Persoonlijk contact met relaties wordt nog altijd gezien als de enige manier en als de basis voor succesvol zakendoen. Veel ondernemers hebben echter het gevoel dat deze wijze van communiceren door het groeiend gebruik van internet steeds verder dreigt af te nemen.
Door de toename van de verkoop van diensten en producten via internet lijkt het persoonlijk element in ons zakendoen steeds meer te vervagen. Deze ontwikkelingen zijn tegenstrijdig met de algemeen aanvaarde opvatting dat een gesprek tijdens een persoonlijke ontmoeting een duidelijke meerwaarde heeft. Als we onze gesprekspartner zien stemmen we onze manier van praten en onze houding bewust of onbewust af op degene met wie het gesprek voeren.
Betekent bovenstaande dat internet meer last dan lust is? Uiteraard niet, want in de huidige maatschappij en in ondernemingen zijn de voordelen van het internetgebruik groter dan de nadelen. Internet is een uitstekende manier om uw bedrijf 24 uur per dag actueel te presenteren. De angst dat persoonlijke communicatie verdwijnt is ongegrond, want veel bedrijven zijn inmiddels zeer succesvol omdat ze via internet met hun klanten te communiceren, zonder daarbij het persoonlijke element te verwaarlozen. Een doordachte website is een goed begin om nog beter met uw relaties te communiceren en vormt daardoor een onmisbare schakel in uw marketing- en communicatie plannen.
Voorwaarde is echter wel dat u een gedegen internetbedrijf inschakelt dat mogelijkheden en onmogelijkheden van het internet met u bespreekt. Zij zorgen er voor dat internet het persoonlijke element in uw zakendoen met uw relaties niet vervangt, maar juist versterkt.