|
Audi TT Coupé: Wonderschoon lijnenspel
Audi is (eindelijk) op de proppen gekomen met de opvolger van de TT. Opnieuw hebben de
Ingolstadters ervoor gekozen hun sportauto onder die naam op de weg te zetten. Was de vorige TT
in bepaald opzicht nog een verrassing, de nieuwe is dat eigenlijk hoegenaamd niet. Het blijkt
voor autofabrikanten steeds moeilijker te zijn hun nieuwe modellen geheim te houden. Anderzijds
profiteren zij natuurlijk gewild en ongewild van de reclame die hen op deze manier vaak al
in een heel vroeg ontwikkelingsstadium, ten deel valt.
Het lijnenspel van de nieuwe TT, toch zeker een van de elementen waarop de auto wordt gekocht,
is eigenlijk net zo fraai als dat van het vorige model. De auto groeide wat in zowel lengte,
breedte als hoogte. Dat schijnt tegenwoordig te moeten. Audi stelt zelf dat 'het front meer
uitdrukkingskracht en besluitvaardigheid tentoonspreidt dan het vorige model'. Die besluitvaardigheid
zal hij ook nodig hebben om - bijvoorbeeld - de Z4 Coupé het hoofd te bieden. Deze concurrerende
Duitser heeft ook alle looks mee om in het segment een klapper te worden.
De nieuwe TT is wat scherper getekend dan de oer-TT. Helemaal nieuw is de elektrisch beweegbare
spoiler die bij een snelheid van 120 km/h vanzelf omhoog komt. Audi wil natuurlijk niet meer het
debacle meemaken van het vorige type waarvan de eerste types zonder spoiler gemakkelijk uit de bocht
bleken te vliegen. Daarop is toen een (minder fraai) lipje aan de achterkant vastgezet dat de auto
vaster aan het asfalt deed kleven.
Dat is bij de nieuwe TT dus allemaal fraaier gemaakt. De auto
groeide overigens niet aan de buitenkant. Die schaalvergroting heeft zijn weerslag op het interieur
dat ruimer van opzet werd. In de bagageruimte passen nu zelfs twee sets golfstokken. De carrosserie
bestaat voor bijna 70 procent uit aluminium. Ook het interieur is er deels mee bekleed. Natuurlijk
heeft Audi ervoor gezorgd dat er een stel behoorlijke motoren voor handen komt.
Onder aan de ladder staat (voorlopig0 de nieuwe tweeliter TFSI motor met een vermogen van 200
paardenkrachten. Daarboven wordt een V6 leverbaar met een cilinderinhoud van 3,2 liter. Dit type
heeft standaard quattro aandrijving. Aan kracht ontbreekt het de nieuwe TT's natuurlijk niet.
De minst vermogende haalt nog altijd 240 m/h en heeft een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 6,4 seconden.
De sterkste versie knabbelt daarvan nog bijna een seconde af. In september staan beide
TT's bij de dealers. Prijzen vanaf 45.490 euro, inclusief BTW.
Opel Astra TwinTop: Vouwkunst op zijn Duits
Iedere zichzelf maar enigszins respecterend automerk heeft tegenwoordig wel een cabriolet in
het programma staan. Zeker een sterke Europese speler als Opel kan hierbij natuurlijk niet
achterblijven. In de zucht naar niches (exclusieve gaten in de markt) moet het dan ook nog
iets bijzonders zijn. En iets buitengewoons heeft Opel wel van zijn Astra TwinTop gemaakt.
De auto zal het in dit marktsegment dan ook beslist goed gaan doen. Natuurlijk: er zijn er
inmiddels vele. Cabriolets met een stalen klapdak dat zich met een druk op de knop helemaal
elektrisch in de kofferbak laat zakken of, indien gewenst, andersom. Open rijden of juist
gesloten is een kwestie van een halve minuut. De angst dat een stoffen kap wordt beschadigd
is met dit systeem naar de prullenbak verwezen. De stalen klapdaken van de concurrentie hebben
echter een nadeel ten opzichte van de carrosserievorm. Immers, doordat het bovenste dakdeel in
zijn geheel in de kofferruimte moet passen moet deze voldoende lang zijn, wat zijn effect heeft
op de vorm van de carrosserie die daardoor soms wat potsierlijk overkomt.
Opel heeft met zijn
Astra TwinTop een slimmigheidje bedacht - net als Volvo maar dat terzijde. Met een zeer
uitgekiende constructie vouwt het dak zich, na een druk op de knop niet in twee maar in drie
delen op, waardoor de kofferruimte compacter kon blijven, en de lijnen van de auto fraaier.
Origami op zijn Duits, om het maar eens populair te zeggen. Een andere slimmigheid is de easyload
techniek die in de kofferbak is toegepast. Met een druk op de knop wordt het dak - wanneer dit is
neergeklapt - wordt het dak zo'n 25 centimeter opgelicht waardoor bagage makkelijker kan worden geladen.
Dat Opel voor deze Astra variant de zaken voortvarend heeft aangepakt blijkt wel uit het
feit dat direct een vijftal motoren beschikbaar is, qua cilinderinhoud variërend van
1.6 liter tot een tweeliter turbo. Er is ook een 1.9 liter dieselblok leverbaar. Met de
tweeliter turbomotor is de Astra TwinTop een heerlijke reisauto. Snel zat, ruim en
comfortabel van binnen en eigenlijk nog best betaalbaar voor wie er wat voor over heeft.
Natuurlijk is een prijs vanaf 28.850 euro geen koopje, maar Opels zijn van nature waardevast
en dat geldt al helemaal voor dit soort specifieke modellen. Dat de Rüsselheimers een
aardige slag zullen slaan in deze markt lijkt me geen al te risicovolle stelling.
Toyota RAV4 2.2 D-4D: Plezier gegarandeerd
De nieuwe generatie Toyota's RAV4 die onlangs werd gepresenteerd is er een in een lange
Toyotatraditie van 'kaizen'. Dat Japanse woord staat voor 'voortdurende verbetering' en dat
is een streven dat elke Toyota werknemer bij indiensttreding op de achterkant van zijn oogleden
moet laten tatoeëren. Het rijden in de nieuwe generatie RAV4 is dan ook van een verbluffend
gemak. Ergonomisch zit de auto zo in elkaar dat je elke knop of hendel blindelings vindt. Daarbij
komt natuurlijk Toyota's spreekwoordelijke kwaliteit die je voelt aan alles wat je in deze auto aanraakt.
Toyota heeft gemeend met een drietal motorversies te kunnen volstaan. En ach, je kunt er toch
maar een kiezen. Het moderne benzineblok heeft een inhoud van twee liter; de diesels beide
2.2 liter. De minst krachtige schopt het toch nog altijd tot 136 paarden, de krachtigere
versie zet maar liefst 177 paarden op het asfalt. Binnen de viercilinder dieselblokken
hoort deze motor absoluut tot de top qua vermogen en soepelheid.
Ruimte is er in de RAV4 in overschot. In de Toyota stoelen zit je heerlijk, ze geven
voldoende steun en ook in woester terrein laten ze je niet wegglijden. Deze nieuwe RAV4
heeft als wereldprimeur in deze klassen een geïntegreerd systeem van computergeregelde
vierwielaandrijving, gekoppeld aan stuurbekrachtiging en een stabiliteitsprogramma. Een hele
mond vol, dat wel. In de praktijk merk je gewoon dat de auto bij elke snelheid safe aanvoelt
en absoluut meer aankan dan je zelf wilt proberen. Een veilig gevoel.
De voordeligste Toyota RAV4 kost vanaf 28.750 euro, inclusief BTW.
|
|
Denktank van Marco Borsato
Professioneel overkomen
Hoezo Personeelstekort!?
New Rebel Motorcycles
Syntens Summer Experience
Veilig Ondernemen portal
Subsidieregeling startende exporteur verruimd
PaFemme steunt allochtone vrouwen
Uitstellen zorgt voor de juiste VETkwaliteit!
ING Bank en Avans Hogeschool
Nieuwe directievoorzitter Rabobank Breda
Zakelijk onderweg
Richard Krajicek Foundation
De Beleggingsadviseurs
Monument wordt woonproject voor kinderen
In 't kort
Veranderingen bij 'de Ondernemer'
Brabant extra economische slagkracht
Innovatieve technieken in de fruitteelt
Nederlandse kantorenmarkt
Startende ondernemers
Startbedrijf.nl als je een eigen zaak wilt
|
|
|