Beunhazerij is al zo oud als de weg naar Rome. De letterlijke vertaling van beunhaas is een knoeier, iemand die zijn vak niet verstaat en heimelijk ook voor eigen rekening werkt en zo zijn baas beconcurreert.
Er zijn beunhazen in alle soorten en maten. Beunhazerij is vooral bekend geworden door de bouwvakkers die in hun avonduren badkamers, keukens e.d. verbouwen. Nu is het bij deze noeste werkers tenminste nog zo dat ze 's avonds hetzelfde werk doen als overdag, dus ze weten meestal waar ze mee bezig zijn. Erger wordt het als zogenaamde handige jongens uw auto, wasmachine of TV in hun vrije tijd wel even repareren. Ook uw website is intussen een geliefde prooi geworden van de beunhaas. Hij doet zich voor als 'websitebouwer' en maakt handig gebruik van de heersende onwetendheid hoe je een website bouwt en wat je er mee zou kunnen doen. Websites worden als DHZ bouwpakketten in elkaar geprutst.
Goed, u bent op internet aanwezig, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zolang er nog geen keurmerk of iets dergelijks is voor websitebouwers is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.
Goed rondkijken en vergelijken is dus het advies. Nu maakt de beun wel veel werk van zijn eigen website en lijkt zijn zolderkamerbedrijfje op internet een gerenommeerde multinational. De beste manier om internetbedrijven te beoordelen is daarom aan de hand van het geleverde werk. Een bedrijf dat kwaliteit levert zal u dat graag laten zien. Zijn er geen referenties dan zegt dat genoeg.
Goed geleverd werk is nog altijd de beste reclame. Het feit dat er in Europa nog stukken liggen van de authentieke weg naar Rome, is het ultieme bewijs dat deze niet door beunhazen is aangelegd.