In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
Pacorini Vlissingen BV
STT BV
Van Gansewinkel (Regio Zuidwest Nederland)
Liftal Hijstechniek
ROC Zeeland
CCO Automatisering
ING Bank
WCT van levensbelang voor Pacorini

De hoofdactiviteit van het Italiaanse bedrijf Pacorini is de distributie, opslag en overslag van koffiebonen en van non-ferro metalen. Sinds 2000 heeft het bedrijf een vestiging in Vlissingen. Metalen als aluminium, zink en koper vinden van hieruit hun weg van en naar de klant. Vooral de ruimte, de goede verbindingen over weg en water en de komst van de Westerschelde Container Terminal trokken Pacorini naar Zeeland.



De Italiaanse Pacorini Group is gespecialiseerd in de distributie, opslag en overslag van koffie en metalen. Met twaalf vestigingen in Italië, zeven in de rest van Europa en acht vestigingen verspreid over Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië, biedt de groep wereldwijd werkgelegenheid aan zo'n vierhonderd medewerkers. In 2000 vestigde Pacorini zich in Vlissingen-Oost, waar het zich heeft gespecialiseerd in de distributie en de op- en overslag van non-ferro metalen. Inmiddels werken bij Pacorini Vlissingen negen mensen in vaste dienst en worden er dagelijks tussen de veertig en tachtig ingehuurd.

Non-ferro
"Non-ferro metalen zijn metalen waar geen ijzer in zit, zoals aluminium, zink, nikkel, koper en lood. Platen of 'broodjes' van deze metalen komen van smelterijen over de hele wereld naar Vlissingen toe en worden in de loodsen bij Pacorini opgeslagen. Na verkoop worden ze dan verder vervoerd naar bedrijven die de metalen in hun eindproduct verwerken", legt managing director Simon IJntema uit. De metalen van Pacorini komen vanuit de hele wereld naar Vlissingen toe en worden na verder vervoer over de hele wereld verwerkt in allerlei verschillende producten. IJntema: "Zink gaat heel veel naar galvaniseerbedrijven, lood naar accufabrikanten. Aluminium is licht, dat wordt veel gevraagd in de automobielindustrie. Tin wordt dan weer gebruikt in de fijnelektronica, voor soldeerwerk. Een steeds groter deel van deze metalen gaat naar China, dat een enorme vraag uitoefent naar grondstoffen. Maar een groot deel blijft ook in Europa".

Anticyclisch
Doordat de metalen deels op de London Metal Exchange (LME) worden verhandeld, is het een bijzondere markt. IJntema: "Alle LME-warehouses die deze metalen opslaan, geven hun voorraden dagelijks door aan de LME. De metaalprijzen en de voorraden zijn zodoende voortdurend bekend bij alle handelaren. Dat betekent dat het een heel doorzichtige markt is, maar ook een speculatieve. Door voorraden aan te houden of juist te verkopen, proberen handelaren steeds hun winst zo hoog mogelijk te maken." Pacorini wordt geen eigenaar van de metalen, maar slaat ze op en over, legt IJntema uit. "In tijden dat het economisch tegenzit, houden handelaren voorraden vast en zijn onze opbrengsten aan loodshuren hoog. Wat dat betreft waren 2002 en 2003 voor ons goede jaren. Door de huidige enorme groei in China en India worden de wereldwijde LME-voorraden in rap tempo kleiner, maar maken we juist onze omzet door de groei in overslag en distributie. Zo zijn we redelijk ongevoelig voor conjuncturele schommelingen."

Goed geoutilleerde haven
Niet elk bedrijf mag de kostbare metalen opslaan. De opslag wordt gecoördineerd door de London Metal Exchange, die hiervoor wereldwijd bedrijven accrediteert. IJntema: "De LME stelt nogal wat eisen aan ons, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Het betreft toch kostbare metalen. Daarnaast moet ook de haven zelf worden goedgekeurd door de LME. Er moeten bijvoorbeeld voldoende verbindingen zijn met het achterland en de haven moet beschikken over uitstekende aan- en afvoerwegen over land en water. Vlissingen voldoet daar zonder meer aan. Het is een uitstekend geoutilleerde haven met zeer goede achterlandverbindingen. Bovendien biedt Vlissingen nog voldoende ruimte, terwijl Antwerpen of Rotterdam vol zitten."

Containerfaciliteit noodzakelijk
Het enige wat in Vlissingen ontbreekt, is een kade waar containers kunnen worden gelost en geladen.
IJntema: "Ook metalen worden steeds vaker in containers vervoerd en steeds minder als bulk. Daarom eist de LME dat een haven moet beschikken over een containerterminal. Destijds is de LME akkoord gegaan met Vlissingen als onze vestigingshaven omdat wij konden aantonen dat er op termijn containerfaciliteiten zouden komen." Het uitstel van de WCT was voor Pacorini dan ook een fikse domper. IJntema: "Voor ons is het van levensbelang dat er een containerterminal komt. Als de WCT er niet komt, zijn wij genoodzaakt uit te kijken naar een andere haven, waar wel containerfaciliteiten zijn. Jammer, want we hebben inmiddels bewezen dat Vlissingen voor ons op alle andere terreinen een uitstekende vestigingsplaats is."

Meer informatie
Pacorini Vlissingen BV
Engelandweg 51,
4389 PC Vlissingen-Oost
Tel.: 0118 - 426557
E-mail: sales@pacorini.nl
Internet: www.pacorini.nl


...onderneemt
Het grootste zakelijke platform in Zuidwest Nederland

...start
"We maken kabaal voor de ondernemer"

...prikkelt
Kritische (zelf)reflectie prikkelt uw ondernemersgeest

...redt
'Eén ochtendje praten kan je bedrijf redden'

...spreekt
Maij-Weggen spreekt op eindejaars- bijeenkomst KvK

...bespaart
Tijdig uitschrijven bespaart geld

...deponeert
Boete bij te laat deponeren

...belegt
De beleggings- adviseurs

...werft
Regionaal dagblad ideaal voor personeelswerving

...informeert
Ondernemen doe je met een coach

...organiseert
Ondernemersgala 2004 En de winnaar is...?

...rijdt
Zakelijk onderweg

...roept
Havenburgemeesters roepen op tot bovenregionaal beleidsplan

...acquireert
Zeeland Seaports: meer aandacht voor acquisitie

...vervoert
Havens zijn heel belangrijk voor de Zeeuwse economie

...behartigt
Vrijland nieuwe voorzitter Port Promotion Council Zeeland

...ontwikkelt
Ontwikkelingen in de kanaalzone

...bindt
Clustervorming bindt industrie aan Zeeland

...ontwikkelt
Infrastructuur en arbeid belangrijke vestigings- voorwaarden

...vraagt
Gevraagd: Technisch personeel

...groeit
WCT bepalend voor economische toekomst Zeeland

...netwerkt
Netwerken in de regio

...bezoekt
Sfeer, bereikbaarheid en keuze winkelaanbod doorslaggevend voor bezoek aan binnenstad

...huisvest
Nieuwe internetsite funda in business