In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2001













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Luxe kantoormeubilair voor tevreden personeel

De tijd dat een kantoorinrichting met wat stoelen en bureaus klaar was, ligt decennia achter ons. De opkomst van de automatisering stelde al snel nieuwe eisen aan werkplekken op kantoor. De laatste jaren wordt dankzij de Arbo-wetgeving nog strikter gekeken naar kantoorinrichtingen. Wij vroegen twee regionale kantoorinrichters achterom en vooruit te kijken

Een hedendaagse opstelling

Als je na de Tweede Wereldoorlog in de kantoorinrichting begon, bestond het assortiment uit stoelen, kasten en bureaus. Een onderhoudsmonteur repareerde kapotte stoelen en spoot een druppel olie in het scharnier van de kastdeur. Complexe problemen waren ver weg. Toen was geluk dus nog heel gewoon. Met de komst van de automatisering kwamen er grote machines op het bureau. Deze moesten met elkaar kunnen communiceren via een netwerk en er moest ook nog geprint kunnen worden. Een gigantische ontwikkeling in korte tijd. Ook de laatste jaren blijft er veel veranderen in de kantoorinrichtingen. Hans van de Meijden van de Bredase kantoorinrichter De Mark vertelt: "Het meubilair is tegenwoordig vaak op hoogte instelbaar. Je hebt bureaus die met een gasveer eenvoudig te verstellen zijn. Vaak kan dat tussen de 68 en 84 centimeter. Is ideaal voor bedrijven met veel buitendienstmedewerkers. Als deze maar een paar uur per week een bureau nodig hebben, kunnen er meerdere mensen op één bureau werken." Judith Janssen, werkzaam bij Lensvelt uit Breda, beaamt deze ontwikkeling: "In de Randstad is de ontwikkeling desk sharing inderdaad al jaren zichtbaar. Ook in onze streek wordt het steeds meer toegepast. Het is wel zo dat sommige bedrijven daar momenteel van terugkomen. Simpel voorbeeld: een accountantskantoor met veelal vaste medewerkers heeft weinig voordeel van flexibele werkplekken."

Een bureauopstelling in het begin van de jaren tachtig

Luxe meubilair
De conclusie is logisch dat als meerdere mensen van een bureau doen, kantoren minder groot hoeven te zijn. "Sommige bedrijven werken veel met trolleys. Elk personeelslid heeft een eigen trolley met daarin al zijn kantoorspullen. Ze nemen ergens in het gebouw plaats en na hun werk zetten ze de trolley in een centrale ruimte," weet Van de Meijden. Zijn bedrijf, De Mark, richtte onlangs 2.000 m voor Philips in. "Dat was een mooie klus. Je gaat dan met de architect om de tafel zitten en zorgt samen dat alles op elkaar aansluit. Dus de vloerbedekking, vitrages, maar ook het meubilair moeten een geheel vormen. Ook wat betreft bureaus en stoelen is er tegenwoordig erg veel mogelijk. Er zijn veel verschillende bladen en ontelbaar veel kleurencombinaties denkbaar." Voor de toekomst ziet Janssen en haar bedrijf Lensvelt de flexibiliteit op kantoor toenemen en de benodigde ruimte afnemen. "Je ziet de laptops steeds meer op kantoor. Door deze compacte computers kunnen bureaus kleiner worden. Een andere trend is dat bedrijven hun kantoormeubilair gebruiken om personeel tevreden te stellen. Het is natuurlijk een krappe arbeidsmarkt en bedrijven willen graag investeren in luxe meubilair," zegt Janssen.


...combineert
"Ik verkoop echt lucht aan mensen..."

...start
"Consumenten verleiden door uitstraling"

...verfraait
Luxe kantoormeubilair voor tevreden personeel

...vitaliseert
Vitaliseren om de spiraal te doorbreken

...spreekt
In 't kort

...ontwerpt
Flexibiliteit is het toverwoord

...helpt
Nieuwe cursus voor starters

...leert
Cursusmethode nieuw in Europa

...informeert
Themabijeenkomsten

...groeit
Nieuw bedrijfspand Elek Trends in Werkendam

...beloont
Creativiteit sleutel modern personeels management

...verandert
De geschiedenis van de kantoorarchitectuur