Hoge kijkcijfers voor Mercedes-Benz CLS 350
Mercedes-Benz is onlangs gestart met een groot aantal nieuwe modellen in de markt te zetten (B, CLS, ML). Sommige typen vormen min
of meer een klasse op zichzelf. Een ervan is de CLS, een coupe met vier deuren (!) die wordt geplaatst in het hoge zakelijke segment.
De CLS is verkrijgbaar als 350, als 500 en als supersportieve AMG. De Ondernemer reed de CLS 350 en was onder de indruk.
Mercedes-Benz CLS 350
Natuurlijk, wie het formaat ziet van een CLS en vervolgens achter het stuur probeert te kruipen zal een kreet van verbazing slecht weten te
onderdrukken. Want de CLS maakt met zijn buitenmaten absoluut indruk maar die ruimte wordt op de een of andere manier niet omgezet in
binnenruimte. In het interieur heb je absoluut het idee een aanzienlijk compactere coupe te berijden. Dat is dus wennen. Mercedes-Benz
heeft de CLS geplaatst tussen de E-klasse en de nog prestigieuzere S. Het onderstel is afkomstig van de E, de luxueuze uitmonstering heeft
absoluut S-klasse. Waar je ook met een CLS verschijnt, er is altijd wel iemand die er iets over te melden heeft en voor verlegen mensen in
het verkeer is hij ronduit ongeschikt. Tenzij je er therapeutisch vanaf wilt komen.
Opvallend aan het exterieur van de CLS zijn de lage ruiten en de naar achteren schuin aflopende achterkant. Nog sterker dan bij andere typen
is voor de schoonheid van een CLS de kleur van groot belang. De auto vraagt door zijn uitbundige vormgeving bijna om een kleur die ertoe doet,
hoewel zwart hem ook prachtig staat. Maar smaken verschillen en dat is maar goed ook. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de CLS een proletenbak
vinden. Dat mag, opvallend is hij in ieder geval en diegenen die vanaf (ongeveer een ton - met wat extraatjes erop en aan - ) hebben uit te geven krijgen er een
subliem rijdende auto voor geleverd met gegarandeerd hoge kijkcijfers. De CLS is absoluut een auto voor diegenen die eens 'wat anders'
willen. Dat 'wat anders' gaat dan wel gepaard met een beperking in de gebruiksmogelijkheden maar dat brengt de vormgeving met zich mee.
Het dashboard oogt sportiever dan in de eerder genoemde limousines van hetzelfde prijsniveau en dat is ook goed. Per slot van rekening
zet Das Haus met de CLS een onversneden sportieve auto weg die wellicht alleen inde BMW 6-serie een concurrent vindt. Maar ja, die heeft
dan weer maar twee portieren en is derhalve wat minder praktisch.
De CLS 350 die wij reden was uitgerust met een zescilinder motor met een inhoud van zo'n 3,5 liter, gecombineerd met een superieure 7G-Tronic versnellingsbak. Daarmee belast je soepel en schokvrij de 272
paarden in het vooronder die je, als je wilt, binnen 7 seconden naar 100 km/h doen snellen. In de praktijk zal deze motor niet veel onder
doen voor de achtpitter. Alleen de AMG biedt nog heel veel meer en is daarmee eigenlijk weer een aparte klasse. Reken qua aanschafprijs
van een CLS 350 toch wel op 100.000 euro.
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW, pakezel voor de lange afstand
Zijn voorgangers hadden stuk voor stuk een naam op te houden als het over ruimte en reiscomfort ging. Het begon al met de 404, de 504 en
ook eigenaren van zijn directe voorganger 406 hadden over de genoemde zaken niet te klagen. Stoere alleskunners zijn het. Met de 407 SW,
de stationwagonvariant van de populaire zakensedan 407, pakte Peugeot het wat anders aan. Niet dat de 407 SW klein is maar er werd meer
nadruk gelegd op de vormgeving dan bij eerdere modellen.
