Zakelijk onderweg
IAA Frankfurt bárstte van het nieuws
Omdat de Internationale Automobil Ausstellung van Frankfurt am Main (tot en met 26 september jongstleden) letterlijk uit zijn
voegen barstte van het nieuws, komen we er in dit nummer van De Ondernemer nog op terug. Veel merken, van klein tot groot, hadden
wereld- of Europese primeurs. Een aantal stellen we op deze pagina nader aan u voor.
Audi
Audi voerde voor het eerst zijn superieure S4 cabriolet voor het voetlicht. Een supersnelle versie van de A4 cabriolet, die je in Duitsland
in groten getale ziet rijden. In de riante zakenklasse komt het merk uit Ingolstadt met de A8 met een tweetal kleinere motoren, een versie
met drieliter benzinemotor (A8 3.0 V6) en een met een drieliter direct ingespoten dieselblok (A8 3.0 TDI). Versies die naar verwachting garant
zullen staan voor een aanzienlijk verkoopaandeel binnen het segment.
Citroën
Citroën doet het ontzettend goed in Europa en dat was het merk in Duitlsland aan te zien. Niet alleen stuurde de Fransen hun nieuwste kleintje,
de aparte C2, naar de Duitse zakenstad; er was met de C-Airlounge, ook een voorstudie te zien van wat ongetwijfeld in grote trekken de nieuwe C6
zal gaan worden. De nieuwe grotere zakenklasser van Citroën derhalve, die voor 2005 op het programma staat. Het merk met de 'double chevron' in
het merkteken toont dat het weer wat van zijn oude lef heeft herwonnen en dat geldt ook zeker voor de C2 met de apart gevormde achterste zijruiten.
Wordt een knaller naar verwachting. De C2 staat inmiddels in de showrooms.
Fiat
Fiat stelde in Frankfurt zijn nieuwe Panda aan het publiek voor en toonde daarmee waar het merk uiteindelijk nog steeds goed in is: het bouwen van
kleine aantrekkelijk ogende modellen (de nieuwe Panda meet dik 3.50 meter). En dat was nu juist waar het de afgelopen jaren wat aan had ontbroken.
Met de nieuwe Panda creëert Fiat voor zichzelf naar verwachting een doorbraak in de markt van kleine autootjes. Het uiterlijk heeft in de verte wat
weg van de alom weggehoonde Multipla maar is veel aardiger om te zien. De nieuwe Fiat wordt onder meer leverbaar met de eveneens nieuwe 1.3 liter
Multijet dieselmotor.
Ford
Ford tooide zich onder meer met de langverwachte Focus C-Max. Net als concurrent Volkswagen is deze compacte MPV laat in de markt gezet. De C-Max heeft
echter ook alles in zich om een tophit te worden, een aardig uiterlijk en interieur en voldoende 'speelmogelijkheden' met het meubilair.
Kia
Kia opent met zijn compacte Picanto het offensief in de A-klasse, het kleutersegment dat de laatste jaren zo'n verrassende ontwikkeling naar volwassenheid
doormaakt. Kia stelt zich ten doel in 2005 in Europa driemaal zoveel auto's te verkopen als dit jaar en een groot aantal van die verkopen moet van de Picanto
komen, een micro-MPV voor de kleinste ondernemers. Kia eigen wordt het naar verwachting een prijsbreker in de markt. De Picanto staat in mei 2004 bij de dealers.
Mazda
Mazda, een merk dat enige jaren als lelijk eendje door het publiek werd verstoten is weer helemaal terug van weggeweest. In Frankfurt ving het merk veel aandacht
met zijn '3', vervanger van de aloude 323. Binnen het segment, (denk aan Golf en Astra) is de 3 wat groot uitgevallen, wat ontegenzeglijk voordelen met zich meebrengt
en (ook zeker extra zakelijke) klanten zal opleveren. De nieuwe 3 staat half oktober bij de Mazda-dealers.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz toonde, naast supercoupé SLR McLaren met vleugeldeuren, een designstudie waar we in de toekomst nog zeker van zullen horen. Deze CLS is een prachtige mix
tussen een coupé en een riante topsedan met plaats voor vier tot vijf personen. Op foto's komt de auto helaas niet zo adembenemend mooi over als in het echt. Deze CLS
was een van de verrassingen van de IAA. Das Haus presenteerde voorts een nieuwe zeventraps automatische transmissie, de 7G-Tronic die dit najaar leverbaar wordt op vijf
achtcilindermodellen. Een lager brandstofverbruik en snellere acceleratie moeten de geachte cliëntèle enthousiast maken voor deze nieuwe schakelbak.
Opel
Opel probeerde aartsconcurrent VW af te troeven met de wereldpremière van de Astra en Vectra Station Wagon. Vooral de Astra zal weer hoge ogen gooien al is de Vectra Station
Wagon voor ons zakelijke segment van groot belang. We komen op deze modellen binnenkort uitgebreider terug.
Peugeot
Peugeot haalde de voiles weg van zijn nieuwe 307 CC (coupé cabriolet), waarvan een voorstudie al eerder werd getoond. Daarnaast lieten de Fransen zich vangen met de designstudie
407 Elixir waarvan een aantal stijlelementen zeker in de nieuwe zakenklasser 407 zal zijn terug te vinden. Te denken valt aan de grote 'haaienmuil' in combinatie met de rumte
waarin het logo is vervat. Ongetwijfeld wordt dit de nieuwe Peugeotsnuit voor de komende jaren.
Renault
Renault maakte buitengewoon veel werk van de introductie van de Mégane Grand Scénic en sportieve Mégane Renault Sport modellen. Eerstgenoemde moet het in de markt met name Opel
moeilijk maken die met zijn Zafira ook een zevenpersoons MPV in het programma heeft. Ook de Grand Scénic heeft zeven zitplaatsen waarvan de achterste twee gemakkelijk zijn weg
te klappen. Met de introductie van deze twee Scénicmodellen is de range compleet.
Toyota
Toyota streelde het milieu zoveel mogelijk en toonde hierin haar bevlogenheid met de Europese introductie van de nieuwe Prius. Een heel bijzonder concept dat het in voorgaande
vorm in Europa bepaald niet best deed, wat grotendeels te wijten leek aan haar oubollige koetswerk. Toptechniek en een fraaier koetswerk moeten deze hybride (twee motoren gecombineerd,
een brandstof- en elektromotor) nu hogere ogen doen gooien. Binnenruimte ter grootte van een Avensis met het brandstofverbruik van een Yaris, dat is waar we bij de nieuwe Prius aan
moeten denken. Het zal mede aan het prijskaartje liggen of Toyota daar nu wel een succes van weet te maken.
|