In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Italië is hot

"Als je met de auto door Toscane rijdt, moet je uitkijken dat je niet tegen een Nederlander aanrijdt," zegt Régine van Pelt lachend. Italië is een favoriet vakantieland van velen. Jaarlijks gaan er steeds meer mensen heen. Vanuit een passie voor het land is ITALservices ontstaan. Régine geeft Italiaanse les en brengt daarnaast haar leerlingen iets van de cultuur bij. Ook richt de Italië-idolaat zich op het bedrijfsleven. Als intermediair of vertaalster biedt ze hulp bij taalproblemen of vergemakkelijkt ze contacten met de temperamentvolle zuiderlingen.


Régine van Pelt.

Vanaf haar veertiende gaat Régine jaarlijks naar Italië op vakantie. Na haar VWO-examen besloot ze de universitaire opleiding Italiaanse Taal- en Letterkunde te gaan studeren. Sindsdien geeft ze les in het volwassenen onderwijs. Ook werkte ze zestien jaar als office-manager, waaronder voor een Italiaans bedrijf. Ze is niet de enige in haar omgeving die van Italië houdt. Samen met haar man deelt ze de passie voor het land, de taal en de cultuur.

Régine: "De eenmanszaak ITALservices willen we in de toekomst uitbreiden met culturele aangelegenheden. Zo kunnen we de cursus eindigen met een culinaire zijstap of we kunnen 'Italiaanse avonden' organiseren in de breedste zin van het woord. Niet alleen met de taal, maar ook met andere zaken die uit het land komen." Haar man Riny kookt in zijn vrije tijd graag en doet dit met een mannenkookclub. ''Misschien kunnen we hier in de toekomst ook iets mee gaan doen. Want wie wil er nou niet met Kerst een échte Italiaanse tiramisù maken? Of een bruschetta (geroosterd brood met olijfolie en knoflook)?", vervolgt Van Pelt.

Bedrijfsleven
Heeft het bedrijf toekomst? In West-Brabant zijn de bedrijven die met Italië zakendoen niet dik bezaaid. Hoe kan ITALservices dan toch renderen? Régine: "We zijn begonnen om drie weken lang een advertentie te zetten in het plaatselijke nieuwsblad. Na die drie weken had ik zoveel aanvragen voor de taalcursus dat ik 'nee' heb moeten verkopen. Er is dus genoeg animo van de particuliere markt. Italië is immers hot. Mensen willen de taal leren omdat ze er op vakantie heen gaan of er een huis hebben. Maar ik geef ook les aan een operazangeres die meer passie in haar teksten wil leggen. Als ze Italiaans zingt, begrijpt ze de woorden niet. Ze wil weten wat ze zingt, daarom wil ze de taal leren.

Aan bedrijven bied ik management ondersteunende activiteiten, waaronder zakelijke correspondentie en het vertalen van handleidingen, folders en flyers. Maar men kan hierbij ook denken aan een gastvrouw -functie als er een Italiaanse delegatie naar Nederland komt voor een bedrijfs- of beursbezoek en wanneer de taal een probleem vormt. In Italië worden andere talen niet goed gesproken. Contacten met het buitenland worden in gebrekkig Engels gevoerd. Ik bied hulp wanneer bedrijven problemen hebben met debiteuren in Italië. Het komt voor dat een Italiaanse klant een rekening niet betaalt en dat contacten moeizaam verlopen. Later blijkt dat de klant wel wil betalen, maar dat er iets mis is met de levering. Een hoop ergernissen kunnen met duidelijke communicatie bespaard blijven.

Voor bedrijven geef ik natuurlijk ook cursussen zakelijk Italiaans. Ook hier gaat het niet alleen om de taal, maar ik wil cursisten hierbij ook iets van de cultuur bijbrengen. Italianen nemen heel anders de telefoon op: "Pronto " hoor je als ze de telefoon oppakken. Dan is het de bedoeling dat jij je voorstelt en vraagt naar degene die je wilt spreken. Ik heb goed advies gehad van de Kamer van Koophandel. Via hen krijg ik interessante adressen voor mijn bedrijf aangereikt. In de media vond ik het adres van bedrijf dat sportkleding importeert vanuit Italië, een bedrijf dat in huishoudelijke apparaten doet en een bedrijf die Italiaans brood uit het land haalt. Zoals ik al zei, is de Italiëmarkt booming en er komen zoveel goede producten vandaan.

In de toekomst gaan we misschien ook uitbreiden met importeren. Het is zeker geen gemakkelijke markt, maar het is wel een grote uitdaging."

E-mail: info@italservices.nl


...spreekt
Minister-president Jan Peter Balkenende te gast

...helpt
Italië is hot

...plaatst
Personeelsadvertentie, werving én selectie in één moeite door

...confronteert
Metanoia boort bij ondernemers nieuwe kracht aan

...organiseert
Hergebruik Producten: hype of kans?

...concurreert
InPEC: Bredaas klinisch onderzoeksinstituut met grenzeloze ambitie

...combineert
West-Brabant telt 5.500 parttime ondernemers

....ontwerpt
'We zijn een verzameling Willie Wortels'

...start
Ook voor jezelf beginnen?

...initieërt
Maatschappelijk ondernemen op de Bredase Beursvloer

...voorspelt
In 2008 ploffen bureaucratische organisaties uit elkaar

...exploiteert
Zeeland Seaports: samenwerking erg belangrijk

Sports Utitlity Vehicle revealed

SUV's Populair maar ook verguisd
Frank van Doorn: "Ik kies in extremen."
Sander van Houten: "Ik vind die Tucson wel stoer..."
Audi
BMW
Cadillac
Chevrolet
Hummer
Hyundai
Jeep
Kia
Land Rover
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Nissan
Opel
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Volvo

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...participeert
Personeelsselectie en assessment; de emancipatie van de kandidaat

...begeleidt
Uitstekende locatie voor het bedrijfsleven én leerplek voor jongeren

...ontmoet
Groeiende belangstelling van buiten Zeeland

...rapporteert
Vastgoedmarkten zijn weer in beweging

...wil inzicht krijgen
NVM BOG presenteert marktonderzoek onder winkeliers in zestig gemeenten