In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

"Een jaar Blushuis: enthousiaste Blushuizers én ruimtegebrek"

Regelmatig komen brandweermannen kijken naar het Blushuis, ooit hun oude kazerne. Ze herkennen hun oude werkplek nauwelijks. De voormalige kazerne is gerenoveerd tot een modern bedrijfsverzamelgebouw voor ondernemers in de creatieve sector.



Maar liefst 36 bedrijven hebben inmiddels onderdak gevonden in het Blushuis. Het Blushuis is het centrale punt van wat binnen enkele jaren de Triple O campus moet worden, een campus voor de creatieve industrie en technologie in de regio Breda. Triple O is de naam van de gebiedsontwikkeling op het twee á drie hectare grote voormalige terrein van de gemeente Breda. In totaal komen er tussen 2006 en 2010 vijf à zes gebouwen met totaal 16000 m2 bebouwd oppervlak. De Triple O staat voor ontmoeting en samenwerking tussen Ondernemers, Overheid en Onderwijs.

Blushuis genereert opdrachten
Fabian Jacobs heeft als campusmanager in de opstartfase het concept uitgeschreven en de kwaliteit van het Blushuis bewaakt. Merel Richter heeft inmiddels die taak van hem overgenomen. Richter: "Het concept bewaken betekent ervoor zorgen dat de aangeboden huisvesting past bij de doelgroep, het realiseren van een idealer gebruikersmix en het stimuleren van synergie tussen de verschillende ondernemingen van het Blushuis." Het concept van het Blushuis is een aantal jaar geleden bedacht. Het is een bijzonder bedrijfsverzamelgebouw dat in de markt is gezet als fysieke ontmoetingsplaats voor de creatieve industrie en technologie. Het gebouw een eigen propositie, compleet met een eigen huisstijl en voert bovendien een actief intern en extern communicatiebeleid. De bedrijven in het Blushuis doen hier hun voordeel met de overkoepelende communicatie die wordt verzorgd door Triple O BV.

Conceptbeheerder Merel Richter benadrukt dat elk gebouw op de campus een eigen identiteit zal krijgen die bewaakt wordt door de campusmanager. "Het kan niet zo zijn dat een bedrijf in het Blushuis trekt die in een hele andere branche werkt. We willen echt als Blushuis naar buiten treden. Het Blushuis is de hotspot van de creatieve industrie." Een aantal ondernemers uit het Blushuis is op dit moment bezig een grote opdracht binnen te halen. Iets dat de individuele ondernemer niet zou lukken. "Kijk dat is de kracht van het collectief. "

Doelgroep vraagt om opzienbarend gebouw
De Triple O campus is een initiatief van de Gemeente Breda, Provincie Noord-Brabant en REWIN West-Brabant. "Onze doelgroep vraagt niet om standaard huisvesting maar om een opzienbarend gebouw met bijzondere inrichting. De oude brandweerkazerne is perfect. We zijn destijds begonnen met potentiële huurders enthousiast te maken voor dit concept. Dat moesten we doen vanaf een Power Point presentatie en een kist met referentiemateriaal. Dus feitelijk moesten we het Blushuis verkopen vanaf plaatjes. Niks moeilijkers dan dat! Er is enorm veel belangstelling. We komen ruimte tekort!"

Jacobs vertelt dat Mo Media een van de eerste bedrijven was die in het Blushuis haar intrek nam."Inmiddels zitten we vol en heeft ook de Gameopleiding van de NHTV hier onderdak gevonden. De ondernemers in het Blushuis moeten vooral kunnen doen waar ze goed in zijn en de bijkomende zaken laten faciliteren." Het concept van het Blushuis is succesvol. "We werken momenteel met een wachtlijst en merken bovendien dat een aantal ondernemers 'te klein is ingestoken'. We komen ruimte tekort!" Triple O is daarom een tweede gebouw aan het ontwikkelen. "De Pakhuizen, het gebouw dat naast het Blushuis moet verschijnen, biedt ruimte in overvloed. Het is een gebouw met grote, open plattegronden met vrij indeelbare units. Ook De Pakhuizen, als onderdeel van de Triple O Campus krijgen een eigen identiteit. Zo heeft De Pakhuizen als slogan 'onderdak voor ideeën'."

Geen huurder maar 'Blushuizer'
De kantoorruimtes in het Blushuis worden voor een marktconforme huurprijs aangeboden. "En onze creatieve ondernemers krijgen er veel extra's voor terug. We hebben een eigen lunchcafé, verschillende presentatieruimten, een fitnessruimte, centraal secretariaat, glasvezelnetwerk, VOIP telefonie en een kinderdagverblijf." Hij heeft afgelopen jaar gemerkt dat de creatieve ondernemers zich niet alleen huurder van het Blushuis noemen maar zich 'Blushuizers' voelen. "Een Blushuizer is een creatieve ondernemer die open staat voor suggesties en ideeën en die kan vertalen naar bruikbare concepten. Een Blushuizer heeft de intentie om met anderen in de creatieve keten samen te werken."

