied de landelijke
dagbladen veel minder goed gelezen worden. Waar wij 53 procent van de inwoners van West-Brabant
en 63 procent van de inwoners van Zeeland bereiken komt bijvoorbeeld de Telegraaf niet verder dan
11 procent. De regionale dagbladen hebben hier dus een enorm sterke positie." Jan Verschuren vult
hem aan: "We zijn beiden regionaal actief en weten wat er zich op de regionale arbeidsmarkt
afspeelt. Dat is mede de kracht van dit concept!"
Meer informatie:
E-mail: centraalteam@bndestem-pzc.nl
|