In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.sitesupport.nl
www.deondernemer.com

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Bedrijfs onroerend goed
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

In het derde kwartaalbericht Sprekende Cijfers Kantorenmarkten 2007 van Dynamis Vastgoedconsultants & Makelaars wordt ingegaan op de mondiale verschuiving van platteland naar stad. Dynamis onderzoekt of deze ontwikkeling zich ook voordoet in Nederland en welke invloed het ruimtelijk verhuispatroon heeft op de Nederlandse kantorenmarkt.



Binnenkort woont meer dan de helft van de wereldbevolking in een stad. Volgens hoogleraar economische geografie Oedzge Atzema, verbonden aan het Urban and Regional research centre van de Universiteit Utrecht, doet deze ontwikkeling zich in Nederland vooral voor in de Randstad en enkele grote steden buiten de Randstad. "Over het algemeen zijn er in Nederland geen grote veranderingen te ontdekken in het ruimtelijk verhuispatroon.

In Nederland verhuist niet meer dan zes procent van de bedrijven en als zij zich al verplaatsen dan gebeurt dat vooral binnen de eigen regio. Bedrijven blijven graag in de regio waar ze hun personeel kunnen vinden." Dankzij de mobiliteit en de bereidheid van werknemers om te pendelen, is de Nederlandse kantorenmarkt vooral een regionale markt. "Pendelen heeft migratie vervangen", aldus Atzema. "Mensen kiezen op de eerste plaats waar ze willen wonen en dat is vaak in de plaats of regio waar daarvoor ook al werd gewoond." Toch biedt een bundeling van bedrijven in stedelijke gebieden veel voordelen. "Als bedrijven dicht bij elkaar zitten, kunnen ze kennis, informatie en arbeid delen.

Steden zijn brandpunten van creativiteit en vernieuwing en daarvan moeten we het in de kenniseconomie hebben."

...beslist
'Warmte brengen bij bedrijven'

...betaalt
Foute energierekening kost MKB miljoenen

...bepleit
Guido van Liefland zoekt nu voor Zeeland

...netwerkt
Vernieuwen in goede tijden

...verleent
Volop winstpunten met kleurrijke wereldprimeur

...zoekt
Bedrijfsoverdracht: op tijd beginnen om te kunnen stoppen

...onderzoekt
West-Brabant als voorbeeld voor het afschaffen van regels

....informeert
Wat verandert er voor u in 2008?

...komt bijeen
12 december Eindejaarsbijeenkomst

...zit
De stoel

...bekijkt
De Stand van Zaken

...fotografeert
Foto's uit de heliumballon

...organiseet
Jonge managers in oude omgeving

...luistert
Gerrit Zalm nog steeds populair

...benoemt
Nieuwe compacte bedrijfsauto's van PSA en Fiat

...presenteert
Nieuwe Hyundai H300 wordt klapper

...introduceert
MAN introduceert sterkste truck

...vernieuwt
Renault massaal op BedrijfsautoRAI

...biedt
Ford: Aandacht voor het milieu

...vernieuwt
De nieuwe lijn VW bedrijfsauto's

...viert
Zestig jaar VW Transporter

...combineert
Opel Antara Van: Stijlvolle SUV nu ook als besteller

...houdt
The European Road Transport Show

...verandert
De truck als rijdende computer

...lanceert
Nederland aan deOndernemer.nl

...peilt
Experts zijn een stuk optimistischer

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...ondertekent
Dombosch knapt flink op

...ontwikkelt
Veel verschillende bedrijven

...waakt
Camera's waken over Dombosch

...rijdt
Zakelijk onderweg

...opent
Vmbo klaar voor de toekomst

...kijkt
Bedrijven kijken op Hazeldonk

...trekt
Terpstra opent Xplora

...ontmoet
Bomvolle zaal vol netwerkers

...verhuist
Nederlandse bedrijven verhuizen niet zo gauw

...verwacht
Marktherstel vanaf begin 2008

...zoekt
de Ondernemer zoekt medewerkers

...onderneemt
Gedrevenheid om te ondernemen