In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

In heel Nederland stond afgelopen jaar zo'n zeven miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg. Anderzijds blijkt er een grote vraag te zijn naar kleine, flexibele bedrijfsruimtes. Het flexibiliseren van het aantal vierkante meters en de duur van het huurcontract lijkt daarmee een trend waar ook de Zeeuwse aanbieder van kantoorruimte niet meer omheen kan.



"Ik huur 45 vierkante meter in een bedrijfsverzamelgebouw", vertelt de Vlissingse advocaat Peter Buijs. "Ik ben hier ingetrokken op basis van een driejarencontract. De keuze tussen een huurcontract voor één, drie of vijf jaar was een van de pluspunten van deze verhuurder. Een contract van vijf jaar vind ik eigenlijk een te lange periode. Je kunt dat als ondernemer vrijwel niet overzien."

Flexibele huurcontracten
Buijs is daarmee een van de vele ondernemers die flexibiliteit zoekt in de huur van zijn kantoorruimte. Ook Suzanne Wohrmann, eigenaar van reïntegratiebedrijf Kwaliteitsreïntegratie, is een van hen. Ze huurt -ook in Vlissingen- een ruimte van 45 vierkante meter in een bedrijfsverzamelgebouw op basis van een tweejarig contract. "Dit najaar loopt dat contract af en ik ga het niet verlengen. De ruimte is voor mij als eenmansbedrijfje te groot. Gelukkig is de huurperiode kort, zodat ik nu al op zoek kan naar een meer passende ruimte. Mijn huidige verhuurder heeft me nu een ruimte van twintig vierkante meter aangeboden in een ander gebouw, daar beraad ik me momenteel op."
Onderzoek van aanbieder van flexibele kantoorruimte FlexOffice uit Apeldoorn onder 243 grotere ondernemingen en organisaties bevestigt de ervaring van Wohrmann en Buijs. "Maar liefst 40% van de ondervraagde bedrijven toonde zich matig tevreden tot ontevreden over hun huidige huurcontract", licht Bram Adema, directeur van FlexOffice, desgevraagd toe.
Ruim 60% van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een korterlopend huurcontract, maar verhuurders bieden die nog maar mondjesmaat aan.
De huidige vastgoedmarkt loopt daarmee achter de feiten aan: een wereld die steeds sneller aan verandering onderhevig is, vereist op alle terreinen grote flexibiliteit van ondernemers. Ook op het gebied van hun huisvesting.

Te veel of te weinig ruimte
Uit het onderzoek van FlexOffice bleek bovendien dat bedrijven over gemiddeld twintig procent te veel of juist twintig procent te weinig kantoorruimte beschikken. Ook daarin kunnen de verhuurders van bedrijfsruimte dus nog een grote slag maken.
Ongebruikte kantoorruimte is immers erg duur. Enkele bedrijven zijn inmiddels wel op deze trend ingesprongen. Een daarvan is het Zeeuwse BCNED, dat bedrijfsruimte verhuurt in onder andere Terneuzen, Vlissingen en Goes. "In onze bedrijfsverzamelgebouwen kunnen onze huurders naar behoefte gebruik maken van de gemeenschappelijke vergaderruimtes. Bovendien verhuren we spreekruimtes en aanvullende kantoorruimte ook per dagdeel, per dag of per week aanvullende kantoorruimte huren. Op die manier kunnen ondernemers precies de vierkante meters huren die ze nodig hebben, aldus Bob van Laere, directeur van BCNED.

Facilitaire ondersteuning
Met meer flexibiliteit in de contractduur en het aantal vierkante meters komt ook het aanbieden van flexibele facilitaire ondersteuning in beeld. Advocaat Buijs: "Het voordeel van dit gebouw is dat hier ook een facilitaire dienst zit, waar je als huurder naar behoeven gebruik van kunt maken.
Inmiddels werk ik met drie vaste medewerkers, maar toen ik vijf jaar geleden begon was het bijvoorbeeld erg prettig dat ik op een receptioniste terug kon vallen voor het aannemen van de telefoon en het ontvangen van mijn klanten." Ook Wohrmann maakt dankbaar gebruik van alle faciliteiten die het bedrijfsverzamelgebouw haar biedt.
"Het prettigste vind ik wel dat je als kleine ondernemer op deze manier toch veel contact hebt met collega's. Daarnaast is het ideaal dat je gebruik kunt maken van alle faciliteiten, zoals een receptioniste, de reproruimte en de gezamenlijke inkoop.
Het is voor een klein bedrijf heel makkelijk dat er een receptioniste in het gebouw aanwezig is en dat je telefoon wordt opgenomen als je er niet bent.
Je betaalt vervolgens alleen voor datgene wat je gebruikt. Ik ben weliswaar op zoek naar een kleinere ruimte, maar de constructie an sich bevalt me zo wel heel erg goed."


...borrelt
Bedrijven­bijeenkomst Stadskantoor Breda

...verbruikt
Gestart met een brok ervaring

...stept
Bredase Stepafette 2006 zoekt sponsoren

...verbetert
FashionUnited.com koppelt emotie aan ratio in de modebranche

...verdiept zich
Workshops digitaal ondernemen

...maakt kennis
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...vestigt
West-Brabant in trek bij bedrijfsleven

....en zijn handtekening
Verscherpte legitimatie bij KvK

...kiest
Junior Kamer Etten-Leur verkiest de "meest in 't oog springende ondernemer"

...spreekt
In 't kort

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...is klantgericht
Al 25 jaar op zoek naar kwaliteitsverbeteringen

...discussieert over bedrijfsonroerend
'Overheid moet coöperatiever worden'

...huurt flexibel
Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

...ervaart
Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad

...kiest voor nieuw
Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit

...concludeert
Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw

...profiteert
Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald