Mr. Bert Mulder, PricewaterhouseCoopers N.V.
Vraag: Ik heb gehoord dat met ingang van 1 januari 2001 ook een fiscale bijtelling geldt voor autobusjes met een
grijs kenteken die op naam van de zaak staan. Ik heb een installatiebedrijf met vier personeelsleden. Mijn bedrijf
beschikt over drie autobusjes met een grijs kenteken. Deze busjes worden normaliter alleen maar voor de zaak gebruikt.
Daarnaast heb ik zelf, voor mijn privé-gebruik, een auto van de zaak met een geel kenteken. Hiervoor kreeg ik altijd
al een fiscale bijtelling. Krijg ik daarnaast vanaf 2001 ook nog een fiscale bijtelling voor alle autobusjes?
Algemeen
Als een ondernemer een auto ter beschikking heeft gekregen van zijn onderneming, welke auto tevens gebruikt kan worden
voor privé-ritten, geniet hij een belastbaar voordeel. Dit geldt zowel voor de ondernemer die zijn bedrijf heeft georganiseerd
in de vorm van een eenmanszaak of vennootschap onder firma (hierna: VOF), als voor de directeur-grootaandeelhouder met een eigen
besloten vennootschap (hierna: B.V.). In verband met het voordeel van het privé-gebruik, dient een fiscale bijtelling plaats
te vinden. Bij de directeur-grootaandeelhouder is dit een bijtelling bij het salaris. Voor de ondernemer met een eenmanszaak of
VOF komt de bijtelling bij de belastbare winst uit onderneming.
Bijtelling privé-gebruik auto vanaf 2001
Tot en met 2000 gold deze fiscale bijtelling alleen voor de auto's met een geel kenteken. Bestelauto's en autobusjes met een grijs
kenteken werden buiten beschouwing gelaten. Met ingang van 2001 is dit veranderd. Ook ter zake van privé-gebruik van autobusjes,
bestelauto's en personenauto's met een grijs kenteken kan een fiscale bijtelling plaatsvinden.
Dit geldt echter niet voor bestelauto's en autobusjes die door hun aard en inrichting (nagenoeg) uitsluitend gebruikt kunnen worden
voor het vervoeren van goederen. Daarbij kan gedacht worden aan bestelauto's zonder bijrijdersstoel, waar naast de bestuurder alleen
plaats is voor gereedschappen, materialen en dergelijke.
Wat te doen bij meerdere autobusjes?
De fiscale bijtelling geldt niet voor alle bedrijfsauto's, maar zal normaal gesproken gelden voor twee van het totaal aantal
personenauto's, bestelauto's of autobusjes dat in de onderneming aanwezig is. Daarbij wordt aangesloten bij een gezinssituatie.
Bij een alleenstaande ondernemer of als in het gezin slechts één persoon een rijbewijs heeft, wordt in principe uitgegaan van één
auto. Als de inspecteur van de Belastingdienst van mening is dat er meerdere auto's in privé gebruikt worden, zal hij dat moeten
bewijzen. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie (gezin), zal de fiscale bijtelling in beginsel plaatsvinden met betrekking tot
twee auto's: uw huidige auto van de zaak en een autobus. Dit is slechts anders, indien u aantoont dat u de autobus niet voor
privé-doeleinden gebruikt. Voordat deze zogenoemde "tegenbewijsregeling" wordt uitgelegd, wordt eerst aangegeven op welke wijze
de hoogte van de fiscale bijtelling kan worden berekend.
Berekening hoogte fiscale bijtelling
De hoogte van de bijtelling bij uw salaris of bij de ondernemingswinst is afhankelijk van het aantal gereden privé-kilometers.
Hiervoor geldt de volgende tabel.
Aantal voor privé gereden km |
De bijtelling bedraagt |
0 tot 500 |
Nihil |
500 tot 4000 |
15% van de waarde v/d auto |
4000 t/m 7000 |
20% van de waarde v/d auto |
Meer dan 7000 |
25% van de waarde v/d auto |
Onder de waarde van de auto wordt verstaan:
ƒ voor een personenauto: de catalogusprijs inclusief BTW en BPM;
ƒ voor een bestelauto: de catalogusprijs inclusief BTW;
ƒ voor een personenauto of bestelauto die meer dan 15 jaar geleden
voor het eerst in gebruik is genomen: de waarde in het economisch verkeer.
Voor de goede orde kan worden opgemerkt dat een eventuele eigen financiële bijdrage voor het privé-gebruik aan
de werkgever/onderneming in mindering kan worden gebracht op de fiscale bijtelling. De fiscale bijtelling zal
effectief worden belast met inkomstenbelasting tegen een tarief dat kan oplopen tot maximaal 52%.
Hoe aantonen dat de auto niet voor privé-doeleinden wordt gebruikt?
De fiscale bijtelling is niet van toepassing, indien u aantoont dat u de auto niet voor privé-doeleinden gebruikt. De meest geëigende manier
om dit aan te tonen is het bijhouden van een rittenadministratie. Voor de auto's die per jaar minder dan 500 kilometer voor privé-doeleinden
worden gebruikt, geldt een vereenvoudigde rittenadministratie. In die situatie behoeft u namelijk slechts de gereden privé-kilometers te
registreren. De rittenadministratie kan er als volgt uitzien:
Algemeen
Als een ondernemer een auto ter beschikking heeft gekregen van zijn onderneming, welke auto tevens gebruikt kan worden
voor privé-ritten, geniet hij een belastbaar voordeel. Dit geldt zowel voor de ondernemer die zijn bedrijf heeft georganiseerd
in de vorm van een eenmanszaak of vennootschap onder firma (hierna: VOF), als voor de directeur-grootaandeelhouder met een eigen
besloten vennootschap (hierna: B.V.). In verband met het voordeel van het privé-gebruik, dient een fiscale bijtelling plaats
te vinden. Bij de directeur-grootaandeelhouder is dit een bijtelling bij het salaris. Voor de ondernemer met een eenmanszaak of
VOF komt de bijtelling bij de belastbare winst uit onderneming.
Bijtelling privé-gebruik auto vanaf 2001
Tot en met 2000 gold deze fiscale bijtelling alleen voor de auto's met een geel kenteken. Bestelauto's en autobusjes met een grijs
kenteken werden buiten beschouwing gelaten. Met ingang van 2001 is dit veranderd. Ook ter zake van privé-gebruik van autobusjes,
bestelauto's en personenauto's met een grijs kenteken kan een fiscale bijtelling plaatsvinden.
Dit geldt echter niet voor bestelauto's en autobusjes die door hun aard en inrichting (nagenoeg) uitsluitend gebruikt kunnen worden
voor het vervoeren van goederen. Daarbij kan gedacht worden aan bestelauto's zonder bijrijdersstoel, waar naast de bestuurder alleen
plaats is voor gereedschappen, materialen en dergelijke.
Wat te doen bij meerdere autobusjes?
De fiscale bijtelling geldt niet voor alle bedrijfsauto's, maar zal normaal gesproken gelden voor twee van het totaal aantal
personenauto's, bestelauto's of autobusjes dat in de onderneming aanwezig is. Daarbij wordt aangesloten bij een gezinssituatie.
Bij een alleenstaande ondernemer of als in het gezin slechts één persoon een rijbewijs heeft, wordt in principe uitgegaan van één
auto. Als de inspecteur van de Belastingdienst van mening is dat er meerdere auto's in privé gebruikt worden, zal hij dat moeten
bewijzen. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie (gezin), zal de fiscale bijtelling in beginsel plaatsvinden met betrekking tot
twee auto's: uw huidige auto van de zaak en een autobus. Dit is slechts anders, indien u aantoont dat u de autobus niet voor
privé-doeleinden gebruikt. Voordat deze zogenoemde "tegenbewijsregeling" wordt uitgelegd, wordt eerst aangegeven op welke wijze
de hoogte van de fiscale bijtelling kan worden berekend.
