In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Hans Lensvelt
'The real beauty is inside'

'Een echte ondernemer', zo omschrijft Hans Lensvelt, algemeen directeur van het Bredase bedrijf Lensvelt zichzelf en 'een buitengewoon positief ingesteld mens'. Hij heeft elke tien seconden een nieuw idee en hij is impulsief. Drie mede-directeuren moeten hem daarom geregeld afremmen. "Ik zie iets en ga het doen. Ogen dicht en springen." "Maar ik ben meer idealist dan zakenman."


Lensvelt, fabrikant van design kantoormeubilair, is een snel groeiend bedrijf. Ruim tien jaar geleden nam Hans Lensvelt (1959) het bedrijf van zijn vader over. Dat betekende in feite een herstart. "Vijftig procent van de mensen is toen weggegaan. Achteraf is dat goed geweest." Toen telde het bedrijf dertig medewerkers, nu zijn het er zo'n 400, verspreid over de verschillende vestigingen. Zijn idealen heeft Lensvelt voor een deel moeten bijstellen sinds hij ondernemer is. "Mijn ideaal was altijd een bedrijf waar iedereen gelijk is. Dat is mislukt, want soort zoekt toch soort. Commerciële mensen zijn toch weer anders dan creatieve." Maar wat ze ook doen in de organisatie, de meeste werknemers zijn behalve jong ook ambitieus en gedreven. "Ik zou weleens mensen willen met minder ambitie", verzucht Lensvelt. "Waarom willen ze toch allemaal in de bovenste league spelen?"

Overigens is er toch iets van het gelijkheidsideaal dat hij voor ogen had overeind gebleven. Zo begint elke nieuwkomer in zijn bedrijf, ongeacht de functie, met een paar weken werken op de montage-afdeling.

Het veel besproken pand van Lensvelt

Bewondering en weerstand
Het nieuwe gebouw, een bijzonder ontwerp van architect Wiel Arets met veel glas en licht, op een prominente plek op bedrijventerrein Hoogeind, is het visitekaartje van het bedrijf. Bij veel passanten oogst het pand, dat vanaf de A27 direct in het oog springt, veel bewondering. Tegelijkertijd roept het weerstand op. "Ik begrijp niet dat jij een vergunning hebt gekregen voor zo'n lelijk pand op zo'n mooie plek", vertrouwde een verzekeraar Hans Lensvelt ooit toe. De ondernemer zit er niet zo mee, zolang architecten en ontwerpers maar enthousiast zijn. Een van de belangrijkste ruimtes in het nieuwe gebouw is de enorme showroom. Er hangen geen bordjes 'verboden aan te komen'. Veel stoelen, bureaus en kasten worden gewoon gebruikt. "Het is geen steriele ruimte. Er wordt ook gewerkt", zegt Lensvelt. In de showroom is een aantal vaste werkplekken, er wordt overleg gevoerd en gasten worden er ontvangen.


Hans Lensvelt

En uiteindelijk gaat het toch om het interieur van het bedrijf. Een goed voorbeeld vindt Lensvelt het reclamebureau Comm'pas in Oosterhout, dat door zijn bedrijf is ingericht. "Aan de buitenkant is het geen bijzonder pand. The real beauty is inside." Andere projecten waar Lensvelt met trots op terugkijkt is de inrichting van het gemeentehuis in Den Haag en Redband Venco Leaf in Oosterhout. Recente opdrachten zijn de inrichting van de nieuwe Nederlandse ambassade in Berlijn, een project van Rem Koolhaas, de inrichting van het nieuwe Philips-hoofdkantoor in Amsterdam en de 800 werkplekken voor het Gemeentelijke Havenbedrijf in Rotterdam. Interieur is belangrijk en Hans Lensvelt kan zich erg opwinden over directeuren die de inrichting van hun kantoor niet serieus nemen. "De meest vreselijke klanten zijn degenen voor wie je met veel zorg een offerte maakt en die uiteindelijk totaal iets anders kiezen omdat ze alleen maar op de prijs gelet hebben. Dat zijn vast directeuren die ook witte sokken dragen en slecht zittende pakken." Volgens Lensvelt is het een misverstand om te denken dat een mooi ingericht kantoor altijd peperduur moet zijn. "Een goede inrichting heeft niets te maken met veel geld uitgeven, maar alles met smaak, aandacht en respect", doceert hij. En verder is het samenspel tussen architect, fabrikant en gebruiker belangrijk voor het welslagen van een project of product. De architect kijkt naar de esthetische kant, de fabrikant weet of een ontwerp technisch uitgevoerd kan worden en de gebruiker let op functionaliteit. Komt die samenwerking niet goed van de grond en kan hij zich niet vinden in het uiteindelijke plan, dan schroomt Lensvelt niet om een opdracht terug te geven. De huidige trend van flexibele werkplekken vindt Hans Lensvelt vaak te ver doorgeschoten. Zoals bij Interpolis in Tilburg bijvoorbeeld, waar niemand meer een vaste werkruimte heeft en elke dag maar weer een plek moet zien te vinden. "Dat werkt helemaal niet. Mensen willen graag een eigen plek. Het is volstrekt onzinnig om een boekhouder elke dag naar een andere werkplek te sturen."

Veel licht en gebruik van mooi materiaal bij Lensvelt


...onderneemt
'The real beauty is inside'

...start
Taalvakwerk op maat voor een beter bedrijfsresultaat

...bedenkt
Een nieuw concept van DeVitaminebron

...maakt 't
Nottrot maak 't in West-Brabant

...helpt
Handelscentrum boomteelt moet etalage worden

...introduceert
Massale belangstelling voor veilige introductie euro

...adviseert
'Testbaners' als beleidsadviseur bij de KvK

...ontwikkelt
Ontwikkeling van Havenschap Moerdijk

...groeit
Grote plannen in de gemeente Moerdijk

...ontwikkelt
Een aantrekkelijk bedrijventerrein voor iedereen

...informeert
De weg naar duurzaam ondernemen op Moerdijk

...wint
BOS-Award verschaft eeuwige roem

...spreekt
In 't kort

...initeert
"Ze teren er nog maandenlang op"