In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Syntens- directeur Piet van Staalduinen:
Vernieuwen in goede tijden

Ondernemers moeten eigenlijk altijd open staan voor innovatie. Maar helaas, ze vernieuwen alleen maar in goede tijden. "Vooral bedrijven in het MKB- segment hebben, als het even wat minder gaat, vaak moeite het hoofd boven water te houden. Daar moeten ze heel hard voor werken. Pas als het beter gaat, gaan ze ook denken aan uitbreiding, vernieuwen, nieuwe producten en nieuwe markten", constateert Syntens- directeur Piet van Staalduinen.

door Ron Gregoor


Piet van Staalduinen: "regionale benadering is onze kracht."
Foto: Kees Bennema

BREDA - De landelijke organisatie Syntens, innovatie netwerk voor ondernemers, is in het leven geroepen om ondernemers te helpen bij hun vernieuwingen. "Hoewel we helemaal niet ontevreden zijn, ligt ons nog een grote hoeveelheid werk te wachten. Nederland kent zo'n 300.000 bedrijven in het MKB segment. Ongeveer 20.000 daarvan komen jaarlijks bij ons voor advies. Werk aan de winkel dus", constateert van Staalduinen.
Syntens heeft haar twaalf vestigingen verdeeld over het hele land. "Dat is juist onze kracht", legt Van Staalduinen het decentrale karakter van zijn organisatie uit. "Het is voor ons van essentieel belang om dicht bij de ondernemer te zitten, letterlijk en figuurlijk. Wij moeten niet alleen weten hoe het bedrijf van onze klant eruit ziet, maar het is even belangrijk om te weten hoe zijn markt in elkaar steekt, wie zijn klanten zijn, wat zijn concurrenten doen, hoe hij zich in zijn naaste omgeving kan verbeteren. Daarom hebben wij in die specifieke regio een groot netwerk nodig, dat we kunnen gebruiken ten behoeve van de klant.""

Onderzoeker
Ir. Piet van Staalduinen (44) is bijna een jaar in dienst als algemeen directeur van Syntens. Hij stapte in november vorig jaar over van TNO, waar hij directeur Markt en Operations van het instituut TNO Bouw en Ondergrond was. Hij werkte daar sinds 1986, eerst als onderzoeker en adviseur, later in diverse managementfuncties. Van Staalduinen studeerde aan de TU in Delft. Twaalf jaar deed hij onderzoek en advies bij TNO. "We waren vooral bezig voor grote bedrijven, in Nederland, en later ook in het buitenland. Philips en Shell waren enkele van onze grote klanten. Voor Philips werkten we in het Verre Oosten, voor Shell deden we onder meer projecten in Rusland. We deden onderzoek gericht op oplossingen van problemen, waar het bedrijfsleven mee te kampen had. Bij TNO Bouw bekeken we de veiligheid en duurzaamheid van bouwmaterialen, maar ook hoe het beste gebouwd kon worden om een bepaald doel te bereiken."

Na twaalf jaar maakte Van Staalduinen de stap naar het management, hij werd uiteindelijk directeur van TNO Bouw & Ondergrond. Dat was net in de tijd dat kennisinstellingen veel actiever gingen kijken of ze concreter hun onderzoek en hun diensten konden afstemmen op de vragen van overheden en van het bedrijfsleven. Hij begeleidde een aantal spin-offs en verzelfstandigingen van TNO. Het was onder andere zijn taak om de diensten van TNO te verkopen aan het bedrijfsleven. "Natuurlijk waren we altijd al erg actief op het gebied van onderzoek. Maar we timmerden nog te weinig aan de weg. Een van de gevolgen was de oprichting van het bedrijf BouwQ, een joint venture van TNO, de kennisinstelling GeoDelft en twee adviesbureaus, Wagemaker en Intron. Door de combinatie van onderzoek en advies konden we veel meer voor opdrachtgevers betekenen. We hebben met BouwQ een bedrijf opgericht dat voor opdrachtgevers in de bouw meteen alle risico's regelt. Van tekentafel tot oplevering. De tijd is voorbij dat overheden die hele organisatie voor eigen rekening nemen."

Was de overgang van TNO, een technisch instituut, naar Syntens, de instantie die ondernemers aan moet zetten tot succesvol innoveren en dus een adviesorgaan is, niet groot? Valt ontzettend mee, zegt Van Staalduinen. "Ik heb, voordat ik in het management zat, jarenlang zelf onderzoek gedaan, ook adviezen gegeven. En vooral de laatste jaren waren we bij TNO ook nadrukkelijk bezig met innovatieprocessen." Van Staalduinen werd gevraagd om algemeen directeur te worden van Syntens. "Ik heb daar eigenlijk niet zo lang over na hoeven te denken. Ik was twintig jaar bij TNO en had vooral te maken met grote bedrijven. Syntens moet het hebben van het MKB. Dat trok me wel aan."

