In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Het eerste jaar als ondernemer

Je hebt je eigen onderneming gestart, of een bestaand bedrijf overgenomen. Maar hoe verloopt nu zo'n eerste jaar? Waar loop je tegenaan en waar moet je rekening mee houden? Een inventarisatie onder drie ondernemers die allemaal een klein jaar geleden zijn gestart.

De drie starters kijken heel verschillend op het eerste jaar terug. "Waar je vooral mee te maken krijgt zijn de vele instanties met allemaal verschillende regels", zegt Martin Fris van Q-Lifris, een traiteur en delicatessenzaak. "Het is daarom belangrijk niet te verzanden in futiliteiten, maar echt je doel voor ogen te houden. Na een paar maanden vermindert dit en kun je je helemaal op je zaak storten." "Vooral veel vragen en bedrijven benaderen want als startende ondernemer heb je daar tijd genoeg voor." Natascha Leeuwenkuijl van projectmanagementbureau PIT2Projects was verbaasd over openheid waarmee haar vragen werden beantwoord. Inmiddels heeft zij ook mensen om zich heen verzameld die haar coachen, zowel inhoudelijk als in het benaderen van klanten. Ook Roger Hogerbrug startte als ondernemer, via de overname van kledingwinkel, C'tjes Place. Hij is tevreden over zijn eerste jaar. "Veel vaste klanten waren positief verrast door de overname en lieten mij dat ook weten."

Klantenbinding
Het werven en binden van klanten is vanaf de start heel belangrijk. Daarbij blijkt mond-tot-mond reclame heel goed te werken. Hogerbrug: "Het ging als een lopend vuurtje rond dat de winkel een nieuwe eigenaar had met betere service en lagere prijzen." "Netwerken, netwerken, netwerken, daar ben ik bij de start van mijn bedrijf mee begonnen en daar besteed ik nog steeds veel tijd aan", vertelt Leeuwenkuijl, "dus regelmatig bellen, een e-mail sturen en persoonlijke aandacht geven. Op die manier houd je contact met de opdrachtgever en ben je in beeld als hij een vraag heeft."

Opvallen
De jonge ondernemers zorgen er met speciale acties voor dat ze blijven opvallen. Q-Lifris biedt bijvoorbeeld producten aan die nergens in Nederland te verkrijgen zijn, bijvoorbeeld bepaalde wijnen. "We merken dat klanten komen vragen of we bepaalde producten in ons assortiment hebben. Als dat niet het geval is doen wij ons best deze voor hen te vinden.' We hebben sinds kort een spotje op de regionale omroep en onze uitgebreide website brengt veel klanten naar de winkel." Hogerbrug wil binnenkort starten met klantenkaarten en flyers om nogmaals te benadrukken dat C'tjes Place een nieuwe eigenaar heeft.

Ontwikkeling
Na de eerste aanloopfase gaan er zaken veranderen in de bedrijfsvoering. Leeuwenkuijl: "Ik krijg steeds meer opdrachten, ook van toonaangevende bedrijven. Ook het minder presteren bij een opdracht is niet het einde van de wereld, maar juist een goede leerschool. In de toekomst wil ik misschien een stagiaire in dienst nemen. Personeel wil ik niet, daar zijn de opdrachten niet naar. In mijn vak is de 'klik'met een bedrijf het belangrijkste om een opdracht binnen te halen, en dat geef ik niet graag uit handen." Q-Lifris heeft haar activiteiten uitgebreid met Noonies, een service waarbij lunches on-line te bestellen zijn. Ook merkt Fris dat de routine en ervaring groeien, zowel bij hem als zijn partner Mascha Besters. "We hebben een goede rolverdeling, Mascha in de winkel en ik in de keuken. Ieder heeft zijn eigen taak maar natuurlijk weten twee altijd meer dan een en je kunt je krachten bundelen." Ook Hogerbrug is veel wijzer geworden. "Inmiddels heb ik veel meer verstand van de markt en leer ik de vraag kennen van de klant. Dat dit door werkt in de winkel merk je weer aan de feedback van de klant."


...onderhandelt
MKB Oosterhout organiseert politieke avond met Socialistische Partij

...bemiddelt
'De markt is steeds in beweging'

...inspireert
Tweehonderd verwonderde Brabantse ondernemers in de wonderlijke Efteling Wereld

...schaaft
Succesvolle samenwerking Syntens en Chord FPE

...ondersteunt
De Boshoeve opent haar deuren voor rust en inspiratie

...inventariseert
Het eerste jaar als ondernemer

...informeert
Startersdag op 4 november in Etten-Leur

....vermeldt
Handelsregisternummer verplicht op website

...participeert
Meewerken genereert meerwaarde

...draagt over
Ondernemers: bepaal zelf uw optimale "exit"

...realiseert
Ruimtegevend voor Ontwikkeling

...revitaliseert
Steenbergen bouwt aan haar toekomst

...ontwikkelt
Uitdagende mogelijkheden

...begeleidt
Onmisbare schakel

...overlegt
Gezamenlijk initiatief levert voordelen op

...onderhoudt
Wonen, werken en ontspannen in natuur en landschap

...adviseert
Ik denk altijd in oplossingen

...behartigt
Ondernemend Woensdrecht

...prijst
Bruisende eenheid door unieke diversiteit

...verenigt
Samen sta je sterker

...ontspant
Kampeerplezier en Waterpret

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...groeit
Sterk tweede kwartaal op de Nederlandse kantorenmarkt

...brengt in beeld
Nieuwe Regio Bouwwijzer Werken 2006