In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Taalvakwerk op maat voor een beter bedrijfsresultaat !

Marja Fick en José Scholte geven Nederlandse les in bedrijven. Voornamelijk allochtonen, maar ook Nederlandse werknemers leren van hen de taal aan de hand van relevante werksituaties. De twee ondernemers zijn ervan overtuigd dat leren in een zinvolle context succesvol werkt. Na een training door Taalvakwerk oefenen de werknemers hun functie beter uit. Zij zijn bovendien gemotiveerder en de werksfeer verbetert. Sinds september zijn de ondernemers bezig en "Taalvakwerk" is nu al een echt "bedrijf". Beiden zijn razend enthousiast en dat werkt door in al hun werkzaamheden.

Marja Fick en José Scholte.

Marja en José vonden elkaar bijna als vanzelfsprekend het afgelopen voorjaar. Tot die tijd waren ze als collega werkzaam voor het Baronie College als docent NT 2 (Nederlands als Tweede Taal). Ze waren geen doorsnee leraar, maar perfectionisten op hun vakgebied. De samenwerking in sommige projecten verliep heel goed en het idee om een eigen bedrijf te starten trok hen allebei sterk. Nu het zover is, merken ze nog meer hoe goed ze elkaar aanvullen. Als ze terugkijken op de afgelopen tijd, dan vinden ze allebei dat veel dingen hun gewoon zijn overkomen. Ze zijn gestart met een gedegen voorbereiding en al snel kwamen de eerste opdrachten. De toekomst ziet er goed uit. Allerlei plannen zijn in voorbereiding. Meerdere partners maken daar deel van uit. José Scholte: 'We geven in de bedrijven les aan zowel laag- als hoogopgeleiden. We verbeteren tekortkomingen van werknemers, geven individuele ondersteuning aan bijvoorbeeld werknemers die moeite hebben met het volgen van een bedrijfsopleiding, verzorgen trainingen op het gebied van veiligheid, werkoverleg, social- talk, Eurotraining enz. Als we bij een bedrijf komen, houden we eerst een vooronderzoek om het bedrijf te leren kennen. We praten met leidinggevenden, werknemers en personeelsfunctionarissen. Daarna testen we het taalniveau van de werknemers en vervolgens maken we het lesmateriaal, zodat het echt een cursus op maat wordt. De meeste trajecten zijn niet intensief. Twee uur per week is soms al voldoende. Meestal een uur onder werktijd en het ander uur in de tijd van de werknemer. Een cursus duurt meestal minimaal zes weken.' Taalvakwerk vraagt altijd de medewerking van de teamleiders en/ of voorwerkers. De lessen zijn immers weinig waard als de direct leidinggevende niet op de hoogte is. Deze vervult een voortrekkersrol door in de loop van de week het geleerde in de les, op de werkvloer te laten terugkomen.

Veiligheid en klantvriendelijkheid
Marja Fick: 'We leren de werknemers bij onder andere Corus Tubes in Oosterhout de veiligheidsvoorschriften voor het werken aan bepaalde machines. De begrippen rondom veiligheid worden verruimd, zodat werknemers onveilige situaties kunnen voorkomen of adequaat kunnen reageren. Ook oefenen we het werkoverleg. Dit laatste blijkt vaak erg moeilijk te zijn voor allochtonen. Net zoals het sociale gebeuren in de werkplaats en het koffiepraatje in de pauze.' Taalvakwerk probeert bij te dragen aan meer contact tussen autochtonen en allochtonen op de werkvloer. Voor alle medewerkers van de fietsenstallingen van de gemeente Breda verzorgt Taalvakwerk een module klantvriendelijkheid en Eurotraining. In groepen van acht personen oefenen ze in het ontvangen en teruggeven van Euro's. De training is op maat gemaakt en sluit aan bij het niveau en de omgeving van de werknemers. Zo kan iedereen straks in januari zonder problemen zijn fiets gaan stallen. José: 'Taalvakwerk heeft alleen nog maar te maken met personeelsmanagers die om hun personeel geven. Vaak zijn allochtone werknemers prima vakmensen, die extra kleur brengen in het bedrijf. Aan de andere kant waardeert de werknemer het enorm dat de werkgever in hen investeert. En die waardering toont men door een grote werklust en motivatie. Wat uiteindelijk weer bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.' Marja en José zien in de korte tijd van het bestaan van Taalvakwerk al vele concrete resultaten en dit verhoogt uiteraard ook hun motivatie om te proberen nog veel meer bedrijven te laten Taalvakwerken!


...onderneemt
'The real beauty is inside'

...start
Taalvakwerk op maat voor een beter bedrijfsresultaat

...bedenkt
Een nieuw concept van DeVitaminebron

...maakt 't
Nottrot maak 't in West-Brabant

...helpt
Handelscentrum boomteelt moet etalage worden

...introduceert
Massale belangstelling voor veilige introductie euro

...adviseert
'Testbaners' als beleidsadviseur bij de KvK

...ontwikkelt
Ontwikkeling van Havenschap Moerdijk

...groeit
Grote plannen in de gemeente Moerdijk

...ontwikkelt
Een aantrekkelijk bedrijventerrein voor iedereen

...informeert
De weg naar duurzaam ondernemen op Moerdijk

...wint
BOS-Award verschaft eeuwige roem

...spreekt
In 't kort

...initeert
"Ze teren er nog maandenlang op"