In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl




Ideeën te over
Unieke relatiegeschenken en andere promotionele artikelen

Jaarlijks besteedt het Nederlands bedrijfsleven maar liefst 1 miljard euro aan promotionele artikelen. Een bedrag dat relatief gezien uitermate hoger ligt dan dat van andere Europese landen. Hoogste tijd voor de Ondernemer om deze bloeiende markt van give aways, premiums en relatiegeschenken eens wat nader onder de loep te nemen.

Directeur/eigenaar Frank Visser.

Diverse redenen worden er door het bedrijfsleven gegeven om hier zoveel geld voor uit te trekken. "Vaste klanten behouden is zeker zo belangrijk als nieuwe klanten voor je winnen," geeft Albert van den Brink, Sales Manager bij logistiek dienstverlener Tibbett & Britten als verklaring om jaarlijks een budget voor relatiegeschenken vrij te maken. De give aways en premiums worden voornamelijk ingezet om de bedrijfs-/productnaam te promoten met het uiteindelijke doel de omzet te verhogen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat door premiums/spaaracties aan het bedrijf of product te koppelen het marktaandeel toeneemt.

Platform Promotional Products
Ons land telt circa 1800 bedrijven, die actief zijn in deze branche. Vele professionele spelers zijn lid van 'Platform Promotional Products'; de branchevereniging voor leveranciers van promotionele artikelen, die vorig jaar juli opgericht is. Imagoverbetering, kennisvermeerdering en belangenbehartiging zijn de drie speerpunten in het beleid van het PPP. Het secretariaat en de directie van deze organisatie worden gevoerd door Het Portaal. Al jaren is Het Portaal actief bezig het imago en de vakkennis van deze branche naar een hoger niveau te tillen. Door de handen ineen te slaan, is een win-win situatie ontstaan, die allen ten goede zal komen.

Eén van deze professionele leveranciers is BOVI salespromotion in Oudenbosch. Al bijna twee decennia lang bewandelt dit familiebedrijf succesvol de weg van idee tot en met aflevering van gepaste premiums en unieke relatiegeschenken. Iedere opsomming van het indrukwekkende assortiment gaat mank aan onvolledigheid. Op het gebied van strooigoed is nog steeds die oude vertrouwde balpen het populairste en meest verkochte item.


Relatiegeschenken zijn er letterlijk in alle soorten en maten, van de grappige gadgets tot praktische geschenken. "De laatste tien jaar is er wel een duidelijke omslag gekomen, waarbij bedrijven kwaliteitsbewuster inkopen," legt directeur/eigenaar Frank Visser uit. "Er is ook steeds meer mogelijk, door bijvoorbeeld betere druktechnieken. Hierdoor heeft vooral textiel enorm aan populariteit gewonnen. Temeer daar dit zowel voor relatiegeschenk - een mooie kwalitatief goede trui - als promotiemateriaal - bedrijfskleding - kan dienen. Ook de zogenaamde 'frosted' (bevroren materiaal/kunststof) artikelen zijn momenteel zeer populair."

Huiswijn
Aan deze trend heeft de Arbo Unie gehoor gegeven, toen zij afgelopen juli in het kader van de juridische eenwording alle medewerkers verraste met een eigentijds vormgegeven radiootje met daarin haar slogan als lopende boodschap.

Bedrijven proberen zo origineel mogelijk voor de dag te komen met hun relatiegeschenken. Wat te denken van de Tibbett & Britten vrachtwagen op schaal of het 'Huizenspel' van Verbrugge Makelaardij. Marco Verbrugge: "Er wordt door ons veel aandacht en geld gestoken in het steeds weer opnieuw zoeken naar interessante geschenken. Zo overhandigen wij momenteel bij de notaris aan zowel koper als verkoper onze 'Huiswijn'. Een fles wijn verpakt in een houten kistje, voorzien van een etiket met daarop een foto van het huis, adres en jaartal van overdracht."

Dunne scheidslijn
Al met al zijn er dus ideeën te over om uw bedrijf op een unieke manier op de kaart te zetten. Over de mogelijk dunne scheidslijn tussen relatiegeschenken en omkoping geeft John Swaab - mede-eigenaar van Het Portaal - te kennen, dat de vraag 'Wat is ethisch verantwoord?' altijd de basis moet vormen.

"Het te geven relatiegeschenk dient een juiste afspiegeling te zijn van de omvang waarmee partijen zaken met elkaar doen. Als men een vliegtuig verkoopt van 30 miljoen euro, is het niet gek als de koper de gouden parker mag behouden waarmee het contract getekend is." "Maar een lederen attachékoffer van 450 euro aan een goede klant geven, hoort niet," valt Frank Visser hem bij. "Ik vind het bovenal belangrijk, dat je altijd met open vizier in gezelschap van anderen de dingen weg moet kunnen geven."

Originele ideeën
Mocht u - met de kerstdagen alweer in zicht - nog geen idee hebben met wat voor bijzondere attentie u uw personeelsleden en trouwe klanten dit jaar weer eens kunt verrassen, ga dan eens naar www.promz.nl of neem een kijkje in de 'keuken' van BOVI voor tal van originele ideeën. Succes verzekerd!


...informeert
Poldermodel oorzaak van huidige malaise

...start
De kracht van regionale samenwerking

...onderneemt
Startersdag op 1 november

...betekent
Nieuwe landen bij de EU en de gevolgen voor ķ.

...verbeterd
Kantoren impuls voor hotelsector

...ondersteunt
Groei & Financiering

...verschijnt
Nieuw voor het bedrijfsleven in Zeeland

...rijdt
IAA Frankfurt bŠrstte van het nieuws

...promoot
IdeeŽn te over

...spreekt
Advocaat Wim Anker bezoekt Terneuzen

...organiseert
Festivak eerste keer in buitenlucht

...leest
In 't kort

...subsideert
Zeven Brabantse bedrijventerreinen voorgedragen voor rijkssubsidie

...huisvest
Economische ontwikkeling leidt van verhuurder- naar huurdersmarkt

...bouwt
Sandkastelen op de markt