Vernieuwen
Syntens is in het leven geroepen om ondernemers bij te staan in hun plannen om te innoveren. Dat kan zijn productvernieuwing, het opzoeken van nieuwe markten, maar ook dat ze hun organisatie anders op poten moeten zetten om echt te kunnen vernieuwen. Innovatie wordt steeds belangrijker. "Voor ons is het niet belangrijk of het idee van de klant ook vernieuwend is voor de markt. Essentieel is dat dat voor hem innoverend is."

Syntens helpt de ondernemer op weg. Van Staalduinen: "In tegenstelling tot de vele commerciële bureaus, die op dit gebied actief zijn. Die begeleiden vaak een heel traject en nemen een deel van de organisatie over. Wij doen dat niet, wij helpen de ondernemer op weg. Kijken wat het probleem is, geven hem tips en koppelen hem, waar mogelijk, aan instanties of bedrijven die hem goed kunnen adviseren. We zijn laagdrempelig. Wij hebben geen commercieel belang in onze klanten. We worden betaald door de overheid. Onze missie is vernieuwing van bedrijven te ondersteunen. Elk innovatietraject is anders. In de regel zijn onze mensen maar twee of drie dagen met zo'n klant bezig, terwijl het traject voor het bedrijf soms een aantal jaren duurt. We houden in die periode contact." En verder: "Een bedrijf komt bij ons voor advies. Wij gaan dan met de mensen praten in de omgeving waar zij werken. Wij bezien wat de mogelijkheden zijn, wij hebben een ruime keuze aan middelen bij ons die wij aan de ondernemer kunnen aanbieden. Het kan zijn dat wij een ondernemer koppelen aan een commercieel adviesbureau, of een kennisinstelling, bijvoorbeeld in de regio Breda werken wij met hogeschool Avans of NHTV. Wij kunnen advies geven over landelijke initiatieven zoals de innovatievouchers van EZ of regionaal initiatieven zoals het project Marktgericht Innoveren die dankzij de steun van Provincie Noord Brabant mogelijk is gemaakt. En wij zien graag ondernemers in onze workshops of bijeenkomsten. Dan is er tijd om van elkaar te leren, en wie wil dat niet?"

Het gaat om vinden en gevonden worden, zegt Van Staalduinen. "Steeds meer ondernemers weten ons via een digitale kanaal te vinden. Wij hebben een druk bezochte internetsite waar het mogelijk is om te chatten met een innovatieadviseur. Kijk zelf maar op www.syntens.nl of www.innovatienet.nl. Maar gewoon bellen met het landelijk innovatienummer (088 4440444)of langs gaan bij een Syntens vestiging kan ook."

Bereik
Syntens geeft in een jaar zo'n 20.000 adviezen en meer dan 1.000 workshops aan klanten in het hele land. Dat lijkt veel, maar als je dan bedenkt dat ons land meer dan 300.000 MKB'ers telt, is dat misschien ook wel weinig. "Er ligt ons nog heel veel werk te wachten, dat klopt", zegt Van Staalduinen. "Maar je moet ook bedenken dat er ondernemers zijn, die zelf al met vernieuwen bezig zijn, die ons daarvoor niet nodig hebben. Dat juichen wij natuurlijk toe. En het is ook zo dat als de economie groeit, zoals nu het geval is, veel meer bedrijven open staan voor vernieuwingen. In de slechte jaren 2003, 2004 hadden veel bedrijven heel veel moeite om het hoofd boven water te houden. Of simpelweg hadden ze er het geld niet voor. Heel veel ondernemers hebben überhaupt weinig tijd om na te denken over hun toekomstplannen. Wij zijn daar ook voor om hen daarin te helpen ze over te halen om de zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Nu zie je dat veel meer bedrijven willen vernieuwen. Er stroomt weer geld binnen, er kan er weer wat. Als je als bedrijven wil groeien, dan moet je vernieuwen."


...beslist
'Warmte brengen bij bedrijven'

...betaalt
Foute energierekening kost MKB miljoenen

...bepleit
Guido van Liefland zoekt nu voor Zeeland

...netwerkt
Vernieuwen in goede tijden

...verleent
Volop winstpunten met kleurrijke wereldprimeur

...zoekt
Bedrijfsoverdracht: op tijd beginnen om te kunnen stoppen

...onderzoekt
West-Brabant als voorbeeld voor het afschaffen van regels

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...komt bijeen
12 december Eindejaarsbijeenkomst

...zit
De stoel

...bekijkt
De Stand van Zaken

...fotografeert
Foto's uit de heliumballon

...organiseet
Jonge managers in oude omgeving

...luistert
Gerrit Zalm nog steeds populair

...benoemt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...presenteert
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...vernieuwt
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...vernieuwt
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...houdt
The European Road Transport Show

...verandert
De truck als rijdende computer

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...ondertekent
Dombosch knapt flink op

...ontwikkelt
Veel verschillende bedrijven

...waakt
Camera's waken over Dombosch

...rijdt
Zakelijk onderweg

...opent
Vmbo klaar voor de toekomst

...kijkt
Bedrijven kijken op Hazeldonk

...trekt
Terpstra opent Xplora

...ontmoet
Bomvolle zaal vol netwerkers

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008

...zoekt
de Ondernemer zoekt medewerkers

...onderneemt
Gedrevenheid om te ondernemen