Strategie Ontwikkeling door Ondernemerssamenwerking (Stratos)
Helikopterview over uw onderneming
Over de kernactiviteit(en) van hun bedrijf hoef je ondernemers niets te vertellen. "Maar als het aankomt op thema's als
toekomststrategie, personeelsbeleid, innoverend vermogen en marktpositie, dan wint de waan van de dag het eigenlijk altijd
van de broodnodige planmatige actie", vertelt Ard-Jan Bruijs, algemeen directeur van Metaalgieterij Bruijs in Bergen op Zoom,
uit ervaring. "Gelukkig wees ESJ mij op het programma Stratos van REWIN. Klankborden met andere ondernemers is echt de beste
leerschool. Die helikopterview had ik gewoon nodig."
Ondernemer Ard-Jan Bruijs (rechts) is blij dat Jan de Jonge (links) en Réne Mol (midden) van
ESJ Accountants & Belastingadviseurs hem hebben gewezen op het programma Stratos van REWIN. "Die helikopterview had ik
gewoon nodig."
ESJ Accountants & Belastingadviseurs (voorheen: Ebben á Slaats á De Jonge) sponsort sinds 1 januari 2004 Stratos (Strategie
Ontwikkeling door Ondernemerssamenwerking). En dat is niet voor niets. "ESJ is actief voor West-Brabantse MKB-bedrijven uit
alle denkbare branches. Ons hoofddoel is onze cliënten te ondersteunen bij het realiseren van hun doelstellingen. In de
bottom-line komt dat erop neer dat wij hun helpen zo goed mogelijk geld te verdienen. Een doelstelling waarin het programma
Stratos perfect past", vertelt Jan de Jonge, directievoorzitter en partner ESJ.
Praktische aanpak
Zijn collega René Mol, managementadviseur en tevens partner ESJ, vult hem aan: "Stratos heeft als doel de duurzaamheid, prestaties
en concurrentiekracht van ondernemers in West-Brabant te verbeteren. Dat past helemaal bij de visie van ESJ én bij onze doelgroep.
ESJ gaat voor duurzame relaties, continuiuml;teit en een praktische aanpak. We merken dagelijks dat ondernemers tegen heel praktische
problemen aanlopen. Problemen waarmee elke ondernemer vroeg of laat te maken krijgt. Het is dus erg belangrijk dat ondernemers
hierover met elkaar van gedachten kunnen wisselen en van elkaar kunnen leren. En dan gaat het echt niet alleen over financiën,
maar ook over de marktpositie, sterke en zwakke punten in de bedrijfsvoering en over de vraag of het ondernemersplan nog klopt.
Inderdaad, een dynamische helikopterview over je bedrijf. ESJ vindt dat gegeven enorm belangrijk. Stratos mag gewoonweg niet
ontbreken in onze regio."
Open, intensief, effectief
Stratos biedt sinds 1992 groepen van acht, niet met elkaar concurrerende, ondernemers de kans elkaar als klankbord te gebruiken
en te praten over alles wat komt kijken bij de verschillende fases van ondernemen. "De deelnemers leren kritisch kijken naar
elkaars visie en strategie, maar vooral ook naar hun eigen bedrijf. Twee coaches, ervaren managers van topondernemingen,
begeleiden de groep. Stratos kenmerkt zich door een open, intensieve en effectieve kennisuitwisseling", aldus Jan de Jonge en
René Mol. Dat is precies wat deelnemer Ard-Jan Bruijs zo aanspreekt in Stratos. "Ik was echt verbaasd hoe snel je je complete
gang van zaken met de groep deelt. Soms gaat het heel diep. Ik ben ervan overtuigd dat die openheid borg staat voor het hoge
rendement van het programma. Het is intensief, inspannend en inspirerend tegelijk."
