In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2000













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
Cees Budding
Christ-Jan Danen
Barend Hohmann
Frank van Overveld
Drs. E.M.W. Renssen
Breda, winkelstad met ambitie  
Cees Budding
Gemeente Breda, afd. Economische Zaken



Op 23 oktober 2000 heeft de afdeling Economische Zaken van de gemeente Breda een discussiebijeenkomst georganiseerd over de detailhandel in de binnenstad met als motto: Breda, winkelstad met ambitie. Doel was om de aanwezigen te informeren over ontwikkelingen in de detailhandel en om uitgangspunten te formuleren voor het toekomstig detailhandelsbeleid voor de binnenstad. De heer Gianotten gaf in zijn lezing "Winkels en winkelen in Nederland" een visie op de algemene ontwikkelingen die gaande zijn in het consumentengedrag, de detailhandel en binnensteden. De heer van Leeuwen besprak de trends en ontwikkelingen, zoals e-commerce, fabriekswinkels en leisure vanuit het standpunt van de zelfstandige ondernemer. Daarna maakte de heer Linders de vertaling naar de binnenstad van Breda: in de toekomst meer van hetzelfde of ruimte voor kwaliteit?
In de middag werd er in groepen gediscussieerd over de problematiek van de binnenstad: Hoe moet de binnenstad zich in de toekomst profileren; Welke functies op welke locaties? Wat is wenselijk en levert toegevoegde waarde op het terrein "Achter De Lange Stallen"; grootschalige uitbreiding van het winkelvloeroppervlak of juist een andere bestemming? Op welke manier is de zelfstandig ondernemer te behouden in de binnenstad? Moeten we accepteren dat de binnenstad zuidwaarts in beweging is en dat de huidige afbakening van de grenzen van de binnenstad niet juist meer is?

Geconcludeerd kan worden dat Breda haar ambitie als winkelstad duidelijk dient te formuleren en daarbij haar functie voor "de Bredanaar" niet uit het oog mag verliezen. Het belangrijk is om in deze tijd van economische voorspoed te blijven investeren in de binnenstad. De aantrekkelijkheid van de binnenstad zal vergroot moeten worden door niet alleen uitbreiding van vierkante meters winkelvloeroppervlak maar ook door een juiste mix van elementen die er omheen zitten zoals leisure, horeca en omgevingskwaliteit.
De resultaten van de discussiedag worden verwerkt in het onderdeel "binnenstad" van de detailhandelsnota. "We moeten niet vergeten dat een binnenstad niet zonder detailhandel kan, maar detailhandel wel zonder een binnenstad".

...denkt
Het nut van de blafgiraf

...start
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest

...traint
Traint Nederland zich te pletter?

...bekijkt
Een kijkje achter de bedrijfsschermen

...onderneemt
'Dat wat je doet,
doet ertoe!'

...leest
In 't kort...

...portretteert
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren

...helpt
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig

...kvk helpt
KvK helpt ondernemers verder op weg

...spreekt
Veel animo voor Everdenberg

...groeit
Tieners in de markt

...cleant
Stoffels Cleaning poetst imago op

...werkt
Mensen vinden, binden en boeien

...werkt
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten