In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Trends in trucks

De afgelopen decennia hebben zich enorme ontwikkelingen voorgedaan in de wereld van trucks en grotere bedrijfsauto's. Het minder bekende feit doet zich voor dat juist de truckwereld veel eerder inzag dat er zaken moesten en konden veranderen op het gebied van comfort en rijveiligheid. En juist ook in die facetten van het wegvervoer zitten de grootste ontwikkelingen. En die weg is ook nog lang niet aan een einde. Grote Gebeurtenissen werpen hun schaduw vooruit.



De eerste trend die te constateren valt wanneer je een periode van dik dertig jaar bekijkt, is die van het geluid. In pakweg 1970 hoefde je niet echt om te kijken om te weten of er een vrachtwagen of grote bestelwagen aankwam. Je hóórde hem simpelweg aan komen. Dat gold niet alleen voor geluid aan de buitenkant; ook in het interieur was het een herrie van jewelste. Eigenlijk waren trucks en grotere bestellers uit die tijd niet veel meer dan grote blikken bakken met een motor erin.

Generatie
Die benaming mogen trucks en bestellers van de huidige generatie niet meer krijgen want juist verkeersveiligheid en comfort - waaronder geluidscomfort - hebben reuzenstappen gemaakt. In het begin liepen die ontwikkelingen zelfs sneller dan die binnen de personenauto industrie. Geleidelijk aan werden de verschillen kleiner en momenteel loopt de industrie van personenauto's op comfort- en veiligheidsgebied voorop.

In een truck zat je vroeger op een eenvoudige rechte stoel, je mocht al blij zijn dat je reed. De truckwereld heeft echter redelijk snel ingezien dat de Arbowet een factor van betekenis zou worden op het gebied van werk- en dus rijcomfort. Moderne fauteuils in vrachtauto's doen bepaald niet onder voor exemplaren uit luxueuze limousines. Terecht overigens want chauffeurs in de nationale distributie rijden meestal tussen de 80.000 en 120.000 kilometer per jaar. Chauffeurs in het internationale transport zelfs tussen 120.000 en 200.000 kilometer per jaar. Dan mag je natuurlijk wel wat comfort verwachten.

Vanaf pakweg de oliecrisis van 1973 kun je eigenlijk zeggen dat de cabine van een truck en forse bestelwagen is veranderd van een gewone - soms zelfs Spartaanse - arbeidsplek tot een comfortcabine. Bovendien heeft die periode er voor gezorgd dat vrachtauto's onvoorstelbaar veel minder brandstof zijn gaan verbruiken. Ook de ontwerpscène heeft de truck ontdekt. Zie je het laatste decennium bij personenauto's een toenemend gebruik van zachtere en rondere materialen voor - bijvoorbeeld - het dashboard; ook in de wereld van de grote jongens zie je die trend opkomen. Is in personenauto's de installatie van airbags al een hele tijd gemeengoed, pas de laatste tien jaar zie je de plofzak in vrachtauto's verschijnen.

Trends in comfort
De reden hiervoor is dat de rijpositie van de bestuurders van trucks volslagen anders is dan die in een personenauto. Pas een decennium geleden is hiervoor een oplossing gevonden waardoor ook truckchauffeurs beter beschermd worden door de installatie van een airbag. Overigens valt het te verwachten dat de trends in comfort en rijveiligheid die in personenauto's langzaamaan gemeengoed worden, op termijn ook in trucks worden geïnstalleerd. Heikel punt hierbij is dat eigenaren van een truckvloot op volslagen andere manier kijken naar hun wagenpark dan particulieren of zakelijke rijders van personenauto's. De twee belangrijkste zaken voor een professioneel vervoerder zijn: wat moet ik vervoeren en wat is de kostprijs per kilometer. Op basis van die gegevens wordt een calculatie gemaakt en de keuze bepaald.



Op basis van die gegevens wordt in de truckwereld niet de trend overgenomen die in de personenwagenbranche opgang maakt namelijk het steeds maar doen groeien van de buitenmaten van een auto. Wel worden de cabines van trucks steeds ruimer en zie je vakbladen zelfs al testen verschijnen van verschillende bedden in vrachtautocabines.

Bedden en vrachtauto's
Zelfs de bekende beddenfabrikant Auping wordt tegenwoordig betrokken bij de ontwikkeling van een goed bed in een vrachtwagen. De vraag is niet meer, óf maar wáár het bedlampje moet komen. Wat een verschil met dertig jaar geleden toen chauffeurs nog zelf een ligbed moesten construeren met een plank tussen de twee stoelen. Fabrikanten van trucks en zware bedrijfsauto's doen echter nu hun uiterste best om chauffeurs een zo ruim mogelijk interieur te bieden. Een van de ontwikkelingen waar de truckwereld mee stoeit, is de toepassing van ESP, het geavanceerde antislipsysteem dat in steeds meer personenauto's wordt toegepast.

In trucks en zwaardere bedrijfswagens kan het echter niet zomaar een op een worden overgenomen omdat je hier te maken hebt met een heel andere, hogere en veel zwaardere belading. Dit gegeven heeft onmiskenbaar invloed op het rijgedrag en veroorzaakt eerder een zwabbergedrag. Mercedes-Benz is momenteel zo ver dat het een ESP-systeem aanbiedt op sommige modellen op basis van een innovatief diagonaal programma waarbij die ladinghoogte en het gewicht worden meegenomen in het dynamische stelsel.

Minder bekend is ook dat de adaptieve cruisecontrole die op sommige dure personenauto's wordt toegepast in eerste instantie door en voor de truckwereld werd ontworpen. Wie over dertig jaar naar deze ontwikkelingen lijkt zal zich misschien op de knieën slaan van het lachen. Dan rijden we wellicht, beïnvloed door tal van elektronische systemen, in een soort olifantencolonne achter elkaar aan; comfortabel en veilig.

Met dank aan Jan van Gelderen, DaimlerChrysler Nederland.


...inter­nationaliseert
West-Brabant profiteert enorm van globalisering

...legt contact
'Chinezen zijn harde werkers'

...specialiseert
Van Bedaf Metaal: van machinebedrijf naar totaaloplosser

...discussieert
West TOP bijeenkomst trekt 150 bezoekers

...handelt
"Productietijd kopen in een Chinese fabriek"

...start
100e Starterspas uitgereikt

...bezoekt
5e editie van de Regio Business Dagen West-Brabant

....groeit
'De kracht van de regio laten zien, dan heb je iets te vertellen!'

...regelt
Regio Business Dagen West-Brabant 2007 Racketcentrum Breda

...oogst
Onno Hoes: Het is nu tijd om te oogsten

...vervoert
EVO biedt praktische oplossingen

...zoekt
Transport en Logistiek biedt volop werk

...rijdt
zakelijk onderweg

...ontwikkelt
Trends in trucks

...koopt
Bedrijfsauto's: altijd maatwerk

...rekent
Reden voor optimisme rondom BPM-regels voor ondernemers

...versnelt
Mitsubishi laat zijn spierballen zien

...werkt efficient
Optimale efficiency in distributie

...levert
Opel nog altijd betrouwbaar

...strekt uit
VW reikt verder

...liegt niet
Ford uit het slechte weer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...staat bij
Starterslift is een groot succes

...herkent
"Een jaar Blushuis: enthousiaste Blushuizers én ruimtegebrek"

...timmert
Bergen op Zoom timmert hard aan de weg

...spreekt
Blushuizers aan het woord

...bouwt
Solide fundament is onontbeerlijk

...betaalt
Vermindering faalkosten door intensieve samenwerking

...heeft behoefte
Behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen blijft onverminderd groot