In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Startende bedrijven komen met elkaar in contact
De nieuwjaarsbijeenkomst van het Startersnetwerk Roosendaal op 20 januari was goedbezocht. Onder het genot van een hapje en een drankje konden startende ondernemers in Partycentrum Erato met elkaar in contact komen. Want door goed te netwerken halen de starters op een eenvoudige manier nieuwe klanten binnen.


Johan Taros in gesprek met Ruud Sulman.

Bij binnenkomst krijgt iedereen een batch. Dit is vooral handig voor als je met iemand in gesprek bent en je weet niet direct welk bedrijf bij deze persoon hoort. Volgens de organisatie zijn er vanavond 54 belangstellenden. Hoewel mannen in de meerderheid zijn, zijn vrouwen ook goed vertegenwoordigd. Ondernemers in driedelig pak domineren niet, de meeste zijn casual gekleed. Zo gaan ze ook met elkaar om: op een amicale manier. Mensen die vaker geweest zijn, kennen elkaar al. Komt er een bekende binnen, dan wordt deze direct uitbundig begroet. De sfeer is ontspannen en ongedwongen. Dit komt ook omdat gekozen is voor het café van partycentrum Erato. De ruimte is precies goed voor het aantal aanwezige mensen. Het 'bruine' café straalt sfeer uit. Het licht is gedempt en de donkerhouten inrichting zorgen voor de gezellige ambiance. Elk jaar organiseert het Startersnetwerk naast de nieuwjaarsbijeenkomst minimaal vier themabijeenkomsten. Startende ondernemers krijgen hier informatie over onderwerpen waar ze tijdens de bedrijfsvoering mee te maken krijgen. Ook kunnen ze ervaringen uitwisselen met collega-ondernemers. Het is zelfs mogelijk om een presentatie te geven over je eigen bedrijf. De belangrijkste doelstelling van het Startersnetwerk is de nieuwkomers onderling met elkaar in contact te brengen, wat de organisatoren overigens ook stimuleren.


Onder het genot van een drankje nerwerken.

Het is niet belangrijk wat je kent, maar wie je kent
Ruud Sulman, zakelijk adviseur ABN AMRO bank en één van de initiatiefnemers van het Startersnetwerk: "Ik ben van mening, dat elke beginnende ondernemer een netwerk nodig heeft. Als nieuwkomer is het moeilijk een plaatsje te veroveren op de reeds bestaande markt. Je komt niet snel tussen de gevestigde orde, want de ondernemers doen misschien al jarenlang zaken met elkaar en geven een nieuwkomer niet snel een kans. Daarom moet je op een andere manier aan je klanten komen. De mensen, die op avonden van het Startersnetwerk komen, bevinden zich in dezelfde positie. Hebben ze een product of dienst nodig, dan informeren ze eerst in hun eigen netwerk en zo komen ze snel aan opdrachten. Mijn credo is: Het is niet belangrijk wat je kent, maar wie je kent! Bij ABN AMRO zien we de startersmarkt als een enorme kweekvijver. Het is wel zo dat tweederde stopt, maar eenderde haalt het wel. Deze beginnen op kleine schaal, maar kunnen zich uitbouwen tot grote bedrijven." Cees Dekkers, medegrondlegger van het Roosendaalse Startersnetwerk en directeur van Liton B.V., een bedrijf voor financieel en bedrijfskundig advies, merkt dat deze netwerkorganisatie voor alle deelnemers een goede manier is om contacten te leggen. Hij hoort dat van de verschillende starters en ziet het ook aan de hoge bezoekersaantallen op de thema-avonden.

Geen naamsbekendheid
Ruud Sulman: "Eigenaren van nieuwe bedrijven hebben vaak veel kennis op hun vakgebied, maar ze hebben nog helemaal geen naamsbekendheid. Het eerste jaar moeten ze alles zelf uitzoeken en dat kost veel tijd. Vaak leer je van de fouten van anderen en je krijgt goede tips. Waarom moeten we het wiel opnieuw uitvinden?" Als iedereen zijn koffie op heeft en aanstalten maakt om aan de alcoholische dranken te beginnen, stapt Sulman naar voren en heet iedereen welkom. Hij legt uit, dat ze afscheid nemen van de Kamer van Koophandel en van ABAB als sponsors en dat ze twee nieuwe hebben gevonden. De nieuwelingen zijn: Altorffer en Ebben, Slaats, de Jonge. Ook vertelt hij dat de volgende thema-avonden gehouden worden op 24 maart en op 19 mei. De eerste avond zal gaan over bedrijfshuisvesting en het thema van de avond in mei is nog niet bekend. Na deze toespraak gaan de deelnemers weer verder met netwerken. Na afloop merkt de organisatie aan de reacties, dat er goede contacten uit voortgekomen zijn. Ze kijkt tevreden terug op een geslaagde avond.


...adviseert
Kantoor houden in een decor dat onmiskenbaar een kerk is

...start
'Ik ben altijd haantje de voorste geweest'

...overlegt
Beter overleg tussen gemeente en marktkooplieden

...verbetert
Kwaliteitsimpuls centrum Zevenbergen

...investeert
"MKB bedrijven kunnen en moeten meer doen met ICT"

...verhoogt
ICT verhoogt transparantie van het arbeidsproces

...jureert
Laatste mogelijkheid inschrijving BIT-trofee

...netwerkt
Startende bedrijven komen met elkaar in contact

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...organiseert
Tweede Ondernemers Trofee Oosterhout

...wijzigt
De grensarbeiders- regeling onder het nieuwe belasting- verdrag met België

...informeert
"Ondernemers en gemeente hebben elkaar nodig"

...verhuist
Bedrijfsverhuizingen naar voormalige Pontonniersterrein

...moderniseert
Dombosch mag rekenen op duurzame opknapbeurt

...groeit
Toeristisch-recreatieve bedrijfstak verdient maximale aandacht

...reikt
Ondernemers onderkennen het belang van hechte samenwerking

...spreekt
In 't Kort

...behartigt
Gezamenlijke inkoopvoordelen als de succesfactor

...onderneemt
Succesvolle eerste gezamenlijke nieuwjaarsreceptie MKB-Bergen op Zoom, IKB en BOB+MGH

...runt
Nieuwe directeur ziet groeikansen door verbetering organisatie

...reïntegreert
Verbod op vergaderen

...vernieuwt
Vier miljoen euro subsidie voor duurzame revitalisering bedrijventerrein Vijf Eiken

...groeit
NVM: 'prijs VVO kantoorruimte stabiel'