In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Citygolf biedt andere blik op Breda

Golfend door Breda met je zakenrelatie. Een parcours van achttien holes vanaf het Valkenberg, langs de Grote Kerk, door het Wilhelminapark en eindigend in het Ginneken. Dan bezie je de stad ineens vanuit een geheel ander perspectief. Zondag 16 september wordt voor de vijfde keer CityGolf Breda gehouden. Lars van Pelt ziet in het evenement in de eerste plaats een kans voor ondernemers om op ludieke wijze aan relatiemarketing te doen. Bovendien, je hoeft niet per se een ervaren golfer te zijn om mee te kunnen doen.

Lars van Pelt

Van Pelt is directeur van Mastershot® CityGolf in Breda. Hij heeft het concept van CityGolf sinds anderhalf jaar in handen. Behalve in Breda wordt het evenement in onder meer Alkmaar, Beverwijk, Leeuwarden en Goes gehouden. Het verschil is dat in Breda de organisatie geheel in handen van Van Pelt is, terwijl hij het evenement in andere plaatsen steevast in samenwerking met een lokale partner opzet, bijvoorbeeld de plaatselijke Lionsclub of een evenementenbureau. Die krijgen dan een licentie om het evenement te mogen organiseren onder de naam CityGolf. Van Pelt zorgt in dat geval voor de technische realisatie van het hele parcours, terwijl de lokale 'club' de vergunningen regelt en sponsors werft.

Markante plaatsen
Over de voorbereidingen om een stad voor een dag te herscheppen in een golfparcours met achttien holes moet niet licht worden gedacht. Van Pelt: ,,Een half jaar van tevoren begin ik met het aanvragen van vergunningen. Daarvoor heb ik al een route bepaald, die de holes met elkaar moet verbinden. Daarbij ga ik altijd uit van twintig plaatsen om te spelen, zodat er eventueel een paar kunnen afvallen." ,,Ik kies altijd voor markante plaatsen met bijvoorbeeld veel groen, zoals het Wilhelminapark", wijst Van Pelt naar het tegenover zijn kantoor gelegen park. Andere karakteristieke plaats in het CityGolf-parcours zijn het park Valkenberg en de Grote Markt. ,,We hebben speciale matten met kunstgras, die we op een harde ondergrond kunnen uitleggen. Dit jaar hebben we voor een paar plaatsen waarvan we denken dat er een zeker risico bestaat speciale rubberen golfballen ter beschikking. Die hebben dezelfde veerkracht als gewone golfballen en worden gebruikt op plaatsen waar minder ruimte is." Veiligheid is natuurlijk belangrijk, vindt hij. Daarom worden overal langs het parcours netten en boardings geplaatst. Maar Van Pelt zegt nooit te hebben meegemaakt dat een uit de koers geraakte bal door een winkelruit ging.

Uiteindelijk leggen de deelnemers, die in zogeheten 'flights' van vier personen opereren, in Breda een parcours van ongeveer viereneenhalve kilometer af. Het maximale aantal flights die per CityGolf-tournooi kunnen meedoen ligt op zestig. ,,Je hoeft geen ervaren golfer te zijn. Een golfvaardigheidsbewijs (GVB) is hier niet nodig. Daarom zeggen wij vaak: 'golfbehendigheid is gewenst'. Vaak zit er in elke flight tenminste een ervaren golfer." Daarnaast staat bij elke hole een marshal. Dat is een ervaren golfer, die de flights ontvangt en begeleidt en als scheidsrechter optreedt. Gemiddeld nemen zo'n veertig veelal lokale of regionale bedrijven deel aan het CityGolf-tournooi, hoewel er toch ook wel landelijk opererende ondernemingen bij zijn.

De Bredase binnenstad is als golfparcours uitermate geschikt

Van Pelt: ,,Dat hele parcours lopen is een ludieke vorm van relatie-marketing. Bovendien kan je gelijk de stad laten zien." Na afloop is er uiteraard de prijsuitreiking, een in zijn woorden 'zeer goed verzorgd' buffet bij café Boerke Verschuren in het Ginneken, wat weer volop gelegenheid tot activiteiten in de business-to-business-sfeer biedt.

Exposure
Naast de mogelijkheid tot deelname biedt het CityGolf-tournooi het bedrijfsleven ook tal van kansen zichzelf op andere wijze onder de aandacht te brengen. Bedrijven kunnen adverteren in het programma-boekje van het evenement, of zich laten vermelden op de boardings langs het parcours. ,,Daarvoor hoef je als bedrijf niet per se zelf mee te doen", stelt Van Pelt nadrukkelijk. Er bestaan volop mogelijkheden voor exposure rondom shirtjes, prijzen en balletjes. Zo prijkte vorig jaar het logo van Titulaer & Westerterp, die toen als hoofdsponsor optrad, op de balletjes. Datzelfde bedrijf had ook een hole 'geadopteerd', waar een reischeque was te winnen. Bij de hole van een andere onderneming viel een auto te winnen. Bedrijven die een hole 'adopteren' plaatsen er bijvoorbeeld een informatie-stand bij of bieden de deelnemers bijvoorbeeld een drankje aan. In welke vorm dan ook, Van Pelt ziet allerlei mogelijkheden voor bedrijven om zich te profileren tijdens CityGolf. Op dit moment heeft Van Pelt dertig flights ingeschreven, dus zijn er nog volop mogelijkheden voor deelname. Bedrijven kunnen meedoen vanaf 1750 gulden per flight (vier personen).

Alle medewerking
Van de gemeenten waar Van Pelt CityGolf-evenementen organiseert, krijgt hij altijd alle mogelijke medewerking, evenals van de plaatselijke VVV's. Zij zien dit als een goede kans om de binnenstad eens op een andere wijze onder de aandacht te brengen. ,,Het is, met alle respect, toch weer wat anders dan een braderie of wielerkoers", vindt Van Pelt zelf. Breda grijpt CityGolf aan om de slogan 'Stad met karakter' uit te dragen en burgemeester Rutten schrijft zelfs het voorwoord in het programma-boekje. Van Pelt denkt zelf dat de tijd dat golf een echte elitesport was voorbij is. ,,Ik werk ook samen met mensen die clinics geven aan personeelsverenigingen. Daar zijn broodbakkerijen en personeelsleden van een verpleeghuis bij. Een echte volkssport wordt het nooit, maar golf wordt wel voor een steeds bredere groep bereikbaar. Zelfs Studio Sport besteedt tegenwoordig zendtijd aan de golfsport." www.citygolf.nl


...golft
Citygolf biedt andere blik op Breda

...start
"Het kleine werk voorbij"

...support
Waar de wave stopt...

...sponsort
"Toen ik er kwam, was er niks..."

...spreekt
In 't kort

...informeert
KvK helpt de ondernemer verder op weg

...telewerkt
Telewerken een succes

...reinigt
Stomerij De Zon verruimt horizon

...helpt
KvK helpt starters

Bedrijvig Bergen op Zoom

...investeert
Bergen op Zoom investeert in veelzijdige bedrijvigheid

...groeit
Bergen op Zoom, centrum door de eeuwen heen

...verbetert
De sfeervolle huiskamer voor de regio

...ontwikkelt
Geconcentreerde detailhandel in ontwikkeling

...bouwt
Volop ontwikkeling in hoogwaardige kantoorpanden

...stimuleert
Gemeentelijke stimulering - toerisme & recreatie