Ooit op 'verkoopproces' ge-Googled? Bijna 100.000 hits! Bedrijven zetten blijkbaar
zwaar in op acquisitie en verkoop. Begrijpelijk! Vooral 'omzetgroei' wordt
aangemerkt als 'succesvol ondernemersschap'. Zoniet, dan ben je in je branche
al snel een 'loser'!
Maar ... ook degelijk inkoopmanagement levert u beslist rendement. Wat
blijkt namelijk uit de praktijk? 80% van de kosten van inkoopmanagement is
gericht op 20% van de inkopen. Van leveranciers is de kostenstructuur
onvoldoende in beeld. Van fact-based-purchasing is geen sprake: ontoereikende
bewaking van leverbetrouwbaarheid, flexibiliteit, kwaliteit en servicegraad.
Dan zijn prioriteiten dus duidelijk verkeerd gesteld! Kortom: focust u eens
op efficiënte inkoop van materiaal, middelen, methoden en menskracht.
Een eerste stap is snel gezet. Zet prijzen van uw inkoopproducten en het
aantal leveranciers eens uit in een grafiek. Snel blijkt met wie u
zorgvuldig moet omgaan, samenwerken of wie u kunt knevelen in een
nietsontziende prijzenslag. Kortom, leveranciers in verschillende
segmenten geeft u voortaan een fundamenteel andere behandeling.
Verhelderend is ook het vaststellen van úw klantvisie: in hoeverre
is het ingekochte product van invloed op uw financiële resultaat? Is
er sprake van een toeleveringsrisico, bijvoorbeeld doordat er weinig
alternatieve leveranciers zijn? Zo onderscheidt u strategische producten
van routineproducten en hefboomproducten van knelpuntproducten. En dan de
rollen eens omgedraaid: hoe ziet uw leverancier ú als afnemer?
Vormt u voor hen een groot financieel belang? Hoe zijn hún
keuzemogelijkheden in de afnemersmarkt?
Zo wordt effectief inkoopmanagement een profijtelijk kat-en-muisspel.
Zo worden de machtsverhoudingen duidelijk: soms bent u de muis maar
hopelijk ook vaker de kat. Want ook ú wilt toch efficiënt
samenwerken en knevelen?