Onno Hoes: Het is nu tijd om te oogsten
Het heeft heel lang geduurd voordat er eindelijk duidelijkheid
kwam over het doortrekken van de rijksweg A4 tussen Steenbergen
en Bergen op Zoom, het nieuwe bedrijventerrein Moerdijkse Hoek,
de plannen voor een agrocentrum op het SU- terrein in Dinteloord,
het glastuinbouwgebied bij Dinteloord, maar nu is het dan eindelijk zover.
In bijna alle gevallen is de kogel door de kerk en kan er geoogst worden.
Demissionair- gedeputeerde van Economische Zaken Onno Hoes.
"Over tien jaar weet je niet wat je ziet in West-Brabant", zegt demissionair- gedeputeerde
van Economische Zaken Onno Hoes (VVD). "West-Brabant wordt de parel van de provincie,
economisch gezien heel welvarend. Dat deel van de provincie zal maximaal profiteren
van de perfecte ligging tussen de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen.
Het is aan de lokale bestuurders om ervoor te zorgen dat het goed
wonen is in West-Brabant. Wonen, recreëren en werken in deze streek,
dat moet een genot worden."
Eindelijk krijgt West-Brabant met het doortrekken van rijksweg
A4 een tweede verbinding tussen de twee havengebieden.
Er moest een Limburger aan te pas komen om West-Brabant aan haar
lang verwachte rechtstreekse verbinding met Rotterdam te helpen.
De kersverse minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings
besloot half maart besloten de weg tussen Dinteloord en Bergen op
Zoom ten westen van Steenbergen aan te leggen. De weg, twee keer
twee baans, moet er uiterlijk in 2010 liggen. Een generatie heeft
West-Brabant daar op gewacht. De aanleg heeft gigantische, positieve
gevolgen voor West-Brabant, denkt Onno Hoes. "Het is niet zomaar het
doortrekken van een stukje weg. West-Brabant ligt hiermee op een kruispunt
van wegen. Maar niet alleen van wegen: we hebben alles hier: water,
het is een kruispunt van pijpleidingen van de ene naar de andere wereldhaven,
het spoor. West- Brabant heeft straks veel te bieden.
Als je tien jaar geleden het beeld van West-Brabant voor ogen hebt en je kijkt nog eens tien jaar vooruit,
dan weet je niet wat je ziet. De aanblik van het landschap zal compleet veranderen.
Je moet de keuze maken om optimaal gebruik te maken van de ligging van dit gebied.
En die is perfect. Kijk eens hoe Breda is opgebloeid sinds bekend is dat de hsl langs
de stad loopt. Datzelfde geldt straks voor Westelijk Brabant. Het geeft de bedrijvigheid
een geweldige impuls. Het is dan aan ons, bestuurders, lokaal en provinciaal, om het
landschap opnieuw in te vullen.
West-Brabant zal straks inderdaad niet meer zo'n wijds
aanzicht hebben dan tien jaar terug. Er komt glastuinbouw, er komt bedrijvigheid, er
komt verkeer. Dat hoeft niet per definitie lelijk te zijn. Je zult wel moeten zorgen
dat de mensen die hier komen werken, hier ook prettig kunnen wonen. De steden zullen
alle vormen van woongenot moeten herbergen en ook het buitengebied moet mogelijkheden
voor recreatie bieden. Deze nieuwe ontwikkeling moet een hoog duurzaamheidgehalte hebben."
Moet er dan ook een goederenspoorlijn langs de A4 komen?
"Ik heb daar nog niet zo over nagedacht. Maar in principe lijkt mij
dat geen bezwaar. Er is mij wel wat aan gelegen dat die niet door de steden
loopt in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen. Het doet me sowieso
genoegen te constateren dat er steeds meer vervoer per spoor plaatsvindt.
Brabant slibt dicht; we moeten alternatieven optimaal benutten. Kijk eens
hier in Den Bosch bij Heineken. Daar is tientallen jaren de spoorlijn ongebruikt
gebleven. Nu is die weer in werking en het werkt prima. Ook in dat kader is het
goed dat er een goederenspoorlijn komt, dat kan de snelweg ontlasten."
Is het gevaar groot dat er langs de A4 weer tal van
bedrijventerreintjes komen met bedrijven die dicht bij de
snelweg willen zitten?