Stoeien met strategie
Ard-Jan Bruijs volgde Stratos in 1999. Hij was op dat moment beoogd medeopvolger, en sinds 2003 samen met zijn broer eigenaar,
van Metaalgieterij Bruijs, een familiebedrijf gespecialiseerd in de productie van non-ferro (aluminium en brons) seriegietstukken,
zoals machineonderdelen, omkappingen, tafel- en stoelpoten, lampbehuizingen en daarnaast matrijzen voor de kunststofindustrie.
"In die tijd waren we aan het stoeien met onze strategie. Bezinning op de toekomst was nodig, maar je weet eigenlijk niet waar
je moet beginnen." Jan de Jonge: "ESJ heeft Ard-Jan Bruijs aangeraden deel te nemen aan Stratos. Hij had duidelijk behoefte aan
contact met andere ondernemers, hij wilde ook echt leren van professionals uit andere branches."
Gestructureerde bedrijfswandeling
Stratos dwingt ondernemers uit hun gewone patroon te stappen en achterover te leunen. Het is een gestructureerd programma waarin
de deelnemers groepsgewijs én individueel door alle aspecten van hun bedrijf wandelen. Ard-Jan Bruijs: "Aan de hand van het
INK-kwaliteitsmodel ontdekte ik in welke fase Metaalgieterij Bruijs zich bevond en wat sterke en zwakke punten waren binnen de
bedrijfsvoering. Soms stuitte ik op een zwak punt waarop ik niet direct een pasklaar antwoord had. Waarom was het bijvoorbeeld
onmogelijk om continu een overzicht te hebben van onze marktpositie, zeker met de opkomst van het Oostblok en China? Op zo'n
moment komt de groepsdynamiek tot uiting. Een collega deelnemer vertelde me hoe je een kwaliteitssysteem digitaal toegankelijk
kunt maken. Nu zijn we met één druk op de knop op de hoogte van alle belangrijke informatie. Ook het omgaan met personeelszaken
vond ik lastig. Ik heb geleerd hoe belangrijk goede aansturing en communicatie is. Met een stappenplan en een strakkere structuur
staan nu ook de personeelszaken beter op de rit. Bij het doorlichten van het bedrijf kwam bovendien een manco naar boven rondom
onze informatiestromen. Procedures waren niet of nauwelijks vastgelegd. Tijdens Stratos heb ik de basis gelegd voor een goed
documentatiesysteem."
Breder dan verwacht
"Stratos legt dus bedrijfsproblemen bloot en daagt ondernemers uit de juiste oplossingsrichting te vinden", concludeert René Mol.
"Dat klopt", zegt Ard-Jan Bruijs. "Stratos drukt je met de neus op de feiten. Het programma was veel breder dan ik had verwacht.
Er werd echt niets overgeslagen. En het mooie was dat ik de input van de bijeenkomsten meteen kon toepassen in de praktijk. Dus
niet meer naast, maar tijdens de dagelijkse werkzaamheden. Vier jaar na dato pluk ik er nog steeds de vruchten van."
Stratos is een programma van de regionale ontwikkelingsmaatschappij N.V. REWIN West-Brabant. Sponsor is ESJ, sinds 1981 actief in
belastingadvies en accountancy en inmiddels ook gespecialiseerd in adviezen op het gebied van management, ict en juridische zaken.
ESJ heeft tweehonderd medewerkers verdeeld over vijf kantoren in Bergen op Zoom, Roosendaal, Oosterhout, Oudenbosch en Breda. De
vestiging in Breda verhuist op 14 juni 2004 naar Cosunpark. De klantenkring van ESJ bestaat voornamelijk uit MKB-bedrijven uit
heel diverse branches. ESJ is een sparring partner. Borg hiervoor staan de klantgerichte aanpak met één relatiebeheerder en een
op de vraag aangepast team van deskundigen.
Meer informatie
Ondernemers die ook willen deelnemen aan Stratos of hierover meer informatie wensen, kunnen contact opnemen met:
REWIN
Josje Mastenbroek
Tel: 076 - 5646787
E-mail: j.mastenbroek@rewin.nl
|