In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2000













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
Cees Budding
Christ-Jan Danen
Barend Hohmann
Frank van Overveld
Drs. E.M.W. Renssen
Over twintig jaar ...  
Drs. .E.M.W. Renssen
Directeur Expocare BV



Stelt u zich eens voor. Over twintig jaar loopt uw kleinzoon, uw potenti�le succesvolle opvolger-in-business, uw werkkamer binnen en vraagt u: "Opa, vertel nog eens ... hoe ging dat ook weer, zaken doen met handen schudden?" Denkbeeldig? Als we alle vooral commerci�le berichtgeving van het laatste jaar mogen geloven allerminst. Want u gaat aan de gang met e-business en e-commerce. Dat gaat zonder handen schudden en dus veel eenvoudiger, effici�nter, goedkoper en sneller. Toch?
Vele ondernemers hebben al een voorschot op de toekomst genomen. Zij hebben ettelijke duizenden guldens uitgegeven aan een eigen website en ervaren daarmee reeds de zegenrijke gevolgen van de elektronische snelweg. De orders stromen nu veel gemakkelijker binnen. Toch?
Briefwisselingen heeft u ook al grotendeels afgeschaft. Want met e-mail gaat het allemaal veel sneller, en u hoeft zich geen zorgen te maken over taalfouten (die haalt Microsoft er wel voor u uit) of andere vormelijkheden. Iedere mail kunt u gewoon beginnen met "hallo" i.p.v. "geachte .." en uw buurman op het bedrijventerrein stuurt u ook gewoon een mailtje. Toch?
Allemaal flauwekul? Helemaal niet! U weet net als ik dat dit gewoon iedere dag gebeurt. Dat er ondernemers zijn, die hun hele hoop hebben gevestigd op e-commerce (waardoor een hovenier uit Etten-Leur plotsklaps klanten blijkt te kunnen scoren in Stadskanaal, wat-ie toch eigenlijk niet zo prettig vindt). Dat er bedrijven zijn die hun brochure-drukwerk nu al hebben gehalveerd, want iedereen kan op hun websites kijken (alleen was er even niet nagedacht over hoe de klanten naar de website moesten worden gelokt). En dat heel Nederland zich momenteel drie keer in de rondte e-mailt ..ach, dat weet u toch. U zult uw getalenteerde kleinzoon plaats laten nemen in de fauteuil naast de uwe, hem een sigaar aanbieden en hem zeggen: "Ach jongen, vroeger zochten ondernemers elkaar gewoon op, we kenden elkaar, we overlegden met elkaar en we wisselden informatie uit. Dat deden we bij de Business Club van NAC, dat deden we op de BKD Business Dagen en tijdens vergaderingen van de Ondernemersvereniging. Daar namen we toen gewoon de tijd voor en het bespaarde tegelijkertijd ook tijd. En we hadden altijd het gevoel te vissen in de vijver waar vis zit."
Zal uw erfopvolger daarna misschien concluderen, dat marketing iets is van �n persoonlijke contacten �n nieuwe media? Ik hoop het zo voor u ...


...denkt
Het nut van de blafgiraf

...start
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest

...traint
Traint Nederland zich te pletter?

...bekijkt
Een kijkje achter de bedrijfsschermen

...onderneemt
'Dat wat je doet,
doet ertoe!'

...leest
In 't kort...

...portretteert
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren

...helpt
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig

...kvk helpt
KvK helpt ondernemers verder op weg

...spreekt
Veel animo voor Everdenberg

...groeit
Tieners in de markt

...cleant
Stoffels Cleaning poetst imago op

...werkt
Mensen vinden, binden en boeien

...werkt
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten