In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

REWIN ondersteunt kennisintensief bedrijf bij financiering
FashionUnited.com koppelt emotie aan ratio in de modebranche

Opgegroeid binnen Witteveen Damesmode weet Steven Witteveen het naadje van de kous als het gaat om mode. Niet alleen vakinhoudelijke kennis, maar ook belangrijke zaken als marketing, personeelsbeleid en de technische ondersteuning zijn hem met de paplepel ingegoten. Vanuit deze ruime ervaring weet hij precies waar verbeteringen mogelijk zijn. Reden voor Steven om in 2000 FashionUnited.com op te richten.


Steven Witteveen

"FashionUnited.com richt zich met name op het optimaliseren van bedrijfsprocessen, zowel interne als externe processen," omschrijft Steven Witteveen zijn bedrijf. Een hele mond vol, maar met concrete voorbeelden maakt hij snel duidelijk hoe dat in de praktijk er uitziet.

Mode van producent naar consument
"Voordat de consument een kledingstuk in de winkel kan kopen, is er een heel traject aan vooraf gegaan. Het begint allemaal bij de ontwerpers van de verschillende merken. Zij bedenken een nieuwe lijn met nieuwe kledingstukken. Vervolgens geven zij de opdracht aan producenten om deze ontwerpen te maken. Na goedkeuring door de ontwerpers van de merken - ook wel brand owners genoemd - gaat de kleding naar de retailers, oftewel de winkels zelf," zo omschrijft Steven de normale gang van zaken in de modebranche, om meteen de zwakte van dit systeem aan te geven: "Elke brand owner hanteert zijn eigen codes en omschrijvingen. De retailer die deze informatie ontvangt, werkt echter met andere codes en omschrijvingen en moet vervolgens dus alle informatie omzetten naar zijn eigen manier van registreren. Hiermee gaat tijd verloren, maar ook potentiële waardevolle informatie zoals verkoopgegevens."

Standaardisatie leidt tot betere informatie
Wat als de verschillende schakels in de keten nou met dezelfde informatie zouden werken? Steven Witteveen heeft hierop het antwoord: "Als iedereen bereid is hetzelfde systeem te hanteren en dezelfde elektronische codes, dan kan ontzettend veel winst geboekt worden. Op het moment dat een levering binnenkomt bij de retailer weet deze precies wat de inhoud ervan is. Met het scannen van de levering ziet iedereen die gebruik maakt van het systeem, dat de levering is aangekomen bij de winkel. Maar het principe werkt natuurlijk ook de andere kant op: zodra een kledingstuk wordt verkocht in de winkel en wordt gescand, kan de brand owner dit ook meteen zien. Zo kan bij wijze van spreken van uur tot uur worden bijgehouden welk kledingstuk in welke winkel verkocht is. Je hebt dus een continue informatiestroom en dit is in de modebranche erg belangrijk."

Omdat je niet alles alleen kunt...
Het systeem is erg kennisintensief. FashionUnited.com zorgt hierbij voor de modekennis, maar voor het technische verhaal erachter is een strategische samenwerking aangegaan met Indicia uit Tilburg. Witteveen: "Wij zorgen voor de knowhow op het gebied van de mode, Indicia zorgt voor de technische knowhow. Zij hebben hier zeer ruime ervaring mee, zodat we een ideale combinatie vormen!" Maar ook op andere terreinen heeft FashionUnited.com gezocht naar externe expertise. "Omdat we een pionier in de markt zijn met dit concept, is het verkrijgen van financiering niet eenvoudig. We hebben hiervoor o.a. REWIN ingeschakeld. Zij ondersteunen innovatieve en kennisintensieve bedrijven bij hun zoektocht naar financiering. Wij passen precies in die doelgroep, dus hebben we contact opgenomen met Michael Bakker van REWIN. Hij heeft gezorgd voor een grondige financiële analyse en heeft ons ondersteund bij het aanvragen van een krediet bij onze huisbank. Mede dankzij zijn inzet is het uiteindelijk gelukt om de benodigde financiering rond te krijgen. Hiermee zijn we een flinke stap dichter bij onze ambitie gekomen: een Europees knooppunt te worden voor elektronische informatie-uitwisseling in de modebranche!"

REWIN is op zoek naar ondernemers die ook plannen hebben om uit te breiden en te investeren. Voor deskundige en onafhankelijke financiële ondersteuning kunnen ondernemers contact opnemen met Michael Bakker van REWIN: telefoonnummer 076 - 56 46 784 of per e-mail: m.bakker@rewin.nl.

Meer informatie over FashionUnited.com:
www.FashionUnited.com


...borrelt
Bedrijven­bijeenkomst Stadskantoor Breda

...verbruikt
Gestart met een brok ervaring

...stept
Bredase Stepafette 2006 zoekt sponsoren

...verbetert
FashionUnited.com koppelt emotie aan ratio in de modebranche

...verdiept zich
Workshops digitaal ondernemen

...maakt kennis
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...vestigt
West-Brabant in trek bij bedrijfsleven

....en zijn handtekening
Verscherpte legitimatie bij KvK

...kiest
Junior Kamer Etten-Leur verkiest de "meest in 't oog springende ondernemer"

...spreekt
In 't kort

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...is klantgericht
Al 25 jaar op zoek naar kwaliteitsverbeteringen

...discussieert over bedrijfsonroerend
'Overheid moet coöperatiever worden'

...huurt flexibel
Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

...ervaart
Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad

...kiest voor nieuw
Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit

...concludeert
Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw

...profiteert
Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald