In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Zakelijk Onderweg
Volvo V50: ondernemende hartenbreker

Een sportswagon noemt Volvo zijn kakelverse V50, die vorige maand op de autotentoonstelling in Bologna aan het publiek werd getoond. En Volvo wist nog meer: de V50 maakt de lijn stationcars, bij de Zweden sinds jaar en dag 'V' genoemd, compleet. Juist na de introductie van de sedanversie S40 is het dus nu de eer aan de V50, een auto die Volvo graag koppelt aan een jonge en dynamische doelgroep. Ondernemers zullen daar zeker een groot percentage van innemen. De nieuwe V50, leverbaar vanaf april 2004, wordt meer gezien als een kleiner broertje van V70, - die inmiddels, net als vele voorgangers, een soort icoonstatus heeft opgeprikt gekregen ­ dan als een stationversie van de S40 waarmee hij overigens veel componenten deelt.


Volvo V50

Bijzonder
Absoluut bijzonder aan de nieuwe V50 is de mogelijkheid de vrijstaande middenconsole in zogenaamd Iced Aqua uit te laten voeren. Deze transparante uitvoering van de verbinding tussen instrumentenpaneel en tunnelconsole, toont 'onverfroren' een deel van de aanwezige elektronica en technologie die in het geheel aanwezig is. Very hightech, alstublieft! Kenmerkend voor deze V50, voor elke moderne Volvo eigenlijk, is de ver vooruitstekende neus en de hoogoplopende achterlichten. De achterklep is ronder gemaakt dan bij de grotere V70 en heeft daardoor toch een eigen gezicht gekregen. Uiteraard speelt veiligheid een in het oog springende rol bij deze, ten opzichte van zijn voorganger aan alle kanten gegroeide, nieuweling. Afgekeken van de luchtvaart heeft de V50 de beschikking over IDIS (Intelligent Driver Information System) dat ervoor zorgt dat in verkeerssituaties die aandacht van de bestuurder vragen, niet ter zake doende informatie tijdelijk wordt tegengehouden. Dus geen GSM-signaal, geen overbodige ballast aan het hoofd van de bestuurder op het moment dat het rijtechnisch 'even niet uitkomt'. De nieuwe V50 wordt in eerste instantie geleverd met nieuwe vijfcilinder lijnmotoren met respectievelijke inhouden van 2,4 en 2,5 liter, al dan niet voorzien van een turbo. De krachtigste motor (geschoenlepeld in het vooronder van de V50 T5) heeft een stoeterij van 220 paarden tot zijn beschikking. Er is bovendine een nieuwe viercilinder dieselmotor beschikbaar met 136 paarden onder de kap. Vierwielaandrijving komt later dit jaar beschikbaar, net als een minder krachtige viercilinder benzinemotor. Prijzen voor de V50 zijn bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend.

BMW bedient niche markt met 320 Cd
Kijk, vroeger was het makkelijk. Een dieselmotor had weliswaar een (relatief) grote trekkracht, nagelde dat een lieve lust was en bleek uiteindelijk niet vooruit te branden. Bovendien waren ze doorgaans te vinden in het vooronder van willeleurige bedrijfswagens met een luchtweerstandscofficiënt van een gemiddeld flatgebouw. Hoe veranderen zaken toch.

Steeds vaker bedienen autofabrikanten van een onderstel waarop zeer veel carrosserievarianten kunnen worden geschroefd. Individualisering wordt ver doorgevoerd. In dat kader geeft BMW zijn prettige (turbo)dieselmotoren prijs voor coupéversies als de 320 Cd en 330 Cd. Immers, niet iedere veelrijder heeft riant veel ruimte nodig. Voor sommigen prevaleert rijplezier boven nuttig laadvermogen of ­volume.