Berekening hoogte fiscale bijtelling
De hoogte van de bijtelling bij uw salaris of bij de ondernemingswinst is afhankelijk van het aantal gereden privé-kilometers.
Hiervoor geldt de volgende tabel.
Aantal voor privé gereden km |
De bijtelling bedraagt |
0 tot 500 |
Nihil |
500 tot 4000 |
15% van de waarde v/d auto |
4000 t/m 7000 |
20% van de waarde v/d auto |
Meer dan 7000 |
25% van de waarde v/d auto |
Onder de waarde van de auto wordt verstaan:
ƒ voor een personenauto: de catalogusprijs inclusief BTW en BPM;
ƒ voor een bestelauto: de catalogusprijs inclusief BTW;
ƒ voor een personenauto of bestelauto die meer dan 15 jaar geleden
voor het eerst in gebruik is genomen: de waarde in het economisch verkeer.
Voor de goede orde kan worden opgemerkt dat een eventuele eigen financiële bijdrage voor het privé-gebruik aan
de werkgever/onderneming in mindering kan worden gebracht op de fiscale bijtelling. De fiscale bijtelling zal
effectief worden belast met inkomstenbelasting tegen een tarief dat kan oplopen tot maximaal 52%.
Hoe aantonen dat de auto niet voor privé-doeleinden wordt gebruikt?
De fiscale bijtelling is niet van toepassing, indien u aantoont dat u de auto niet voor privé-doeleinden gebruikt. De meest geëigende manier
om dit aan te tonen is het bijhouden van een rittenadministratie. Voor de auto's die per jaar minder dan 500 kilometer voor privé-doeleinden
worden gebruikt, geldt een vereenvoudigde rittenadministratie. In die situatie behoeft u namelijk slechts de gereden privé-kilometers te
registreren. De rittenadministratie kan er als volgt uitzien:
Naam: |
|
|
|
Blz. |
|
Datum |
Kenteken |
Ritnr. |
Beginstand |
Eindstand |
Van/naar |
|
|
|
|
|
|
Indien u aan de hand van de rittenadministratie heeft aangetoond dat u de auto in het geheel niet voor privé-doeleinden heeft gebruikt, zal
de fiscale bijtelling nihil zijn. Indien u de auto tussen 0 en 500 kilometer per jaar voor privé-doeleinden gebruikt, volgt weliswaar geen
fiscale bijtelling aan de hand van de hierboven vermelde tabel, maar een bijtelling van fl. 0,60 per gereden privé-kilometer.
Het staat u overigens ook vrij op iedere andere wijze, dan met behulp van een rittenadministratie, aan te tonen dat uw autobus niet voor
privé-doeleinden wordt gebruikt. Een en ander is afhankelijk van uw specifieke situatie. De inspecteur zal in de meeste gevallen echter
toch de meeste waarde hechten aan een rittenadministratie.
Samenvatting
Met ingang van 1 januari 2001 geldt de fiscale bijtelling niet alleen voor personenauto's met een geel kenteken, maar ook voor autobusjes
en bestelauto's die een grijs kenteken hebben. Afhankelijk van uw persoonlijke (gezins)situatie zal de bijtelling gelden voor twee auto's
(personenauto en één autobusje) of eventueel alleen de personenauto. Indien de bijtelling betrekking heeft op twee auto's kunt u door middel
van een vereenvoudigde rittenadministratie aantonen dat u het autobusje niet voor privé-doeleinden gebruikt. Als u hierin slaagt, is alleen
sprake van een fiscale bijtelling ter zake van de personenauto. Deze bijtelling kan oplopen tot 25% van de waarde van de auto. Als u niet aan
kunt tonen dat de autobus niet voor privé-doeleinden wordt gebruikt, zal ook een fiscale bijtelling plaatsvinden ter zake van de betreffende
autobus. Uit het bovenstaande blijkt dat u vanaf 2001 niet per se meer belasting betaalt met betrekking tot de auto van de zaak. U wordt
daarentegen wel geconfronteerd met een extra administratieve last (rittenadministratie).
to