|
Grote plannen in de gemeente Moerdijk
De gemeente Moerdijk is volop in beweging. Alleen al op economisch gebied is men bezig
met plannen voor de bedrijventerreinen Moerdijkse Hoek, Dintelmond en De Koekoek. We
spraken met de heer Kramer, wethouder Economische Zaken van de gemeente Moerdijk en
vroegen hem hoe de plannen vorderden. De antwoorden waren wisselend.
Wethouder Kramer.
Even voorstellen: de gemeente Moerdijk, met circa 37.000 inwoners, is in haar huidige vorm
op 1 januari 1997 ontstaan door een fusie tussen vijf gemeenten. Zevenbergen, Klundert,
Standdaarbuiten, Willemstad en Fijnaart zijn nu de hoofdkernen van Moerdijk. Daarnaast zijn
er nog elf kleinere dorpen. Qua oppervlakte is Moerdijk de grootste gemeente van
Noord-Brabant. Er is een grote agrarische gemeenschap en het toerisme is gebundeld
rondom het cultuurhistorische erfgoed en het water van Willemstad. Op economisch gebied
kent de gemeente twee grote bedrijventerreinen, Moerdijk en Dintelmond en een aantal kleinere
bedrijvenconcentraties waar lokale ondernemingen met minder dan 5.000 m2 grondoppervlakte
hun plaats vinden. De heer Kramer is er wethouder Economische Zaken. Gevraagd naar de
voordelen van de gemeente Moerdijk voor bedrijven ontsteekt hij vol enthousiasme: "Op
het gebied van vervoer heb je hier alles ter beschikking. Rijkswegen, treinverbindingen,
binnenvaart en zeevaart. Wij zijn de enige gemeente in Noord-Brabant met diep vaarwater
van 8,5 meter diepte. Verder is vliegveld Seppe op korte afstand gelegen," vertelt Kramer.
Op het gebied van vervoer heb je hier alles ter beschikking. rijkswegen, treinverbindingen, binnenvaart en zeevaart.
Moerdijkse Hoek en Dintelmond
Er gebeurt veel achter de bestuurstafel van de gemeente. Een interessante discussie waar
Moerdijk deelnemer in is, is die over het nieuwe bedrijventerrein Moerdijkse Hoek. "Die speelt
al heel lang," weet Kramer. "De discussie komt neer op de vraag wat voor soort bedrijven er
op Moerdijkse Hoek gehuisvest gaan worden. Het Rijk wil er glastuinbouwers uit het westen
plaatsen. In eerste instantie werd gesproken over maximaal 150 hectare voor de glastuinbouw,
nu is dat opgetrokken naar 250 à 300 hectare. De Provincie wil liever mogelijkheden geven
aan Brabantse bedrijven die veel vloeroppervlak willen. In het Provinciehuis doen ze nu het
hele traject opnieuw," vertelt de wethouder. Het gedachtegoed van de gemeente Moerdijk en
de Provincie is wat betreft de Moerdijkse Hoek gelijk. Dat kan niet gezegd worden van de
Moerdijkse plannen met Dintelmond. "Dat terrein is in de jaren zeventig gebouwd
en - achteraf gezien - ongelukkig ingedeeld. Het zijn allemaal doodlopende weggetjes
en in het midden ligt een jachthaven. We willen Dintelmond opknappen en uitbreiden. We
moeten daar een dijk voor over. De Provincie is daar echter op tegen," zegt wethouder Kramer
die dus met zijn plannen voor Dintelmond in de wachtkamer zit. Verder zou men in Moerdijk graag
een afslag van de snelweg bij Dintelmond zien. Rijkswaterstaat vindt dat daarvoor te weinig
bedrijven gevestigd zijn op het terrein. Kramer is het daar niet mee eens: "Je moet kijken naar
het soort verkeer. Of er nu honderd bestelbusjes of tien grote vrachtwagens op een terrein
komen, maakt veel verschil. Er is veel verkeer rondom Dintelmond en wat krijg je dan?
Sluipverkeer! Dat kan de bedoeling ook niet zijn."
De locatie voor het te ontwikkelen industrieterrein 'De Koekoek'.
Plannen geen gebrek
Gelukkig voor de gemeente Moerdijk zit er in de ontwikkeling van bedrijventerrein De Koekoek
meer vaart. Op het voormalige terrein van de Suikerunie zal een nieuw, eigentijds bedrijventerrein
worden neergezet. "We zitten daarmee nu in de eerste fase. Verder bestuderen we momenteel de
mogelijkheden van aansluiting op de A17. De gedachte is om via de Koekoeksedijk de
bereikbaarheid van het terrein te optimaliseren," vertelt Kramer. Aan plannen in het gemeentehuis
is zeker geen gebrek. Verdere groei is de doelstelling. Kramer: "Moerdijk is met 18.500 hectare
naar oppervlakte de grootste gemeente van Noord-Brabant. We hebben zo'n 37.000 inwoners.
Dat betekent dat die inwoners de gemeentelijke taken moeten financieren. Zij betalen onder
meer voor de 400 kilometer weg binnen onze gemeente. Het groot onderhoud, maar bijvoorbeeld
ook de reiniging van de bermen. Heb je als gemeente meer inwoners, dan kunnen die kosten over
meerderen verdeeld worden." De ruimtelijke plannenmakers zien Moerdijk echter als een
plattelandsgemeente. Er mogen vooralsnog niet teveel woningen worden gebouwd. De volgende
discussie is hiermee al weer geboren.
|
|
'The real beauty is inside'
Taalvakwerk op maat voor een beter bedrijfsresultaat
Een nieuw concept van DeVitaminebron
Nottrot maak 't in West-Brabant
Handelscentrum boomteelt moet etalage worden
Massale belangstelling voor veilige introductie euro
'Testbaners' als beleidsadviseur bij de KvK
Ontwikkeling van Havenschap Moerdijk
Grote plannen in de gemeente Moerdijk
Een aantrekkelijk bedrijventerrein voor iedereen
De weg naar duurzaam ondernemen op Moerdijk
BOS-Award verschaft eeuwige roem
In 't kort
"Ze teren er nog maandenlang op"
|
|
|