|
Startend transportbedrijf DHS
"Ik wil een keer over de Chinese muur rijden"
BREDA 'Wat wil ik?' en 'Wat kan ik?'. Hoe vaak worden deze vragen niet gesteld in hoofden van werknemers die elke morgen om half negen hun prikklok indrukken? Eigen baas zijn is voor velen een gekoesterde droom. Zo ook voor Ron de Hoogh uit Breda. Twee maanden lang spookten de twee genoemde vragen door zijn hoofd. Toen wist hij wat te doen. Hij begon een transportbedrijf.
Ron de Hoogh voor de kaart van Europa: zijn werkterrein.
Aan het transportbedrijf van Ron de Hoogh ging veel vooraf. "Op mijn 23e startte ik een klussenbedrijf en werd in korte tijd een allround onderaannemer voor de bouw met twintig man personeel. Het bedrijf heeft tweeënhalfjaar bestaan, voordat het failliet ging. Achteraf gezien was ik te jong en onervaren," vertelt de nu 41-jarige De Hoogh. Na dit mislukte avontuur als ondernemer deed de Bredase inwoner van alles en nog wat. Hij werkte ondermeer in de grafische industrie, reed taxi en ging met restaurantkaarten langs de deur. Het beviel De Hoogh allemaal maar matig. "Het is heel vervelend, maar ik heb een allergie voor bazen. Als ze me als een hond behandelen, ben ik weg. Mijn hond heeft wel een baas, maar ik ben toch geen hond?" vraagt de ondernemer retorisch. Na zijn laatste baan als verkoper/bedrijfsleider van spaarverzekeringen belandde De Hoogh thuis op de bank. De vragen 'wat wil ik?' en 'wat kan ik?' spookten twee maanden lang door zijn hoofd. De antwoorden werden gevonden. De Hoogh vertelt: "Ik wilde niet voor een baas werken en ik heb heel mijn leven al veel op de weg gezeten, kon dat goed en wilde dus autorijden. Ik startte een transportbedrijf."
100.000 kilometer
Voordat het bedrijf DHS International (De Hoogh Sneldiensten) van de grond kon komen, moest Ron de Hoogh echter nog wel praktijkervaring in de transportwereld opdoen. De gang naar een baas was weer noodzakelijk. "Ik belandde bij een koeriersbedrijf waar ik een contract voor zes maanden kreeg. Na vier maanden was het echter al mis en weer afgelopen. Ruzie met de baas, maar ik had ondertussen wel ervaring," vertelt De Hoogh. Hij kwam in contact met twee personen die hem wilde helpen. Leendert Valster van het transportbedrijf EST uit Etten-Leur zag het zitten in de startende ondernemer en gaf hem werk. Rien Dekkers van DEBA Iveco Bedrijfsauto's hielp hem aan een vrachtwagen.
Eerst huurde De Hoogh een vrachtwagen. Later kocht hij er eentje voor zichzelf. Ondertussen rijdt De Hoogh door heel Europa met zijn vrachtwagen. Met name ladingen die te klein zijn voor een grote vrachtwagen, maar te groot voor een koeriersbus worden hem toevertrouwd. De afgelopen tien maanden reed De Hoogh 100.000 kilometer. Hij zag beroepsmatig ondermeer Malta, Macedonië en Griekenland. "Ik kom op plaatsen waar anderen voor moeten betalen. Het is dan wel je werk en je bent maar kort in die plaatsen, maar het is wel leuk," zegt De Hoogh.
Het trotse bezit van DHS international
Vrijheid van de wereld
Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor de internationaal rijdende transporteur. Met name douanes in verre landen vertragen zijn werk soms eindeloos. "Griekenland, Macedonië, Litouwen. Je wordt er soms helemaal gestoord van hoe lang dat daar allemaal duurt. Bij zo'n douanepost moet je dan op verschillende plaatsen stempeltjes gaan halen. In Litouwen had ik op een gegeven moment zelfs twintig stempels nodig," vertelt De Hoogh. Wat de toekomst DHS International zal brengen, is een open vraag voor De Hoogh. "Ik wil geen personeel in dienst. Dat werkt ook niet voor mijn bedrijf, denk ik. Ik werk op afroepbasis. Als ik een dag thuis ben, is dat vervelend, maar valt te overbruggen. Personeel moet je doorbetalen. Misschien dat als ik een vrouw tref die ambitieus is en mee wil werken in mijn bedrijf ik aan personeel begin. Mijn vrouw zou dan de administratieve rompslomp kunnen regelen en ik zou samen met het personeel kunnen rijden. Zover is het niet. Ik ben voorlopig nog vrijgezel en heb alle vrijheid van de wereld," zegt De Hoogh. Hij heeft nog wel een ander toekomstplan. "Ik zou graag een keer over de Chinese Muur willen rijden. Gewoon voor de kick. Dan heb ik echt alles gezien," besluit de ondernemer met een glimlach rond zijn lippen.
|
|
Steppend netwerken voor het goed doel
LTE ligfiets-garage in Breda bleek gat in de markt
Helft faillissementen in ICT-sector
Kantoorhuisvestigings
nood
Nieuw technisch
innovatief ingenieursbureau
In 't Kort
Interpay introduceert korting op tarieven
"Er moet een Arbeidstoekomst voor iedereen zijn"
Om 5 over 12 is het te laat...
Rijschool Wolf
Startend transport-
bedrijf DHS
|
|
|