In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2004













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
H.G.M. Daemen
Dimitri Duine
Mr. E.J.L. Mulderink
Jan Vermunt
Marcus Leguijt
Uw merk is meer waard dan U denkt
Mr. E.J.L. Mulderink
Koch & van den Heuvel advocaten te Breda



In 1905 werd het sportmerk Quick, bekend van de dubbele blokstreep, geïntroduceerd. Het merk groeide uit tot grote hoogten en was bijvoorbeeld het merk dat als eerste met een witte voetbalschoen op de markt kwam, lang voordat Henk Vos en Clarence Seedorf het aan durfden een dergelijke witte schoen op de velden te tonen en prompt volop werden uitgefloten. Toch ging het merk in 1992 failliet, maar kwam inmiddels ijzersterk terug en geldt thans als een van meest trendy sportmerken.

De huidige eigenaren die het merk Quick uit het faillissement kochten spinnen uiteraard garen bij deze ontwikkeling. Het geeft meteen aan hoe waardevol een merk en ook Uw (handels)naam kan zijn voor Uw onderneming. Bescherming tegen inbreuk en goed onderzoek vooraf is essentieel. U kunt zich voorstellen dat emoties maar ook kosten hoog op kunnen lopen op het moment dat U geconfronteerd wordt met een kaper op de kust die met Uw merk en daardoor ook vaak Uw klanten aan de haal gaat. Hetzelfde geldt uiteraard voor de concurrenten die bewust of onbewust uw handelsnaam of onderdelen daarvan gebruiken.

De andere kant van de medaille is natuurlijk dat soms goed aangeleund kan worden bij merken van (zeer) grote ondernemingen. Niet altijd hoeft namelijk het wiel opnieuw uitgevonden te worden. Een grote mate van zorgvuldigheid en voorzichtigheid, ondersteund met gespecialiseerd advies is dan evenwel een vereiste om te voorkomen dat U in het spreekwoordelijke mes valt.

Aanleunen bij of aanpakken van, dat is de vraag. U kunt zich voorstellen dat deze vraag zich bij bijvoorbeeld KLM bijna wekelijks voordoet in het kader van de reclame-uitkeringen zoals deze door Easy Jet worden geuit. Een uitgekiende merkenstrategie en/of het zoeken van een juiste handelsnaam ondersteund door een gedegen juridisch advies is daarbij het devies. Juist bij inbreuk van Uw merk of handelsnaam is het tijdig signaleren en aanpakken van deze inbreukmakende partij essentieel.




...zoekt
Beste Baas zoekt naar balans

...start
Samenwerken aan de toekomst

...innoveert
Innovatief product met hoge snelheid op weg naar succes

...onderneemt
Ondernemersnetwerk allochtone vrouwen in oprichting

...organiseert
11 mei Internationale Handelsdag

...verandert
Elektronisch uittreksel rechtsgeldig

...belegt
De beleggingsadviseurs

...ontwikkelt
Mini-ondernemingen West-Brabant vallen buiten de prijzen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...stimuleert
Gunstige ligging is onze kracht

...onthaalt
Het hele jaar door een Vorstelijk onthaal...

...helpt
Eén aanspreekpunt voor ondernemers

...beveiligt
Geen kopie van bestaande methodieken

...verbetert
Een stevige basis is gelegd

...behartigt
Belangenbehartiging in de ruimste zin van het woord

...overlegt
Eerste gezamenlijke project is succes

...combineert
Brabant aan Zee: combinatie van kwaliteit en duurzaamheid

...groeit
Veel belangstelling voor uitbreiding

...informeert
Beleggen in een verander(en)de wereld

...verstoord
NVB: 'Aanbod van bedrijfsruimten vier keer zo groot als de vraag'

...investeert
Ruim 5,8 miljoen euro voor bedrijventerreinen