|
Citroën C6, Buitengewone keuze
Er zijn niet zo heel veel autotypen waar zo lang van te voren naar wordt gegist als juist
grote Citroëns. De befaamde voorgangers Traction Avant, DS en CX en (iets minder)
XM kennen nog steeds een enorme schare trouwe fans. Verliefd op het ongewone zijn ze meestal
maar de laatste decennia werden ze door het Franse merk niet verwend. Vooral de C5, het
voorlaatste grote model, werd niet 'apart' genoeg gevonden om de toorts op dat gebied over
te nemen. Met de komst van de bijna buitenaards gelijnde C6 ging een stil gejuich op in hun
kringen. Eindelijk weer een échte Citroën!
Met de C6 bewandelt Citroën niet de veiligste weg qua verkoopaantallen. Je vindt
een C6 mooi of afschuwelijk, daar lijkt het op en meestal zijn autofabrikanten geen voorstander
van het feit dat mensen hun auto's lelijk kunnen vinden. Maar de Fransen waren aan hun imago
verplicht om een buitengewone auto te scheppen. Dat is gelukt en goed ook. In heel veel dingen
is de C6 bijzonder. En nog eens bijzonder Citroën ook. De gebogen lijnen van het C6-koetswerk
zijn zo getekend dat je er bijna naar moet blijven kijken. Sommige lijnen vloeien door terwijl
andere weer abrupt eindigen, ze vloeken in de kerk als het ware. Maar ze intrigeren en dat
blijven ze doen, ook als je er langer naar kijkt. Knap dat Citroën zoiets heeft aangedurfd.
De auto is vooralsnog leverbaar met twee motoren, het benzineblok heeft een cilinderinhoud
van drie liter; de dieselvariant meet 2,7 liter. De benzineversie die wij reden is prettig,
maar lijkt niet zo snel te zijn als de cijfers van de diesel beloven. Hij is wel voldoende stil.
Natuurlijk is de ongeëvenaarde hydropneumatische vering weer aanwezig en het is verbluffend
hoe dit systeem alle langere hobbels gladstrijkt. Kortere oneffenheden worden daarentegen
nadrukkelijker doorgegeven. Kennelijk kun je niet alles hebben. Ruimte is er in het interieur
in overvloed maar de bagageruimte is minder groot en niet zo heel goed toegankelijk. Of de
C6 het succes zal worden wat er van gehoopt wordt zal de toekomst leren. Echt voordelig is
hij niet. Prijzen starten bij dik 55 mille, exclusief BTW.
Alfa Romeo Brera, Italiaanse schone
Het Italiaanse Fiat concern, waartoe Alfa Romeo behoort, ziet de zon nog steeds niet helder
opkomen. De vrijage met General Motors was van korte duur en het tij moet nu toch snel keren om
de toekomst zeker te stellen. Alfa Romeo probeert dat met een aantal nieuwe modellen waarvan de
sportieve Brera tot de meest bejubelde behoort. En inderdaad, de auto oogt als een raspaard,
fraai en elegant met een agressieve snuit zoals dat hoort bij auto's als deze. Vervaarlijk
lijken zes lampen de verte in te priemen, wat enigszins schijn is omdat de twee middelste de
clignoteurs herbergen. Fraai gedaan en het thema drie wordt verder in ex- en interieur doorgetrokken.
De Alfa Romeo Brera is een coupé die is getekend door de befaamde stilist Giugiaro en
zijn potlood was absoluut voorzien van een scherpe punt toen hij er aan begon. Waar je met de
Brera verschijnt oogst je bewonderende blikken. Er zijn drie motorversies leverbaar. De versie
met 2.2 JTS-motor werd door ons gereden. Daaronder in de prijslijst, dus duurder, staat de 3.2
V6 genoteerd die ongetwijfeld wel wat rapper is dat de 2.2 JTS en als zodanig waarschijnlijk
wel iets meer recht doet aan het snelle uiterlijk dat grootse prestaties belooft. Bijzonder is
wel de toepassing van een dieselmotor in een Brera. In vroeger dagen ongehoord voor een Alfa,
maar nu de techniek, mede onder aanvoering van het Fiatconcern zo ver is voortgeschreden kan
het met groot gemak. Het is zelfs de vraag of de dieselmotor niet de aardigste van de drie is.
Wie de versie met 2.2 liter bestelt moet zich echter wel rekenschap geven van het feit dat
de auto het snelle uiterlijk niet helemaal waarmaakt. Weliswaar is een topsnelheid van meer dan
220 km/h nog steeds aanzienlijk en sprint de auto in negen seconden naar 100 km/h; echte
toptijden zijn het niet (meer). Wil je de auto rijden naar wat hij waard is dat is het van
belang dat je de motor flink op toeren houdt, om bij het eerste het beste verkeerslicht niet
het onderspit te delven van een gechiptunede oude Civic. De Brera heeft bovendien forse
concurrentie gekregen van Audi, die onlangs haar nieuwe TT presenteerde. Dat model is
nauwelijks duurder en biedt, uiteraard, ook heel veel rijplezier. Ook, want de Brera is een
strak sturende sportauto die ongetwijfeld een grote schare fans zal hebben.
Cadillac BLS, boodschappen Cadillacje?
Cadillac is met een flink productoffensief bezig op de Europese markt. Eerdere pogingen
lijken min of meer gestrand maar nu moet het, aldus de Amerikanen, gaan lukken. Met modellen
die meer op Europese leest geschoeid zijn en, jawel, een heuse dieselmotor. Wil je in Europa
een poot aan de grond krijgen, dan zul je wel moeten. Zo zijn al eerder nobele merken door de
knieën gegaan, daarvan zijn er met Jaguar en Lexus wel bewijzen genoeg.
En nu dus Cadillac, niet met alle modellen, maar toen het meest compacte model tot dusverre werd
gepresenteerd, werd direct de 1.9 liter dieselmotor aangekondigd. In de zakelijke klasse kun je niet
anders. Om maar met de deur in huis te vallen: de BLS met dieselmotor is absoluut een heerlijke auto.
Helemaal origineel is-ie niet want hij deelt wat componenten met de Opel Vectra en de Saab 9-3.
Sterker nog, het is de eerste Cadillac ter wereld die in het Zweedse Trollhättan wordt
gebouwd, op dezelfde basis en in dezelfde fabriek als de Saab. Cädilläc dus als het
ware, op zijn Zweeds. Het mag dan een van de kleinste Caddy's ooit zijn, alleen de jaren
tachtig convertible Allanté was nog compacter, echt kort is hij niet. Het luxemerk
van General Motors heeft er bovendien voor gezorgd dat de kenmerkende hoekige Cadillac styling
van dit moment ook werd doorgevoerd in dit boodschappen Cadillacje. Met deze benaming doen we
de BLS echter wel schromelijk tekort. Weliswaar is de zitruimte achterin niet echt om lange
brieven over naar huis te schrijven, maar de auto heeft een eigen smoel en de dieselmotor die
we reden past hem wonderbaarlijk goed. Wel is het zo dat de auto's waarmee de BLS het platform
deelt, best wat goedkoper zijn dan de Amerikaan met Zweedse genen. In meest basale trim kost
een BLS toch nog bijna 38 mille, inclusief BTW. De vergelijkbare Opel Vectra bijna zeven
mille minder. Maar ja, Opel is geen Cadillac natuurlijk en deze hogere prijs zorgt er
waarschijnlijk voor dat je wel exclusief blijft rijden. Al met al is deze kleinste Cadillac
een prettige auto, Voldoende krachtig, met voldoende smoel maar zonder de traditionele
nadelen van een oude zwabber Amerikaan.
|
|
MKB Oosterhout organiseert politieke avond met Socialistische Partij
'De markt is steeds in beweging'
Tweehonderd verwonderde Brabantse ondernemers in de wonderlijke Efteling Wereld
Succesvolle samenwerking Syntens en Chord FPE
De Boshoeve opent haar deuren voor rust en inspiratie
Het eerste jaar als ondernemer
Startersdag op 4 november in Etten-Leur
Handelsregisternummer verplicht op website
Meewerken genereert meerwaarde
Ondernemers: bepaal zelf uw optimale "exit"
Ruimtegevend voor Ontwikkeling
Steenbergen bouwt aan haar toekomst
Uitdagende mogelijkheden
Onmisbare schakel
Gezamenlijk initiatief levert voordelen op
Wonen, werken en ontspannen in natuur en landschap
Ik denk altijd in oplossingen
Ondernemend Woensdrecht
Bruisende eenheid door unieke diversiteit
Samen sta je sterker
Kampeerplezier en Waterpret
De Beleggingsadviseurs
Zakelijk onderweg
Sterk tweede kwartaal op de Nederlandse kantorenmarkt
Nieuwe Regio Bouwwijzer Werken 2006
|
|
|