Interpay (de exclusieve verwerker van pin-transacties in Nederland) introduceert een staffelkorting op de PIN-tarieven. De korting, die op het eerste gezicht kan oplopen tot maar liefst 20%, lijkt volgens de gezamenlijke toonbankinstellingen (Platform detailhandel.nl, Koninklijk Horeca Nederland en de VNPI) veel op een smakelijk bot, dat bij nader inzien van plastic blijkt te zijn.
Interpay heeft immers jaren geleden al beloofd de tarieven te verlagen als het aantal transacties groeide. Immers, massa-productie doet de prijs dalen. Van die korting is echter, ondanks de forse stijging, in de afgelopen jaren geen sprake geweest. Gezien de stijging in de afgelopen jaren menen de tbi's dat de transactiekosten enkele jaren geleden, bij ca. 500 miljoen, al gehalveerd hadden moeten worden. Maar nee. Zelfs 800 miljoen transacties in 2000 leverden geen % verlaging op.
En nu biedt Interpay op basis van de doorgaande groei een schamele korting van 5% bij het bereiken van de 900-miljoen-grens. 5 % Korting over 2001 ligt in het verschiet als het aantal pin-transacties nog verder groeit van 800 miljoen vorig jaar naar 900 miljoen dit jaar.
De groot aangekondigde 20% korting wordt pas gehaald bij 1.200 miljoen transacties, mogelijk ergens in 2004 of 2005? En dat op voorwaarde van groei, groei, groei, die gevonden zal moeten worden in de lagere bedragen (minder dan fl. 50,-), waarbij de kosten van de pin-transactie dan t.o.v. het te betalen bedrag nog steeds (veel te) hoog zijn en blijven. Dit geldt eveneens voor de door Interpay uitgegeven creditcards waarmee de omzet van de ondernemer simpelweg met een flink percentage wordt afgeroomd Een plastic bot met een naar nasmaakje.... aldus de gezamenlijke tbi's.
Wat de toonbankinstellingen met het oog op de komende introductie van de euro heel ernstig vinden, is dat Interpay hiermee het zoveelste rookgordijn legt om de werkelijke problemen te verdoezelen. Er is nog steeds geen noodscenario voor het elektronisch betalen, kortom, als de pin weigert (en dat gebeurt al veel te vaak), is er geen gedegen terugvalscenario in de kwetsbare omwisselperiode!
Interpay geeft geen enkele garantie en weigert tot nu toe ook haar leveringsvoorwaarden aan te passen aan de huidige tijd, waarin een leverancier normaal gesproken een minimum garantie geeft voor wat hij levert. Integendeel, Interpay schuift nog steeds alle verantwoordelijkheid hiervoor af naar haar klant.
De toonbankinstellingen richten nu hun hoop op President Wellink van De Nederlandsche Bank, die in opdracht van minister Zalm een rapport gaat schrijven over de tariefstructuur. Wellicht dat dit er mede toe kan leiden dat tarieven en tariefstructuur eindelijk reële vormen krijgen, hetgeen zowel ondernemers als consumenten ten goede zal komen.