"Wat ons betreft gebeurt dat niet. Ik hecht eraan dat je, als je over de
A4 rijdt, het landschap kan zien. Het zal op een natuurlijke wijze onderdeel
moeten uitmaken van dat landschap. En dan zul je af en toe glastuinbouwcomplexen
tegen komen, maar het is niet de bedoeling West-Brabant dan maar vol te plempen."
Rotterdam heeft interesse in een nauwe samenwerking met Moerdijk.
Moerdijkse Hoek is ooit aangekondigd als een gigantisch en duurzaam bedrijventerrein
van 600 hectare. Wat er uiteindelijk over blijft is een terrein van 150 hectare.
Dat moet voor de gedeputeerde, die zo gestreden heeft voor Moerdijkse Hoek in zijn
eerste opzet, een vervelende ervaring zijn. "Nou, dat valt best mee", zegt hij.
"Het gaat er mij vooral om dat er straks geen tekort aan bedrijventerreinen is.
Dat er ruimte is voor ondernemers. In de loop der tijd zijn de prognoses aanzienlijk
veranderd. Dat bracht ons ertoe om de omvang van Moerdijkse Hoek aan te passen.
Voor leegstand bouwen is immers geen optie. Nu Shell beloofd heeft haar grond
op Moerdijk, die ze niet gebruikt, te verkopen, zijn we al een heel eind.
En zal Moerdijkse Hoek groot genoeg zijn."
Positief ervaart hij de gesprekken over samenwerking tussen Moerdijk
en Rotterdam. Er zijn gesprekken tussen de havenbedrijven Rotterdam en
Moerdijk om te komen tot een zeer nauwe samenwerking. "Dat kan z'n
voordelen hebben ", zegt Hoes. "We kunnen er niet omheen, Moerdijk
is en blijft natuurlijk een voorhaven van Rotterdam.
Je moet eens zien hoeveel
Rotterdamse bedrijven er destijds naar West-Brabant gekomen zijn omdat er geen
plaats was in de regio Rotterdam. Beide havenschappen ontkomen er niet aan om
nauw met elkaar samen te werken. Ik noem eens wat: er meldt zich in Rotterdam
een bedrijf, maar daar is niet de geschikte ruimte of voorzieningen. Als ze dan
nee verkopen, ben je die klant kwijt. Waarom zouden we dan niet eens kijken of
Moerdijk iets kan betekenen. Het is dan wel zaak dat bestuurlijk de zaak gereorganiseerd
wordt. Wellicht zou Rotterdam op een of andere wijze kunnen participeren in Moerdijk.
Wellicht moeten gemeente en provincie een deel van hun aandelen wel verkopen.
Daarover praten we momenteel met elkaar. Maar over de uitkomsten kan ik nog niet op vooruit lopen".
De wereld draait om Maintenance Valley.
West- Brabant wordt dankzij de opdracht om het Europese onderhoud
van de Joint Fight Striker juist daar te concentreren, een vliegdelta;
Maintenance Valley. Ook die ontwikkeling moeten we niet onderschatten.
"Het zet West-Brabant wereldwijd op de kaart. Ook deze regio krijgt daardoor
een geweldige economische impuls. Niet dat er zich nu ineens veel grote bedrijven gaan
vestigen, maar we krijgen hier wel bedrijfjes binnen die een geweldige specialistische
know how hebben. Bedrijven die nodig zijn bij de werkzaamheden aan de JSF. Je moet het
niet altijd alleen hebben van grote bedrijven met veel werkgelegenheid, het gaat ook
om kwaliteit én samenwerking. In veel bedrijfstakken is hier al sprake van.
zo hebben
onlangs de Gasunie, Essent, werf De Schelde, scheepsmachineproducent Wärtsilä en het
onderhoudscluster van de Koninklijke Luchtmacht een overeenkomt afgesloten om gezamenlijk
e 1,5 miljoen te investeren in de ontwikkeling van goedkopere en efficiëntere
onderhoudsprogramma's voor machines, schepen en turbines. De beschikbaarheid van
voldoende gekwalificeerd personeel is en blijft cruciaal. Daarom hebben onderwijsinstellingen
op MBO- en HBO-niveau de krachten gebundeld om samen een aantal opleidingen op dit gebied uit
te bouwen en te ontwikkelen".
|