In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2005













advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl
www.sitesupport.nl




BizWorld Brabant van start
Spelend ondernemen voor 12-jarigen

Zomaar wat reacties op de vraag wat kinderen van groep 7 en 8 van BizWorld hebben geleerd: 'Samenwerken is niet altijd je zin door willen drijven', 'Zuinig aan doen werkt beter dan alles in een keer uitgeven' en 'Hoe een bedrijf failliet gaat en hoe een bedrijf werkt'. Pauline Jansen startte BizWorld Brabant en laat kinderen spelenderwijs een bedrijf opzetten.

Pauline Jansen op school.

BizWorld is een ondernemersspel voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool. Het spel wordt gespeeld in teams van zes leerlingen, die samen een bedrijf vormen. Iedere leerling krijgt ook een eigen functie in het bedrijf. Het product dat ze gaan maken en verkopen zijn vriendschapsarmbandjes. "De kinderen starten met het invullen van een vragenlijst. Dat is een soort nulmeting om te zien wat de kinderen vooraf al weten. Na het project stellen we weer vragen en weten we wat ze geleerd hebben," aldus Pauline Jansen. Op de eerste dag krijgen de leerlingen uitleg over het opzetten van een bedrijf. "Ze gaan dan ook echt de aandelen van hun bedrijf verkopen. Ze krijgen daarvoor heuse BizEuro's. Je legt ze dan ook uit dat ze niet al hun aandelen moeten verkopen, omdat ze dan geen zeggenschap meer hebben," vertelt Jansen. Na het onderdeel financiering waarin de bedrijven geld moeten lenen van de bank volgt de daadwerkelijke productie. De bandjes worden gemaakt. Op de derde dag wordt er reclame gemaakt voor de bandjes die daarna daadwerkelijk verkocht worden. De jongere leerlingen van groep 7 zijn de kritische consumenten.

Ondernemersvragen
Elke dag moeten de bedrijven ook hun financiële situatie vastleggen. "Dat vinden ze over het algemeen het minst leuk. We laten de kinderen ook een eindbalans van hun bedrijf maken. Wat heb je aan bezittingen en hoe ben je eraan gekomen? Voor leerlingen is dat vaak moeilijk te doorgronden," weet Jansen. Uiteindelijk ontlaadt de spanning zich in de bekendmaking welk bedrijf het best heeft gepresteerd. "Je geeft kinderen een basis mee. Als ze er ooit iets mee willen, hebben ze een begin gemaakt. Nieuwe ondernemers pik je er trouwens ook zo uit. Dat is ongelooflijk, maar die komen al snel met ondernemersvragen. Ze willen altijd precies weten hoe het zit," zegt de enthousiaste projectleider van BizWorld Brabant. De kinderen vinden het project in ieder geval leuk. Gevraagd naar wat ze het meest leuk vonden, schreven de scholieren ondermeer: 'De armbandjes maken en natuurlijk de verkoop', 'Bijna alles, ik weet niet wat ik moet kiezen' en - niet te vergeten - 'Dat we gewonnen hebben'.

Sponsoring
Pauline Jansen startte in 2004 met BizWorld Brabant, dat voor de provincie Brabant de rechten voor het programma BizWorld heeft verworven. De rechten voor de overige provincies zijn in het bezit van Jong Ondernemen, waarmee BizWorld Brabant een goede samenwerking mee heeft. De stichting BizWorld Brabant heeft zich ten doel gesteld binnen drie jaar de helft van de Brabantse basisscholen in te schrijven voor het programma. "We willen de drempel zo laag mogelijk houden en bieden ons programma kosteloos aan basisscholen aan. Ondermeer REAP West-Brabant stelde een subsidie beschikbaar en daarnaast zijn we steeds op zoek naar bedrijven die willen sponsoren. Die sponsoring is overigens tweeledig. Ondernemers leveren de financiële middelen en daarnaast hun tijd om voor de klas het project te begeleiden. Dat is erg leuk en ondernemers worden ook door ons getraind in het voor een klas staan," besluit Jansen.

Meer informatie
Internet: www.bizworld-brabant.nl


...spreekt
Handen uit de mouwen

...start
Vier ondernemers koppelen hun netwerken en halen hiermee méér opdrachten binnen

...bevordert
REWIN, spin in het web van bedrijvigheid in West-Brabant

...herstelt
Licht economisch herstel West-Brabant

...verbetert
Ondernemers kunnen hun rendement verbeteren

...bestraft
Hogere boete bij illegaal werk

...belegt
De beleggings- adviseurs

...netwerkt
Regio Business Dagen Breda

...speelt
BizWorld Brabant van start

...rijdt
Zakelijk onderweg

...onderneemt
Het MKB onderneemt te naïef !

...adviseert
Familiebedrijf; strategisch management en planning (deel 1)

...promoot
Het kloppend hart van westelijk Noord-Brabant

...realiseert
Contouren merkendorp zichtbaar

...ontwikkelt
Kwaliteit staat voorop

...behartigt
Leden bieden toegevoegde waarde aan de gemeente

...herstructureert
Leefgenot voor jong en oud

...revitaliseert
De nieuwe poort van Roosendaal

...bouwt
Natuurlijk wonen tussen bos en stad

...versterkt
Een winkelhart om trots op te zijn

...ontplooit
Wissel tussen verleden en toekomst

...organiseert
Boeiend ballonspektakel boven Breda

...leest
In 't kort

...stimuleert
De functie van het bedrijven- en regio-promotie programma in West-Brabant

...huisvest
Stijging aanbod én opname kantoorruimte in Nederland

...kiest
Bedrijventerrein Moerdijkse Hoek op afstand van de kern Moerdijk