In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2004













advertenties
www.sitesupport.nl
www.storimansenpartners.nl
www.deondernemer.com




Opgelicht?

Een oude Nederlands gezegd luidt: "wees vertrouwd, maar vertrouw niemand". In het zaken doen neemt vertrouwen in elkaar een belangrijke plaats in. Vaak gaat het goed, maar waakzaamheid blijft geboden.

Eurostration
Een ondernemer ontvangt een factuur van e 38,68 voor "opname van de bedrijfsgegevens in het Europese ondernemersinformatiesysteem Eurostration." Hij belt het vermelde servicenummer. Op zijn vragen krijgt hij geen duidelijk antwoord en wil daarom niet betalen. In dit geval niet echt een probleem, want zoals uit de 'kleine lettertjes' aan de achterzijde van de factuur blijkt, gaat het om een 'vrijblijvend aanbod'. Dat je er niet altijd zo gemakkelijk vanaf komt leert het volgende praktijk geval.

EU Business Guide
Een ondernemer ontvangt een factuur van e 980 van de EU Business Guide, een engels bedrijf. Hij herinnert zich niet ooit opdracht gegeven te hebben tot plaatsing van een advertentie en geeft aan niet te zullen betalen. Vervolgens reageert de uitgever van de gids met een fotokopie van de ondertekende opdracht en meteen een herinnering van de openstaande vordering. De ondernemer voelt zich misleid. Hij heeft ooit een formulier ondertekend dat sterk overeenkwam met de bekende huisstijl van EU Business Guide, blauw met gele sterren. Daarop heeft hij aangegeven welke talen er binnen het bedrijf worden gesproken. Hij dacht op dat moment aan een enquête mee te doen. Uit de kleine lettertjes onderin blijkt echter dat het een contract voor drie jaar was. EU Business Guide verzoekt de ondernemer onder dreiging van een incassobureau de totale vordering van e 2.940 te voldoen.

Voorkomen
Ondernemers zijn al jaren de dupe van dit soort trucs. Vaak op tijden dat er minder personeel is dan gebruikelijk, worden ze benaderd over 'reeds afgesproken plaatsingsopdrachten' en het verzoek om 'advertentiegegevens nog even te controleren'. Ter bevestiging moet er alleen nog even getekend worden. Later blijkt pas dat het gaat om plaatsing van een nieuwe opdracht. Voorkomen is beter dan genezen. Maak één persoon verantwoordelijk voor het verstrekken van dit soort opdrachten. Ga niet in op telefonische verzoeken. Op de site www.kvk.nl/fraude vindt u uitgebreide informatie over hoe u kunt voorkomen dat u slachtoffer wordt van dit soort praktijken. Meer informatie:

Meer informatie
René Spiering
Tel: 076 - 564 68 47
E-mail: spiering@breda.kvk.nl


...werft
Roosendalers slaan geld bij elkaar voor het Franciscus Ziekenhuis

...kiest
"We helpen de ondernemer bij het nemen van de juiste beslissingen"

...verovert
Onderscheidend ict-concept verovert de markt vanuit Oosterhout

...helpt
'PSB geeft je bij export een duwtje in de rug'

...dupeert
Opgelicht?

...belegt
De beleggings- adviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...overleeft
Samenwerken aan een solide basis voor continuïteit

...jubileert
Kiwanis Bergen op Zoom laat al 25 jaar zien wie en wat zij is

...groeit
Mini-ondernemingen blijven groeien

...netwerkt
'Het wordt weer een mooie beurs'

...innoveert
Innovatie en creativiteit staan de komende jaren centraal

...verwelkomt
The most American City of the Netherlands

...revitaliseert
Gezamenlijk de schouders eronder op Hazeldonk

...creëert
Een eigen plek voor creatieve industrie en technologie in Breda

...investeert
Grote Steden Beleid 2005 - 2009

...ontwikkelt
Nieuw bedrijventerrein aan de Adriaan Klaassenstraat

...onderneemt
KVO Keurmerk Veilig Ondernemen

...verandert
De groente- en fruitbranche in Breda

...verbetert
Gezamenlijk de schouders eronder

...vernieuwt
Nog groter, uitgebreider en succesvoller

...spreekt
In 't kort

...huisvest
Kansen voor ontwikkelaars?