Bekijk de SW en je ziet louter gestrekte lijnen waardoor de auto langer lijkt dan hij in werkelijkheid is. Smaken verschillen maar ik heb
niet veel mensen gehoord die de 407 SW geen mooie auto vonden. Een groot compliment.
De sedanversie van de 407 is nu een tijdje op de markt en is in het zakelijke segment een regelrechte hit. Hoewel de auto achter de voorstoelen
niet zo heel ruim is, vallen veel kopers ongetwijfeld voor de aparte lijnen van de carrosserie. Succesvol, en companybreed nagevolgd, is de
enorme grille die als een geopende haaienbek stilistisch fraai gevormd is. Al met al is de 407 SW een harmonieuze verschijning die
ogenblikkelijk opvalt.
In het interieur zijn de lijnen van het dashboard tussen 407 en SW aan elkaar gelijk. Ook de stoelen zitten heerlijk en bieden voldoende
steun. Deze 407 SW is, net als zijn broertjes met horizontaal kofferdeksel, leverbaar met een keu aan motoren. Wij reden de minst
krachtige diesel, met een cilinderinhoud van 1.6 liter, bijgestaan door een hypermoderne turbocompressor. Er is een dieselversie met een
inhoud van twee liter en daarmee is op dit vlak voor Peugeot in eerste instantie de kous af. Kopers die een benzine-uitvoering willen rijden
hebben iets meer keus met motoren met een cilinderinhoud van 1.8 tot en met 3 liter. Het wekt geen verbazing als Peugeot mettertijd nog zijn
nieuwe 2.7 Hdi blok in het vooronder gaat lepelen, als tegenhanger voor de uiterst luxueuze 3 literversie.
Rijden doet de 407 SW als een zonnetje, ook met de kleinste dieselmotor. Op papier lijkt het allemaal een beetje krap bemeten maar in de
praktijk valt het mee voor wie niet al te veel haast heeft. Natuurlijk, de 407 SW is geen scheurneus maar dat mag je ook niet verwachten
met deze motorisering. Hij kan echter heel goed met het verkeer meekomen en presteert voldoende. Bovendien is deze motor lekker zuinig voor
wie het prestatiepotentieel niet doorlopend aanspreekt.
Voor wat betreft de bagageruimte twee zaken. Peugeot heeft er voor gekozen om, indien gewenst, de achterruit apart omhoog te kunnen laten
scharnieren. Of je hiervan in de praktijk veel gebruik maakt valt overigens te bezien, de handeling blijft namelijk ongeveer gelijk.
Onhandig is de afdekking van de bagageruimte die niet met een handig rolmechanisme is uitgerust met een schuifsysteem dat minder praktisch is.
De vanafprijs van een Peugeot 407 SW is 27.250 euro, inclusief BTW.
smart roadster Brabus
Een muis die brult: smart roadster Brabus
Wie op zoek is naar onversneden rijplezier en niet hoeft te kijken naar geld of gebruiksgemak moet eens bij de 'smartshop' binnenlopen voor
een roadster. Wie het helemaal mooi wil maken voor zichzelf zoekt er een uit die een anabolenkuur heeft gevolgd bij Brabus, zeg maar de
sportschool van smart. Piepklein voel je jezelf achter het stuur van een roadster. Op ooghoogte kijk je tegen de deurkrukken van middenklassers
aan, als je geen MPV - of nog erger een SUV - treft, want dan zweven ze boven je directe blikveld. Ook de roadster wordt aangedreven door het
muizenmotortje met een cilinderinhoud van krap 700 cc. De prestaties die zowel smart als Brabus daaruit weten te persen zijn echter ronduit
indrukwekkend.
Doorlopend hoor je een stemmetje in je hoofd dat uit de motor lijkt te komen: gas... gas! Als je dat doet word je als het
ware naar de horizon gekatapulteerd. De wegligging van de roadster Brabus is van eenzelfde niveau: top! Echt handig is de roadster niet,
met name door het schrijnende gemis van aflegruimte in het interieur. Het rijplezier en de kekke verschijning maken echter veel goed en
maken je knap hebberig.
|