Op de campus worden voor en door de creatieve ondernemers gezamenlijke activiteiten ontwikkeld. Jacobs: "Activiteiten met relevante thema's voor de doelgroep. Afgelopen november hebben we een thema-avond rond gaming gehad. Niet alleen intern maar ook extern heeft het Blushuis een meerwaarde. Onze opdrachtgevers profiteren van de verschillende disciplines die elkaar versterken. Het Blushuis heeft alles in huis en enorm veel te bieden." Richter: "In april gaan we ons als Blushuizer buigen over Second Life. Een van de Blushuizers, Merge is hier al behoorlijk actief in. Daar willen we natuurlijk alles van weten! In mei hebben we een activiteit met Stichting KOP en Colin over hoe we de autonome kunstenaar kunnen verbinden met de commerciële creatieve ondernemer. Daar verwacht ik veel van!"

De twee weten dat er afgelopen jaar allerlei samenwerkingsverbanden zijn ontstaan waar mooie dingen uit voort zijn gekomen. Op de opmerking dat er toch zeker sprake moet zijn van enige concurrentie onderling antwoordt Jacobs:"Ja, maar de ondernemers voelen zich ook collega's van elkaar. We zijn gelijkgestemden waarin ieder zijn eigen taak heeft. Zo herbergt het Blushuis verschillende reclamebureaus met ieder hun eigen stijl en unique selling point. Nee, ze bevechten elkaar niet. Als je open staat voor elkaars kracht dan kan je samen een unieke combinatie vormen. Vanuit samenwerking kunnen er bijzondere, vernieuwende en creatieve concepten worden ontwikkeld. Er moet natuurlijk gewoon een boterham verdiend worden. Maar als je dat kan doen op een leuke plek met gelijkgestemden, word je nog eens extra gemotiveerd, toch?!"

Werken op zondagochtend
Creativiteit speelt zich niet tussen 9 en 5 uur af. De campus houdt rekening met flexibele werktijden. Richter: "Iedere Blushuizer heeft een sleutel en kan er altijd terecht. Er zijn hier altijd wel mensen aan het werk. Ook op zondagochtend. Dat schept onderling natuurlijk ook een band. Ze komen elkaar tegen, kletsen, eten een hapje en gaan daarna weer vol energie aan de slag. Ja, dat vind ik heel bijzonder." Ze voegt toe: "Je merkt dat de Blushuizer zich extra betrokken voelt bij bijvoorbeeld de huisvesting, tijdens het afscheid van Fabian Jacobs kwam dat nog eens extra naar voren." Jacobs zal als conceptontwikkelaar zijn accent verleggen van creatieve industrie naar zorgeconomie. Dit doet hij overigens ook voor een van de Blushuizers, namelijk AreaConsult.

Voor meer informatie
Internet: www.tripleocampus.nl


...inter­nationaliseert
West-Brabant profiteert enorm van globalisering

...legt contact
'Chinezen zijn harde werkers'

...specialiseert
Van Bedaf Metaal: van machinebedrijf naar totaaloplosser

...discussieert
West TOP bijeenkomst trekt 150 bezoekers

...handelt
"Productietijd kopen in een Chinese fabriek"

...start
100e Starterspas uitgereikt

...bezoekt
5e editie van de Regio Business Dagen West-Brabant

....groeit
'De kracht van de regio laten zien, dan heb je iets te vertellen!'

...regelt
Regio Business Dagen West-Brabant 2007 Racketcentrum Breda

...oogst
Onno Hoes: Het is nu tijd om te oogsten

...vervoert
EVO biedt praktische oplossingen

...zoekt
Transport en Logistiek biedt volop werk

...rijdt
zakelijk onderweg

...ontwikkelt
Trends in trucks

...koopt
Bedrijfsauto's: altijd maatwerk

...rekent
Reden voor optimisme rondom BPM-regels voor ondernemers

...versnelt
Mitsubishi laat zijn spierballen zien

...werkt efficient
Optimale efficiency in distributie

...levert
Opel nog altijd betrouwbaar

...strekt uit
VW reikt verder

...liegt niet
Ford uit het slechte weer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...staat bij
Starterslift is een groot succes

...herkent
"Een jaar Blushuis: enthousiaste Blushuizers én ruimtegebrek"

...timmert
Bergen op Zoom timmert hard aan de weg

...spreekt
Blushuizers aan het woord

...bouwt
Solide fundament is onontbeerlijk

...betaalt
Vermindering faalkosten door intensieve samenwerking

...heeft behoefte
Behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen blijft onverminderd groot