In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2001













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
Barend Hohmann
Christ-Jan Danen
Cees Budding
Ondernemen in toerisme
Cees Budding
gemeente Breda, afd. Economische zaken



De afgelopen maanden heb ik u geïnformeerd over een breed scala aan activiteiten waarmee de gemeente Breda het bedrijfsleven in haar stad wil stimuleren en ondersteunen. Het onderwerp toerisme mag hierbij niet ontbreken, mede gezien het feit dat de opvang van bezoekers één van de traditionele functies van steden is. Daarnaast is toerisme wereldwijd de belangrijkste en snelst groeïende sector, kijkend naar bijvoorbeeld werkgelegenheid.
Ook de gemeente Breda blaast in dit kader haar partijtje mee. Uit recent onderzoek van de Stichting Continue Vakantie Onderzoek (CVO) blijkt dat Breda met circa 640.000 bezoekers in 2000, landelijk de negende plaats bezet van alle steden. Overigens legden deze bezoekers ongeveer 1.500.000 bezoeken af, hetgeen neerkomt op een gemiddelde bezoekfrequentie van 2,5. Indien we kijken naar bestedingen dan geven toeristische bezoekers in Breda gemiddeld fl. 119,90 uit. Met deze bestedingen komt Breda landelijk op een vijfde plaats.

Cijfers zijn aardig om inzicht te krijgen in waar je staat, of wat het effect van je beleid is geweest. Belangrijker zijn echter de activiteiten, die ontplooid worden om de toeristische sector een extra impuls te geven. Daarvoor heeft de gemeente Breda al weer enige jaren geleden de nota "Toeristisch Breda: Alles naar wens ... ?" gepresenteerd. In deze nota staat een uitvoerige analyse over wat de stad Breda op toeristisch gebied te bieden heeft, en waarom een toerist naar Breda komt. Deze reden vinden we terug in de ambitie die is geformuleerd, namelijk ervoor zorgen dat Breda een te overwegen alternatief wordt, als het gaat om het bezoeken van een stad in eigen land, waarbij gezellig winkelen, cultuur en historie centraal staan.

De analyse en de missie vormen de basis voor concrete activiteiten, die de laatste jaren op toeristisch vlak zijn gestart of uitgevoerd. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld de verdere opwaardering van de binnenstad, om de versterking van het evenementenaanbod, om het streven de jachthaven faciliteiten op te waarderen, aandacht voor de fietsroutes in de landelijke omgeving en de stedelijke promotie. Ik realiseer me dat we er met deze activiteiten nog lang niet zijn. Dat er nog veel werk aan de winkel is om toeristisch Breda te verbeteren. Meer nog dan in enige andere sector betekent het doorvoeren van verbeteringen dat er samengewerkt moeten worden. Samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven en tussen bedrijven onderling om de kritische toerist te behagen en te binden. De gemeente Breda realiseert zich dit terdege en zal het voortouw nemen om hier concreet vorm en inhoud aan te geven. Daarbij is de steun en inzet van het toeristisch bedrijfsleven echter onontbeerlijk. Ik hoop hierbij op u te mogen rekenen.


...onderneemt
'The real beauty is inside'

...start
Taalvakwerk op maat voor een beter bedrijfsresultaat

...bedenkt
Een nieuw concept van DeVitaminebron

...maakt 't
Nottrot maak 't in West-Brabant

...helpt
Handelscentrum boomteelt moet etalage worden

...introduceert
Massale belangstelling voor veilige introductie euro

...adviseert
'Testbaners' als beleidsadviseur bij de KvK

...ontwikkelt
Ontwikkeling van Havenschap Moerdijk

...groeit
Grote plannen in de gemeente Moerdijk

...ontwikkelt
Een aantrekkelijk bedrijventerrein voor iedereen

...informeert
De weg naar duurzaam ondernemen op Moerdijk

...wint
BOS-Award verschaft eeuwige roem

...spreekt
In 't kort

...initeert
"Ze teren er nog maandenlang op"