BMW 320 Cd

In dat kader introduceerde BMW recent zijn 320 Cd (Coupé-diesel), verkrijgbaar met twee- en drieliter motor. Omdat we de drieliter motor al als een prettige beul hadden leren kennen, lag de keuze voor het tweeliter common-railblok voor de hand. Ten opzichte van de 330 Cd lever je wel wat vermogen (en rijplezier) in; daar tegenover dat dit in de 330 Cd in zodanig grote porties wordt aangeleverd dat hier ook best iets af kan om jezelf nog absoluut niet gestraft te voelen met een 320 Cd. Met zijn stoeterij van 150 paarden onder de kap is de 320 Cd doorlopend bij de les. BMW heeft ervoor gezorgd dat ook het koppel met 330 Nm puik voor mekaar is. Ten opzichte van een sedanversie van een 'Dreier' is de Coupé iets lager wat met name zijn weerslag heeft op de achterpassagiers die hierdoor wat minder hoofdruimte hebben. Ook de instap naar achteren vergt enige behendigheid, maar wie eenmaal zit, zit goed al munt geen enkel Drieserie model uit in een overdadige beenruimte. Daarvoor moet je geen 'kleine' BMW kopen.

De prestaties zijn top of the bill: een topsnelheid van 221 km/h terwijl de acceleratie van stilstand naar 100 km/h binnen 9 seconden kan worden afgeraffeld. Cijfers om mee thuis te komen.

Voor wie is die 320 Cd nu bedoeld? Allereerst natuurlijk voor de zakelijke rijder. Daar duidt zijn forse prijskaartje al op (35.500 euro, ex. BTW). Het is duidelijk dat BMW zich richt op dié zakelijke rijder die eens iets radicaal anders wil dan een MPV of stoere lifestyle stationcar... Met de 320 Cd wordt hij/zij dan op vorstelijke wijze bediend.


Fiat Panda

Fiat Panda: Auto van het jaar 2004
Kleine ondernemers zijn, buiten Fiat zelf, waarschijnlijk opgetogen over het feit dat juist dit jaar een compacte auto ­ in de vorm van de prille maar o zo ruime Fiat Panda - de prestigieuze titel Auto van het Jaar 2004 in de wacht heeft weten te slepen.

Deze verkiezing, decennia geleden uitgeschreven door het Nederlandse tijdschrift AutoVisie, heeft zonder twijfel een aanzuigende werking op de verkoopcijfers van dit kekke karretje. Maar liefst 16 van de 58 juryleden, allen gerenommeerde autojournalisten uit 22 Europese landen, zetten de Panda bovenaan hun favorietenlijstje. Redenen waarom de compacte Fiat zo hoog eindigde zijn onder meer: een sympathiek uiterlijk en diverse innovatieve extra's die voor het eerst in deze klasse worden geïntroduceerd waaronder ESP, 6 airbags, en automatische airconditioning. De Fiat Panda is verkrijgbaar met een innovatieve turbodieselmotor met een inhoud van 1,3 liter. Er is al een Panda vanaf 8500 euro, inclusief BTW.


...informeert
BZW gaat voor krachtige ondernemerslobby

...start
Koopjes kopen via het net

...patenteert
Rodenburg Groep patenteert vinding wereldwijd

...onderneemt
"Lijkt me leuk om zelfstandig ondernemer te zijn"

...initieert
"West-Brabant heeft eenduidige missie nodig"

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...bereikt
"Ik was geen natuurtalent, maar heb er veel aan gedaan om de top te bereiken"

...organiseert
Inschrijven voor Brabantse Internet Trofee tot 1 februari 2004

...spreekt
Eendracht maakt nog steeds macht

...leest
In 't kort

...wenst
Gemeenten wensen voor 2004
Roosendaal
Etten-Leur
Dongen
Breda
Gilze en Rijen
Oosterhout
Bergen op Zoom
Moerdijk
Steenbergen

...start door
Voor faillissement al bezig zijn met doorstart

...zoekt
Regionale samenwerking beste instrument tegen tekort bedrijfs- terreinenmarkt

...steunt
NVM Vastgoed management staat achter nieuw huurbeleid VROM

...concludeert
Menselijke maat terugbrengen in retail