In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...


Columns
Peter Schuitmaker
Samenwerken of knevelen
Peter Schuitmaker
BBO&F Breda
076-5222347
www.bboenf.nl



Ooit op 'verkoopproces' ge-Googled? Bijna 100.000 hits! Bedrijven zetten blijkbaar zwaar in op acquisitie en verkoop. Begrijpelijk! Vooral 'omzetgroei' wordt aangemerkt als 'succesvol ondernemersschap'. Zoniet, dan ben je in je branche al snel een 'loser'!

Maar ... ook degelijk inkoopmanagement levert u beslist rendement. Wat blijkt namelijk uit de praktijk? 80% van de kosten van inkoopmanagement is gericht op 20% van de inkopen. Van leveranciers is de kostenstructuur onvoldoende in beeld. Van fact-based-purchasing is geen sprake: ontoereikende bewaking van leverbetrouwbaarheid, flexibiliteit, kwaliteit en servicegraad. Dan zijn prioriteiten dus duidelijk verkeerd gesteld! Kortom: focust u eens op efficiënte inkoop van materiaal, middelen, methoden en menskracht.

Een eerste stap is snel gezet. Zet prijzen van uw inkoopproducten en het aantal leveranciers eens uit in een grafiek. Snel blijkt met wie u zorgvuldig moet omgaan, samenwerken of wie u kunt knevelen in een nietsontziende prijzenslag. Kortom, leveranciers in verschillende segmenten geeft u voortaan een fundamenteel andere behandeling.

Verhelderend is ook het vaststellen van úw klantvisie: in hoeverre is het ingekochte product van invloed op uw financiële resultaat? Is er sprake van een toeleveringsrisico, bijvoorbeeld doordat er weinig alternatieve leveranciers zijn? Zo onderscheidt u strategische producten van routineproducten en hefboomproducten van knelpuntproducten. En dan de rollen eens omgedraaid: hoe ziet uw leverancier ú als afnemer? Vormt u voor hen een groot financieel belang? Hoe zijn hún keuzemogelijkheden in de afnemersmarkt?

Zo wordt effectief inkoopmanagement een profijtelijk kat-en-muisspel. Zo worden de machtsverhoudingen duidelijk: soms bent u de muis maar hopelijk ook vaker de kat. Want ook ú wilt toch efficiënt samenwerken en knevelen?




...spreekt
Minister-president Jan Peter Balkenende te gast

...helpt
Italië is hot

...plaatst
Personeelsadvertentie, werving én selectie in één moeite door

...confronteert
Metanoia boort bij ondernemers nieuwe kracht aan

...organiseert
Hergebruik Producten: hype of kans?

...concurreert
InPEC: Bredaas klinisch onderzoeksinstituut met grenzeloze ambitie

...combineert
West-Brabant telt 5.500 parttime ondernemers

....ontwerpt
'We zijn een verzameling Willie Wortels'

...start
Ook voor jezelf beginnen?

...initieërt
Maatschappelijk ondernemen op de Bredase Beursvloer

...voorspelt
In 2008 ploffen bureaucratische organisaties uit elkaar

...exploiteert
Zeeland Seaports: samenwerking erg belangrijk

Sports Utitlity Vehicle revealed

SUV's Populair maar ook verguisd
Frank van Doorn: "Ik kies in extremen."
Sander van Houten: "Ik vind die Tucson wel stoer..."
Audi
BMW
Cadillac
Chevrolet
Hummer
Hyundai
Jeep
Kia
Land Rover
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Nissan
Opel
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Volvo

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...participeert
Personeelsselectie en assessment; de emancipatie van de kandidaat

...begeleidt
Uitstekende locatie voor het bedrijfsleven én leerplek voor jongeren

...ontmoet
Groeiende belangstelling van buiten Zeeland

...rapporteert
Vastgoedmarkten zijn weer in beweging

...wil inzicht krijgen
NVM BOG presenteert marktonderzoek onder winkeliers in zestig gemeenten